یک کارشناس مسائل دینی گفت: مناظرات علمی  امام رضا (ع) مسئله‌اى تاریخى نیست، بلکه از نظر پاسدارى از حریم اسلام و خط مکتب، سرمشق بسیار جامعى براى همه اعصار است .


حجت‌الاسلام سیدحسن امامی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: در دوران امام رضا (ع) فرهنگ و معارف شیعی به شکل کامل و گسترده‌ای در میان پیروان مکتب تشیع تبیین شده بود؛ زیرا از زمان امام باقر (ع) به بعد و نیز توسط امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) شمار فراوانی از شیعیان چنان پرورش یافتند که هر کدام استوانه‌ای در فقه و کلام شیعی به حساب می‌آمدند .


وی افزود: امام رضا (ع) بنا بر پیشنهاد ارکان دولت، وارد جریان حکومتی عصر خویش شده و از این فرصت برای تبیین و تشریح معارف قرآنی و توسعه معرفتی در جهان آفرینش بهره بردند .


این کارشناس مسائل دینی با اشاره به این‌که از آن‌جا که فضای حاکم بر جامعه اسلامی در زمان حکومت مأمون، مملو از آرا و اندیشه‌های مختلف از سوی گروه‌های گوناگون بود، تصریح کرد: نقش امام رضا (ع) در برابر این امواج فکری، بسیار خطیر و حساس بود. ایشان در عصر خویش با انحرافات فکری و علمی مواجه بودند که در مواجهه با افکار و عقاید منحرف به طور کلی مناظره، تربیت شاگرد و پاسخ به پرسش‌ها را در رویکرد کاری خویش قرار دادند .


امامی یادآور شد: مهاجرت امام رضا (ع) به ایران سیاسی بود که در تقویت بنیاد تشیع تاثیر به‌سزایی داشت. یکی از جهات بارز سفر امام رضا (ع) توجه به تشنگان معارف الهی بود که مدت‌های زیادی از اهل‌بیت (ع) دور نگه داشته شده بودند و در فرصت کوتاه ایجاد شده، انقلاب علمی را آغاز کردند که در شناساندن معارف حقیقی مکتب تشیع تاثیر به‌سزایی داشته است .


وی با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) نگاه جهانیان را به عالم تشیع تغییر داد، خاطرنشان کرد: بنی‌عباس و بنی‌امیه و در مجموع معاندین اسلام سعی داشتند تا دین اسلام را در هاله‌ای از ابهام قرار دهند که امام رضا (ع) با مناظرات علمی خویش، نقش تعیین‌کننده‌ای در رفع ابهامات داشتند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.