فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به‌زودی ۳۰۰ محیط‌بان به ۳۵۰۰ محیط‌بان کشور اضافه خواهند شد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، جمشید محبت‌خانی در آیین تقدیر از محیط‌بانان نمونه استان زنجان، محیط‌بانی را کاری سخت و طاقت‌فرسا دانست و اظهار کرد: محیط‌بانان سپر حفظ محیط زیست هستند و در واقع محیط‌بانی، صفحه نخست، ویترین و معلم فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست است و در کنار اقدامات سلبی در خصوص برخورد با مخربان محیط زیست و شکارچیان غیرمجاز، به موضوعات و مسائل اجتماعی نیز توجه دارد.

 

این مسئول با بیان اینکه مردم باید نسبت به حفاظت از محیط زیست و اهمیت شغل محیط‌بانی، آگاه‌تر شوند، ادامه داد: محیط‌بانان با همه توان و امکانات موجود از محیط زیست، حراست و پاسداری می‌کنند و تاکنون نیز 5 درصد از نیروهای محیط‌بانی که شامل ۱۴۰ نفر می‌شود، شهید شده و ۱۰ درصد این جمعیت نیز که ۳۰۵ نفر است، جانباز تیر خورده هستند که با این حال انجام وظیفه می‌کنند.

 

وی افزود: در حال حاضر ۳۵۰۰ محیط‌بان در کشور فعالیت می‌کنند و آنان به‌رغم همه کاستی‌ها و کمبودها، به صورت شبانه‌روزی مشغول حفاظت از محیط زیست هستند و در صورت مشاهده تخلف، بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد قانونی می‌کنند.

 

محبت‌خانی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به شدت تلاش می‌کند تا مردم را در حفظ و حراست از محیط زیست به همراه خود داشته باشد که آموزش و انجام کارهای فرهنگی برای رسیدن به این مهم ضرورت می‌یابد.

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط‌بانان به عنوان امانت‌داران نسل آینده هستند، یادآور شد: باید توجه داشت که محیط زیست فارغ از مسائل سیاسی است و حفاظت از محیط زیست که کاری سخت و طاقت فرسا است، یک موضوع ملی بوده و همه افراد و دستگاه‌ها باید به این مقوله مهم و بسیار تاثیرگذار، توجه جدی داشته باشند. همچنین تامین حفظ محیط زیست یکی از ابعاد تامین امنیت ملی است و در حفظ و حراست از محیط زیست باید به عنوان یک امانت‌دار، پاسخ‌گوی آیندگان باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای متخلف، تخلف زیست‌محیطی انجام دهند.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه پاسداری از آب، هوا و خاک به منظور حفاظت از انسان، گیاه و حیوان، کار بسیار سختی است، عنون کرد: تامین خودرو و موتورسیکلت و کمبود محیط‌بان و تجهیزات، هم‌سان نبودن حقوق دریافتی با پرسنل ناجا، پرداخت نکردن حق کشف سلاح‌های جنگی و شکاری، از جمله چالش‌های پیش روی محیط‌بانی است که سازمان در این راستا گام‌های مثبت و موفقیت‌آمیزی را برداشته است.

 

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ محیط‌بان در کشور به صورت قراردادی، گفت: دریافتی حقوق این افراد از نیروهای رسمی و پیمانی کمتر بوده و اگر وعده‌ها عملی شود در این صورت تا مهرماه امسال به صورت هم‌تراز خواهد شد. علاوه ‌بر آن به زودی ۳۰۰ محیط‌بان به ۳۵۰۰ محیط‌بان کشور اضافه می‌شود که البته این محیط‌بانان پس از طی آموزش‌های تخصصی به استان‌ها اعزام خواهند شد.

 

محبت‌خانی ادامه داد: علاوه ‌بر نیروهایی که به‌زودی به محیط‌بانان می‌پیوندند در ۱۰ سال متوالی، هر سال ۳۰۰ محیط‌بان به جمع محیط‌بانان کشور افزوده خواهند شد و علاوه ‌بر آن ماهانه ۱۲ سرباز از نیروی انتظامی جهت خدمت در حوزه محیط‌بانی معرفی می‌شوند.

 

وی با اشاره به تجهیز وسایل نقلیه محیط‌بانان، تصریح کرد: تنها حوزه‌ای که در کشور می‌تواند موتورسیکلت سنگین داشته باشد، محیط‌بانان هستند که این مجوز با تلاش سازمان اخذ شده و ادارات در استان‌ها می‌توانند برای دریافت این نوع وسیله نقلیه با سازمان اموال تملیکی مکاتبه کنند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قراردادی ۶۷ دستگاه خودرو فوتون از ایران‌خودرو طلب دارد که در صورت تحویل، در پاسگاه‌های محیط‌بانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ چراکه شکارچیان متخلف به عنوان حریف محیط‌بانان از وسایط نقلیه مناسب استفاده می‌کنند و این اتفاق عملیات تعقیب و دستگیری را برای محیط‌بانان سخت می‌کند.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: آمارها در خصوص کشفیات، دستگیری‌ها، برخورد با شکارچیان غیرمجاز و فعالیت در عرصه آموزش و فرهنگ‌سازی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، سیر صعودی داشته که باید این روند تداوم یابد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۴۹ محیط‌بان استان زنجان و چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی این استان (سرهنگ محرمعلی قاسمی، سرگرد سعید احمدی‌پور، سروان محمدرضا قدیمی و استوار یکم مجید جلیل‌خانی) با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.