ابراهیم رفیعی روز یکشنبه در جلسه مدیران مدارس سمپاد با اشاره به اینکه مدارس خاص نیازمند مدیریت و برنامه ریزی خاص هستند،  گفت: تعلیم و تربیت از جمله واژگانی است که بارها مورد استفاده قرار می گیرد و این موضوع صد درصد متناظر به آینده است و نتایج آن در آینده دیده می شود و لذا باید از زمان فعلی جلوتر باشیم.

وی به لزوم آینده نگری درآموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: تعلیم و تربیتی که تغییر ایجاد نکند، تعلیم و تربیت نیست پس باید تغییرات مثبت و منفی را ببینیم و بعد چاره جویی کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان ا دامه داد: باید تعریفمان را از مدرسه مشخص کنیم چرا که در زمان حاضر مدرسه را یک سازمان رسمی می دانیم که عوامل اجرایی دارد، یک نهاد اجتماعی که مجموعه سیاست های تربیتی جامعه را پیاده می کند.   

رفیعی ادامه داد: در تعریف جدید، مدرسه مکان محور و ساختار محور نیست، انعطاف پیدا کرده است و به تبع آن ما هم باید منعطف باشیم.

وی اظهار داشت: این فرض که گرایش دینی در بچه ها شده بنابراین آموزش و پرورش مقصر است، جمله غلطی است چرا که امروزه نقش رسانه ها و خانواده قوی تر است و در تاثیرگذاری از آموزش و پرورش پیشی گرفته اند.

رفیعی  افزود: مدرسه یک نظام یکپارچه نیست و نباید انتظار داشته باشیم همه یک رنگ باشند، مدرسه محصول مشارکت باید باشد و ما به عنوان نقاط حساس و تاثیرگذار، اگر از جامعه جلو نباشیم، از چرخ دنده های معکوس آن خواهیم بود و به جای آینده، دانش آموزان را به گذشته خواهیم کشاند.

این مسئول ادامه داد: امروزه لزومی ندارد معلم دانای کل باشد و دانش آموزان نیاز به حضور صرف معلم در مدرسه ندارند چرا که در هر لحظه به معلم دسترسی دارند و لذا کارکرد مدرسه تغییر یافته، امروزه مدارس پنهان داریم و خانواده و رسانه محور هستیم.

وی اضافه کرد: اگر از جامعه جلو نباشیم نباید انتظار تربیت دانش آموزانی را داشته باشیم که در آینده مشکل حل کنند و لذا باید واقع بینانه آینده را در سه سطح، ده سال(تحلیل داده ها و روند ها)، پنجاه سال (تحلیل نهادها) و بیش از صد سال(تحلیل نسل ها) ببینیم.

رفیعی یادآور شد: همگان  موظف هستند که از مدارس سمپاد حمایت همه جانبه را داشته باشند.

۹۶۴۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.