این روزها یکی از تبلیغات محیطی شهرداری زنجان سر و صدای فراوانی به پا کرده است، به‌گونه‌ای که کانال‌های مختلف با بازنشر این تبلیغات آن را دست‌مایه خبری خود کرده‌اند، مادرشوهرها و عروس‌هایی که پیام‌های خود را در قالب مختلف تبلیغی در شهر زنجان به یکدیگر منتقل می‌کنند تا در این بین راه‌حلی برای رفع این مشکل تاریخی پیدا شود.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، پیشینه تبلیغات محیطی به تمدن‌های نخستین بر روی زمین‌ برمی‌گردد. کشف سنگ‌نگاره‌هایی از مصر باستان به‌صورت چهار وجهی با نوک هرمی شکل که از آن‌ها برای ترویج مذهب مصریان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، از قدیمی‌ترین نوع تبلیغات محیطی به‌شمار می‌رود.

 

این اسناد نشان‌دهنده آن است که بشر از زمان قدیم در پی اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ و المان‌های خاص برای تأثیرگذاری در ذهن سایر افراد جامعه خود تلاش داشته است. شاید یکی دیگر از نمونه‌های بارز تبلیغات محیطی در زمان قدیم را بتوان در جنگ‌هایی که بین قبایل مختلف به ‌وجود می‌آمد، پیدا کرد. جایی‌که گروهی از افرادی که در جنگ شرکت می‌کردند، پرچم‌هایی بزرگ و قابل دید را با خود حمل می‌کردند که به همراه داشتن این پرچم‌ها برای افراد نوعی اطلاع‌رسانی بود.

 

تبلیغات محیطی در قرن بیست و یکم با پیشرفت جوامع شاهد ورود ابزار جدید در حوزه رسانه محیطی هستیم که در برخی موارد چاشنی خلاقیت، رنگ و بوی تازه‌ای به آن می‌بخشد. تلویزیون‌های بزرگ تبلیغاتی یکی از دستاوردهای بشر در پی اختراع تکنولوژی ال.ای.دی حاصل خلاقیت انسان در قرن بیست و یکم است.

 

نوع تبلیغات شهری در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییرات فراوانی شده و حوزه جرافیایی زنجان نیز خارج از این چرخه نبوده و شاهد این هستیم که تبلیغات شهری نیز در شهرهای منطقه تغییر کرده و هر مدیری با نوع و نگاه خود و گروه کارشناسی اقدام به استفاده از ابزارهای تبلیغاتی کرده است.

 

این روزها یکی از تبلیغات محیطی شهرداری زنجان سر و صدای فراوانی به پا کرده است، به‌گونه‌ای که کانال‌های مختلف با بازنشر این تبلیغات آن را دست‌مایه خبری خود قرار داده‌اند. مادرشوهرها و عروس‌هایی که پیام‌های خود را در قالب مختلف تبلیغی در شهر زنجان به یکدیگر منتقل می‌کنند تا در این بین راه‌حلی برای رفع این مشکل تاریخی پیدا شود.

 

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در سال‌های گذشته با روش‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی خود را پیگیری می‌‌کرد ولی مورد آخر، مادرشوهری کمی بیش از گذشتگان خود سر و صدا کرده است.

 

انتقال پیام خاص برای طیف خاص

 

یک کارشناس علوم ارتباطات در این رابطه با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد تغییر در رسانه و فهم مخاطب از پیام هستیم، اظهار می‌کند: مخاطب فعلی همچون گذشته نسبت به پیام دریافتی منفعل نبوده و به‌عنوان گیرنده‌ای عمل می‌کند که خود فرستنده است، به ‌طوری ‌که در گذشته بعد از ارسال پیام بازخوردها محدود بود و مخاطب مانور کمتری داشت ولی در زمان فعلی این‌گونه نیست و مخاطب خود در لحظه قادر به تولید محتوا است.

 

جعفر محمدی با بیان اینکه باید پذیرفت که برنامه‌ریزی ارتباطات از تولید تا اثربخشی دیگر دست تولید‌کننده پیام نبوده و سلسله مراتب ارتباطی ارتقا پیدا کرده است، تصریح ‌می‌کند: همزمان مخاطب می‌تواند نظر خود را در رابطه با پیام ارائه دهد و به همین خاطر باید در حین بازاریابی اجتماعی به این نکته توجه داشته و این موضوع مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

 

وی ادامه می‌دهد: در رابطه با اقدام شهرداری زنجان نسبت به انتقال پیامی خاص برای طیف خاص، در گام نخست باید به این نکته توجه داشت که فرآیند ارتباط یک‌سویه نبوده و این‌گونه نیست که مخاطب ما هر آنچه می‌خواهیم درک کند. باید بازخوردها در فضای مجازی را نسبت به این پیام‌ها دریافت کنیم تا متوجه شویم این کار اثرگذاری مدنظر ما را داشته است یا نه.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان نیز در رابطه با اهداف شهرداری از این اقدام، می‌گوید: شهرداری زنجان بسته‌های فرهنگی مختلفی در برهه‌های زمانی خاص دارد که در این دوره به موضوع خانواده و روابط درون‌خانواده‌ای پرداخته شده و قبل از اجرای کار، چند ماه بر روی آن کار کارشناسی انجام و یک روزه به این نتیجه نرسیده‌ایم.

