مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: استان زنجان از وجود گونه‌های شاخص جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز و آهو، برخوردار است و با توجه به اینکه این جانوران حلال گوشت، همواره از سوی شکارچیان مورد تهدید واقع هستند بنابراین با افزایش ۱۰۰ درصدی میزان جریمه به حتم شکارچیان تمایل کمتری به شکار خواهند داشت.

امجد باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جریمه ها در حوزه شکار و صید باید بازدارنده باشند تا صیادان و شکارچیان از ترس مطالبه ضرر و زیان ناشی از این کار، دست به سلاح شکاری نبرند.   

وی اظهار داشت: در راستای اصلاح مصوبه ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست درباره خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفان تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید، جریمه برخی گونه‌های جانوری تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و در برخی گونه‌ها نیز که اعمال جریمه ای صورت نمی گرفت مشمول جریمه شدند که به محض ابلاغ به استان ها، اجرا خواهد شد.

باقری از افزایش سه برابری میزان جیمه شکار پستانداران ماده، خبر داد و افزود: بطور کلی، ضرر و زیان شکار حیات وحش به طور متوسط در تمام گونه‌ها ۵۰ درصد و برخی گونه‌ها نیز که ارزش اکولوژیک بالایی داشته و یا بنا به دلایلی مورد هجمه بیشتری قرار دارند تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه صید و شکار گونه‌هایی از بی‌ مهرگان همچون عقرب و زالو، نیز مشمول جریمه شدند، اظهار داشت: میزان جریمه قوچ و میش، کل و بز،  آهو، گربه شنی، گربه پالاس، سیاه گوش و کاراکال که قبل از اصلاح مصوبه ۱۰۰ میلیون ریال بود به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه این استان از ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکار ممنوع برخوردار است گفت: در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت استان زنجان به عنوان منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود که به صورت مستمر توسط محیط‌بانان سبز پوش کنترل و پایش می‌شود.

باقری افزود: در مناطق تحت مدیریت این استان گونه‌های جانوری مختلف ازجمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف و عقاب طلایی، زیست می‌کنند.

۶۰۸۴/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.