مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: 709 حلقه چاه، 13 برابر حد مجاز برق مصرف می‌کند.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، یوسف رضاپور صبح امروز در شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان، اظهار کرد: از ابتدای مهر پارسال تا دیروز، بر اساس داده‌های حاصل از 9 ایستگاه باران‌سنجی، 415 میلی متر بارندگی داشتیم و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و میانگین بلندمدت، به ترتیب 29 و 37 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، در حال حاضر 285 میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم و میزان پر شدگی مخازن سد استان نیز 41 درصد برآورد شده است.


این مسئول ادامه داد: تاکنون 709 حلقه چاه احصا شده است که 13 برابر حد مجاز برق مصرف می‌کند و صاحبان این چاه‌ها، بهای برق مصرفی خود را بر اساس تعرفه تجاری پرداخت نمی‌کنند. از همین‌رو، عامل بازدارنده‌ای برای مصرف بیش از قدرت مجاز وجود ندرد و آب‌ منطقه‌ای معتقد است که این مسئله باید به جد بررسی و ساماندهی شود؛ در واقع باید مصوب شود که این افراد، بهای برق مصرفی خود را با تعرفه تجاری و یا چندین برابر تعرفه کشاورزی خالص پرداخت کنند.


حسین جعفری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در ادامه تاکید کرد: تعیین تعرفه برای کشاورزانی که بیش از قدرت مجاز، برق مصرف می‌کنند در حدود اختیارات این شورا نیست و باید در دل وزارتخانه بررسی شود.


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز در ادامه، گفت: کشاورزانی که بیش از قدرت مجاز از چاه خود استفاده می‌کنند، کد تعرفه‌شان از کشاورزی خالص تغییر می‌کنند و ملزم به پرداخت 2.5 برابر بیشتر از تعرفه کشاورزی خالص هستند اما نمی‌توان برق‌بهای آن‌ها را تجاری حساب کرد.


علیرضا علیزاده ادامه داد: در صورت انقضای اعتبار پروانه مشترکان کشاورزی، بهای برق مصرفی آن‌ها با ضریب 1.2 محاسبه و دریافت می‌شود. در خصوص ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در استان زنجان نیز موضوع از توانیر استعلام شده ولی تا کنون پاسخی دریافت نشده است.


این مسئول با تاکید بر این‌که مقرر شده است مدیریت منابع آب چاه‌های کشاورزی توسط شرکت آب‌منطقه‌ای و با نصب کنتورهای حجمی آب روی چاه‌ها صورت بگیرد، افزود: به خاطر اجرایی شدن هوشمندسازی کنتورهای برق در شرکت‌های توزیع در قالب طرح فهام، برنامه‌هایی از جمله نصب 420 دستگاه کنتور هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و جایگزینی کنتور فهام به جای کنتورهای 303 در دستور کار قرار دارد.


علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر از 6431 چاه کشاورزی، 2010 انشعاب از کنتور هوشمند فهام برخوردار است و در صورت تامین 4421 کنتور دیگر روی چاه‌های کشاورزی می‌توان به صورت لحظه‌ای پروفیل بار آن‌ها را مشاهده کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.