جمشید محبت خانی روز یکشنبه در آیین تقدیر از محیط بانان نمونه استان زنجان با بیان اینکه محیط بانی، کاری سخت و طاقت فرسا است و محیط بانان سپر حفظ محیط زیست هستند، افزود: در واقع محیط بانی، صفحه نخست، ویترین و معلم فرهنگی سازمان محیط زیست کشور است و در کنار اقدامات سلبی در خصوص برخورد با مخربین محیط زیست و شکارچیان غیرمجاز به موضوعات و مسایل اجتماعی نیز توجه دارد.

وی با بیان اینکه مردم باید نسبت به حفاظت از محیط زیست و اهمیت شغل محیط بانی، آگاه تر شوند، اظهار داشت: محیط بانان با تمام توان و امکانات موجود از محیط زیست، حراست و پاسداری می کنند و تاکنون نیز پنج درصد از نیروهای محیط بانی (۱۴۰ نفر) شهید شده و ۱۰ درصد (۳۰۵ نفر) نیز جانباز تیر خورده هستند که با این حال انجام وظیفه می کنند.

 محبت خانی، تعداد محیط بانان کشور را سه هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: محیط بانان به رغم تمام کاستی ها و کمبود، به صورت شبانه روز مشغول حفاظت از محیط زیست هستند و در صورت مشاهده تخلف بدون هیچ اغماضی با متخلفین برخورد قانونی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست به شدت تلاش می کند تا مردم را در حفظ و حراست از محیط زیست به همراه خود داشته باشد، بر ضرورت ارایه آموزش و انجام کارهای فرهنگی، تاکید کرد و  اظهار داشت: این سازمان وظیفه ای سنگین و خطیر را عهده دار است و محیط بانان به عنوان امانتداران نسل آینده هستند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست فارغ از مسایل سیاسی است، گفت: حفاظت از محیط زیست که کاری سخت و طاقت فرسا است، یک موضوع ملی است و همه افراد و دستگاه ها باید به این مقوله مهم و بسیار تاثیرگذار، توجه جدی داشته باشند.

محبت خانی با بیان اینکه تامین امنیت ملی، نخستین و مهم ترین دستاورد هر دولت است که محیط زیست یکی از پنج بعد آن در خصوص تامین این امنیت است، افزود: در حفظ و حراست از محیط زیست باید به عنوان یک امانتدار، پاسخگوی آیندگان باشیم و اجازه ندهیم عده ای متخلف، تخلف زیست محیطی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه پاسداری از آب، هوا و خاک به منظور حفاظت از انسان، گیاه و حیوان، کار بسیار سختی است، اظهار داشت: تامین خودرو و موتورسیکلت و کمبود محیط بان و تجهیزات، همسان نبودن حقوق دریافتی با پرسنل ناجا، پرداخت حق کشف سلاح های جنگی و شکاری، از جمله چالش های پیش روی محیط بانی است که سازمان در این راستا گام های مثبت و موفقیت آمیزی را برداشته است.  

محبت خانی ادامه داد: قریب ۴۰۰ نفر از سه هزار و ۵۰۰ محیط بان به شکل قراردادی هستند و دریافتی حقوق آنان از نیروهای رسمی و پیمانی کمتر است و اگر وعده ها عملی شود در این صورت تا مهر ماه امسال به صورت همتراز خواهد شد.

 وی با بیان اینکه به زودی ۳۰۰ محیط بان به تعداد محیط بانان کشور اضافه خواهد شد، افزود: این محیط بانان پس از طی آموزش های تخصصی به استانها اعزام و مشغول فعالیت خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: به مدت ۱۰ سال متوالی سالی ۳۰۰ محیط بان به جمع محیط بانان کشور افزوده خواهد شد و علاوه بر این در هر ماه ۱۲ سرباز از نیروی انتظامی جهت خدمت در حوزه محیط بانی معرفی می شوند.

وی افزود: تنها حوزه ای که در کشور می تواند موتورسیکلت سنگین داشته باشد محیط بانان هستند که این مجوز با تلاش سازمان اخذ شده است و استان ها می توانند برای دریافت این نوع وسیله نقلیه با سازمان اموال تملیکی مکاتبه کنند.

محبت خانی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قرار دارد، ۶۷ دستگاه خودرو فوتون از ایران خودرو طلب دارد که در صورت تحویل در پاسگاه های محیط بانی باید مورد استفاده قرار گیرند چراکه شکارچیان متخلف به عنوان حریف محیط بانان از وسایط نقلیه مناسب استفاده می کنند که عملیات تعقیب و دستگیری را برای محیط بانان سخت می کند.

وی به سلاح های کشف شده از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۷ درصد کشفیات سلاح غیرمجاز در کنار نیروهای امنیتی و انتظامی از سوی محیط بانان صورت می گیرد  که این در مقایسه با ناجا ۴۸ درصد کشفیات را شامل می شود.

محبت خانی تاکید کرد: آمارها در خصوص کشفیات، دستگیری ها، برخورد با شکارچیان غیرمجاز و فعالیت در عرصه آموزش و فرهنگ سازی از سوی محیط زیست، سیر صعودی داشته که باید این روند تداوم یابد.

در پایان این مراسم از ۴۹ محیط بان استان زنجان و همچنین چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی این استان (سرهنگ محرمعلی قاسمی، سرگرد سعید احمدی پور، سروان محمدرضا قدیمی و استوار یکم مجید جلیل خانی) با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد. 

۶۰۸۴/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.