مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بین انسان و دام مشترک نیست و فقط جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شوند.


محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: بهترین و مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بیماری پوستی لمپی‌اسکین، سم‌پاشی و ضدعفونی جایگاه‌های نگه‌داری دام و روی بدن آن‌ها است و برای تحقق این مهم، بسیار مهم است که دامداران با کارشناسان دامپزشکی همکاری کنند.


این مسئول با تاکید بر این‌که بیماری پوستی لمپی‌اسکین درمان قطعی ندارد و با واکسیناسیون، رعایت اصول قرنطینه و بهداشتی می‌توان از بروز و انتشار آن جلوگیری کرد، ادامه داد: بی‌شک، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، مستلزم همکاری دامداران است تا خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها به حداقل برسد .


وی با اشاره به این‌که «لمپی‌اسکین» یک بیماری ویروسی با احتمال ابتلای بالا است، افزود: از جمله عوارض این بیماری در دام‌های سنگین می‌توان به کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی اشاره کرد. همچنین در صورت عدم مراقبت‌های لازم از دام بیمار، حدود 3 درصد از موارد منجر به مرگ می‌شود .


حاج‌کاظمی تصریح کرد: لمپی‌اسکین مشترک نیست و نگرانی برای دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند، وجود ندارد. این در حالی است که مهم‌ترین عامل در انتشار این بیماری، گزش از طریق حشرات و پشه‌ها بوده و وزش باد نیز در جابه‌جایی حشرات و پشه‌ها تاثیرگذار است .


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان یادآور شد: لازم است دامداران برای پیشگیری و کنترل بهتر بیماری، نسبت به رعایت دقیق اصول بهداشتی و امنیت زیستی در واحد خود توجه کرده و همکاری‌های لازم با اکیپ‌های دامپزشکی را مدنظر قرار دهند. همچنین این افراد باید نسبت به کنترل حشرات از طریق سمپاشی‌های متوالی به فاصله حدود دو هفته یک بار اقدام کنند.


حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: طی امسال، کارشناسان دامپزشکی به 329 واحد (دامداری یا روستا)، 378 مرتبه مراجعه کرده‌اند و در مجموع 53 هزار و 64 راس گاو و گوساله علیه لمپی‌اسکین واکسینه شده‌اند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.