رئیس بیمارستان امام‌ حسین (ع) زنجان گفت: با توجه به اصلاح فرآیندهای ارزیابی اولیه نوزاد و اتاق زایمان، میزان مرگ نوزادان در این بیمارستان به 7 دهم در هزار تولد کاهش یافته است.


عباس مرتضوی به مناسبت هفته تامین‌اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با تاکید بر روند رو به رشد شاخص‌های خدمات‌رسانی در بیمارستان امام‌ حسین (ع) زنجان طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: طی سال گذشته، شرایط حاکم بر واحدهای درمانی سراسر کشور، همین‌طور استان زنجان، تا حدودی متفاوت بود ولی سعی بر این بود که از نظر میزان کمی عملکرد، افت قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم و بتوانیم بیشترین خدمات را با توجه به امکانات موجود، ارائه دهیم. از همین‌رو، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی همانند سنوات گذشته، 80 درصد برآورد شده است و حتی در برخی حوزه‌ها مثل اعمال جراحی بزرگ، با توجه به تدابیری که اندیشیده شد، موفق شدیم که تیم جراحی مغز و اعصاب را به تیم‌های پزشکی بیمارستان بیفزاییم.


وی با اشاره به این‌که انجام اعمال جراحی بزرگ از 9.5 درصد در سه ماه نخست پارسال با رشدی 50 درصد به 14.5 درصد طی امسال رسیده است، ادامه داد: خوشبختانه پارسال از بابت خدمات حوزه زایمان طبیعی و مادران باردار، بیمارستان امام‌ حسین (ع) زنجان برای دومین سال متوالی به عنوان بیمارستان برتر انتخاب شد و در حال حاضر، در سطح کشور جزو 30 بیمارستان برتر بین بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی به شمار می‌رود. همچنین بیمارستان امام‌ حسین (ع) طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان تامین‌اجتماعی طی سال گذشته، از نظر عملکرد بیمارستانی به عنوان پنجمین بیمارستان تامین‌اجتماعی انتخاب شد و از نظر رضایت‌مندی مراجعان در حوزه سر پایی نیز موفق شدیم که رتبه سوم کشوری را از آن خود کنیم.


مرتضوی با تاکید بر این‌‌که ارزیابی‌های مذکور در قالب قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی با سازمان‌های ارزیاب برون‌سازمانی صورت می‌گیرد و تامین‌اجتماعی دخالتی در ارزیابی‌ها ندارد، افزود: در خصوص جذب بیماران مراجعه‌کننده به سیستم تامین‌اجتماعی نیز بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، بیمارستان امام‌ حسین (ع) رتبه دوم بین بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی را کسب کرده و زمینه‌ای فراهم شده است که بیمار مجبور نباشد برای دریافت خدمات به بخش خصوصی مراجعه کند.


وی همچنین با تاکید بر این‌که میزان مرگ نوزادان زیر یک ماه، یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های ارزیابی بهداشتی کشوری و جهانی است، تصریح کرد: خوشبختانه سال‌ها است که در بیمارستان امام‌ حسین (ع) زنجان، هیچ مادری موقع زایمان فوت نکرده و تعداد مرگ نوزادان نیز به جد کاهش یافته است، طوری که سال گذشته در مجموع فقط سه نوزاد بعد از تولد فوت کرد و شرایط‌شان به گونه‌ای بود که قابل نجات‌دهی نبودند. البته راه‌اندازی سیستم پکس نیز باعث شده است که سی‌تی‌ اسکن بیمار در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت در اختیار پزشک معالج قرار بگیرد و پزشک بتواند دستورات درمانی لازم را بدون فوت وقت صادر کند.


رئیس بیمارستان امام‌ حسین (ع) زنجان با تاکید بر این‌که افزایش کیفیت خدمات از جمله راه‌اندازی سیستم پکس موجب شده است که تعداد مرگ نوزاد از 4.7 در 1000 تولد در سال 94، به 0.7 در 1000 مورد در سال گذشته کاهش یابد، یادآور شد: این سیستم نقش به‌سزایی در ارتقای کیفیت خدمات داشته و به اصلاح فرایندها منتج شده است. به عنوان مثال، این سیستم باعث می‌شود که متخصص در کسری از ثانیه مشکلات به وجود آمده در علایم حیاتی نوزاد را بررسی کند و احتمال زنده بودن او را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. این در حالی است که همه دستگاه‌ها دیجیتالی شده و دیگر آنالوگ نیست.


وی همچنین با اشاره به این‌که تعداد شکایاتی که به مراکز برون‌سازمانی ارجاع داده می‌شود، کاهشی 40 درصدی داشته و این بسیار قابل توجه است، افزود: علاوه بر جمعیت رو به رشد شهری و روستایی، شرایط بغرنج اقتصادی اقشار مختلف و کاهش پوشش بیمه سلامت، مراجعان بیشتری را به سمت بیمارستان امام‌ حسین (ع) گسیل داده است و همین باعث می‌شود که حتی با وجود افزایش کمی و کیفی خدمات، گاهی با نازضایتی‌هایی مواجه شویم. با این وجود، سال گذشته در راستای الکترونیکی کردن خدمات و کاهش مراجعه حضوری برای دریافت خدمات، از مجموع 34 هزار نفر دریافت‌کننده خدمات، 263 هزار نفر به صورت غیرحضوری نوبت‌گیری کرده بودند و این جای خوشحالی دارد. در واقع تا پایان سال گذشته، 50 درصد نوبت‌دهی‌ها به صورت غیرحضوری صورت گرفته بود و این میزان طی سه ماهه اول امسال به 60 درصد رسیده است.


مرتضوی در ادامه با اشاره به این‌که با راه‌اندازی نظام ارجاع داخلی، بیماری‌های مزمن از بیماری‌های عادی جداسازی و بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در سه ماه نخست پارسال حدود 86 هزار و 500 ویزیت پزشک عمومی داشتیم و از این تعداد، 2750 نفر به متخصص ارجاع داده شده بودند؛ در واقع نظام ارجاع داخلی از سردرگمی بیمار می‌کاهد و در همین راستا، طی سه ماه نخست امسال، از 90 هزار ویزیت، 3750 نفر (5 درصد) به پزشک متخصص ارجاع داده شده‌اند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.