 

مریم شعبانی تصریح می‌کند: عده‌ای در حال جوسازی در رابطه با این موضوع هستند، در حالی ‌که باید پذیرفت که بودجه عمرانی و کار در این حوزه با امور فرهنگی تفاوت کرده و دو جنس مختلف است. شهروندان باید به این نکته توجه داشته و بدانند وظیفه ما کار دیگری است و نباید با موضوع آسفالت، کار را قاطی کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: البته ما حرف منتقدان واقعی را می‌شنویم ولی عده‌ای انتقاد مغرضانه دارند که این افراد بدانند نمی‌توانند ما را از مسیرمان منحرف کنند.

 

البته نظر یکی از اعضای شورای شهر زنجان در این رابطه چیز دیگری است و در این خصوص، می‌گوید: متاسفانه نظارت بر عملکرد فرهنگی شهرداری ضعیف است و اقداماتی از این دست، کل عملکرد شهرداری را زیر سئوال می‌برد.

 

مسعود مرادخانی خاطرنشان‌می‌کند: برنامه‌های فرهنگی باید به تصویب اعضای شورای شهر برسد ولی متاسفانه شاهد هستیم در برخی موارد اصلا ما به‌عنوان نمایندگان مردم در این نهاد اطلاعی از برنامه‌ها نداشته و به ناگاه با چنین اقداماتی مواجه می‌شویم که عملکرد خوب شهرداری را به خاطر ایجاد فضای بد رسانه‌ای زیر سئوال می‌برد.

 

نگاهی نو دراندازیم

 

برای ورود به حوزه تبلیغات محیطی می‌بایست زیرساخت‌های مناسب و کافی وجود داشته باشد. رسانه محیطی به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند پیام را متحول کند و عکس آن اگر زیرساخت‌های مناسب و کافی و نیز تفکر مناسب در پس این کار وجود نداشته باشد، می‌تواند تبدیل به یک ضدتبلیغ شود.

 

محمدی در این رابطه می‌گوید: باید تصور و نگرش خود را نسبت به مفاهیم تغییر دهیم. اگر مجموعه‌ای خواهان کار جدی است باید مخاطب از مرحله سوژه‌یابی تا ارسال پیام در آن مشارکت داشته باشد. در حال حاضر در دنیا به‌دنبال اثربخشی نیستند، چه بسا حرکتی انجام دهیم ولی نتیجه عکس داشته باشد؛ پس در این شرایط باید سیستمی طراحی شود که حتی انتخاب سوژه را به مخاطب بسپاریم.

 

شعبانی نیز اظهار می‌کند: کار فرهنگی باید از یک نقطه شروع شود و اصل برای ما روابط درون‌خانواده‌ها بوده است.

 

خلاقیت در تبلیغات محیطی

 

در بازاری که مملو از محصولات و خدمات مختلف است، خلاقیت حرف اول را می‌زند. هم خلاقیت در تولید محصول و هم خلاقیت در تبلیغات و اگر تبلیغات بدون خلاقیت باشد برای مخاطبان بسیار خسته‌کننده و ملال‌آور است و سازندگان تبلیغات نیز کاری بی‌اثر را انجام داده‌اند.

 

تبلیغات اگر به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد باشد، تأثیر مطلوبی بر جای خواهد گذاشت، بدین معنا که در بین تبلیغات دیگر، تبلیغ شما برجسته بوده و اینکه منحصربه‌فردی با هویت کار در ارتباط باشد و اگر در غیر این صورت شکل گیرد، مخاطب از دست می‌رود. هیچ ‌چیزی از تبلیغات خلاقانه کارآمدتر نیست. تبلیغات خلاقانه‌ به‌یادماندنی‌تر و بادوام‌تر است. با هزینه تبلیغاتی کمتری، مؤثر واقع می‌شود و می‌تواند گروه طرف‌داران خود را با سرعت بیشتری بسازد.

 

سرتاسر یک کار خلاقانه بر پایه آن چیزی که قبلاً درست شده، به‌وجود می‌آید و هر ایده جدید تنها ترکیب یا تلفیقی از یک یا چند ایده قبلی است. مهم نیست که این ایده یا تکنیک چگونه به ذهن ما رسیده، بلکه چگونگی استفاده و به‌روزرسانی آن برای هدف مهم است. ازاین‌رو، آشنایی با استراتژی‌ها و تکنیک‌های خلاقانه و درک بهتر و عمیق‌تر مکانیزم و چگونگی عملکرد آن‌ها می‌تواند به گسترش فضاهای ذهنی و یافتن ایده‌های نو منجر شود.

 

محمدی، کارشناس علوم ارتباطات راجع به خلاقیت شهرداری زنجان در رابطه با روابط درون‌خانوادگی، می‌گوید: خلاقیت کار خوب است اما آیا در شرایط فعلی نیاز جامعه این موضوع بوده و آیا بازخورد مطلوبی از مخاطب دریافت شده است. اگر پاسخ به این دو سئوال مثبت باشد عملکرد را مطلوب ارزیابی می‌کنیم ولی اگر جواب منفی باشد نشان می‌دهد راه را اشتباه رفته‌ایم.

 

عضو شورای شهر زنجان نیز معتقد است باید خلاقیت را برای بهبود مدیریت شهری به‌کار برد و اقدامی که سازمان فرهنگی شهرداری انجام داده است این مورد را مد‌نظر قرار نداده و مسئول امر باید در این‌گونه برنامه‌ها توجه جدی‌تری به اهداف داشته باشد.

 

سخن آخر اینکه فارغ از نگاه‌ها نسبت به این اقدام شهرداری، کارشناسان معتقدند در کار فرهنگی داشتن نگاهی نو همراه با نیازهای جامعه می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد و تعالی جامعه داشته باشد.

 

مریم نوری ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.