دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز بهداشت استان موارد مشکوک بیماری وبا در مبتلایان را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و در این خصوص هر نوع مورد اسهالی شدید که به مراکز علوم پزشکی این استان ارجاع شود توسط متخصصان مربوطه بررسی و در صورت نیاز آزمایش های لازم انجام می گیرد.  

وی اظهار داشت: همه ساله معاونت  بهداشتی علوم پزشکی زنجان برای پیشگیری و مقابله با شیوع بیشتر بیماری اقدامات اساسی از قبیل تامین داروهای مورد نیاز، آموزش گروههای مختلف پزشکی  اطلاع رسانی به گروههای هدف را مورد توجه قرار می دهد.

این مسئول ادامه داد: حوزه بهداشتی دانشگاه  نظارت های جدی بر آب آشامیدنی شهروندان نیز  داشته و میزان کلر استفاده شده در آن را بطور مستمر کنترل می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به فصل  تابستان، شهروندان زنجانی بیش از سایر  ماهها، سبزیجات مصرف می کنند که این نوع محصولات  به انواع و اقسام تخم انگل ها و میکروب ها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن، سالاد فصل، تزئین ظرف غذا، همراه ساندویچ، ‌کاهو، هویج (همراه با سالاد یا بصورت آب هویج)، کلم، گل کلم و  غیره  موجب ابتلا ‌به انگل های روده ای و بیماری های عفونی روده ای مثل انواع اسهال ها، حصبه، شبه حصبه، وبا، و در نهایت بروز و اشاعه اپیدمی بیماری های اعلام شده در جامعه می شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: بر این مبنا، به  به عموم به ویژه شهروندان توصیه می شود برای جلوگیری از مبتلا نشدن به انگل ها و بیماری های رودهای سبزیجاتی را که می خواهند به صورت خام مصرف کنند و اصول (پاکسازی، انگل زدایی، گندزدایی، شستشو) را انجام داده و سپس مورد مصرف قرار دهند.  

وی یادآوری کرد: برای انجام این کار، باید پاک کردن سبزی ها و سپس شتشو باید بخوبی انجام بگیرد  تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود و  مرحله بعدی سبزی ها را در یک ظرف پنج لیتری ریخته و به ازای ‌هر لیتر سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده، و پس  از بهم زدن،  تمام سبزی در داخل کفاب قرار بگیرد.  
صائینی افزود مدت پنج دقیقه سبزی  در کفاب نگهداری سپس سبزی را جمع آوری و کفاب را تخلیه کرده و ظرف و سبزی را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شوند که مرحله انگل زدایی نام دارد.  
وی اضافه کرد:  برای گندزدایی و از بین بردن میکروب ها، ‌یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف پنج لیتری پر از آب ریخته و حل شود،  تا محلول ضدعفونی کننده به دست آید.  
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: پس از این مرحله  سبزی انگل زدایی شده را برای مدت پنج دقیقه در محلول ضد عفونی کننده قرار  داده شود، تا میکروب های آن کشته شوند و در صورتی که اگر پرکلرین در دسترس نباشد می توان از یک قاشق مرباخوری آب ژاول ۱۰ درصد یا دو قاشق مرباخوری آب ژاول پنج درصد (به جای یک گرم پرکلرین و یا هر ماده ضدعفونی کننده مجاز دیگری که در داروخانه ها و سوپر مارکت ها و بقالی ها وجود دارد طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنید.  
وی یادآوری کرد: در نهایت سبزی گندزدایی شده را دوباره با آب سالم شستشو داده شده، تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس مورد مصرف قرار گیرد.

وبا بیماری اسهالی است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبر یوکلرا ایجاد می شود که از ویژگی‌های این بیماری شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری است.

در صورت عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار بشود.

بیشترین موارد بیماری وبا در این استان مربوط به سال ۹۰ با ۶۷ مورد بیماری قطعی ثبت شده بوده است.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.