به گزارش ایرنا، عملیات بیت‌المقدس که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران است با برنامه‌ریزی، تدبیر، همکاری و فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق است که در سال 61 اجرا و 22 روز به طول انجامید که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز اشغال توسط رژیم بعث عراق شد.
خرمشهر در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی به اشغال ارتش عراق درآمده بود و در هنگام شکست نیروهای عراقی و آزادسازی این شهر، بیش از 19 هزار سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی به غنیمت گرفته شد و بالغ بر 16 هزار تن از عراقی‌ها کشته و زخمی شدند و بر این اساس، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.
رزمندگان استان زنجان، حضور موثری در عملیات‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس از جمله بیت‌المقدس داشتند و همواره شجاعت و رشادت خود را در دفاع از میهن اسلامی به نمایش گذاشته‌اند و 6 گردان از سپاه پاسداران و بسیج در آزادسازی خرمشهر، نقش ایفا کردند که 161شهید و 205 جانباز زنجانی در این عملیات تقدیم نظام جمهوری اسلامی شد.
طی عملیات بیت‌المقدس که در چهار مرحله اجرا شد، پنج هزار و 38 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد و شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج همچنین 180 کیلومتر از خط مرزی، تأمین شد.
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان به عنوان یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و حاضر در عملیات بیت‌المقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تجدید خاطره و بزرگداشت این روز و بیان رشادت‌های رزمندگان ایرانی و زنجانی در عملیات بیت‌المقدس، گفت: آزادسازی خرمشهر، مطالبه امام(ره) و مردم و انگیزه رزمندگان اسلام بود.
سردار جهانبخش کرمی با اشاره به فضای کشور و جبهه، پیش از آغاز عملیات بیت‌المقدس، گفت: عملیات فتح‌المبین، عملیات بزرگ و غرورآفرینی بود که قبل از عملیات بیت‌المقدس انجام شد و پیروزی خوبی نیز به دست آمد و بسیاری از مناطق اشغالی کشور آزاد و رزمندگان اسلام از آمادگی و روحیه بسیار بالایی برای عملیات بعدی برخوردار شدند.
وی با بیان اینکه جنگ بعد از عملیات فتح‌المبین به نقطه باریک و حساسی رسیده بود، خاطرنشان کرد: دشمن، خرمشهر را حفظ کرده بود و روی آن مانور می‌کرد و صدام هم گفته بود که اگر ایرانیان، خرمشهر را تصرف کنند من کلید بصره را تقدیم آن‌ها می‌کنم. این به این معنی بود که خرمشهر قابل نفوذ و خط ما (عراقی‌ها) قابل شکست نیست و ارتش بعثی عراق با تمام قوا تصمیم‌ جدی بر حفظ خرمشهر داشت.
وی تصریح کرد: در این سوی میدان نیز انتظارات و مطالبه حضرت امام خمینی(ره) و مردم از رزمندگان، آزادسازی خرمشهر بود.
این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: نیروهای مردمی نیز در کنار ارتش، سپاه و بسیجیان، تاکتیک و شیوه جنگ را تغییر داده بودند‌ که این نشان از نقش مردم در تاریخ دارد که چه حماسه‌ای آفریدند و در مجموع، خواست عمومی کشور، آزادسازی خرمشهر بود و رزمندگان نیز با شور و شوق، حال و هوای معنوی، علاقه و روحیه جهادی و انقلابی، عزم خود را برای تحقق این مهم جمع کرده بودند.

** رهبری، وحدت، روحیه جهادی و عنایت خداوند رمز پیروزی بود
این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس، نکات بسیار مهمی داشت که منجر به پیروزی شد، گفت: امام(ره) پشت سر رزمندگان، تصمیم جدی بر آزادسازی خرمشهر داشت که نشان از نقش و هدایت رهبری، فرماندهی و ولایت فقیه دارد.
وی افزود: رمز دوم پیروزی، وحدت بود که وحدت تمام‌عیار و مثال‌زدنی در بین نیروهای مسلح و مردم حاکم بود که دوشادوش یکدیگر آماده عملیات بودند.
کرمی یادآور شد: روحیه جهادی و انقلابی رزمندگان اسلام به‌ویژه جوانان، ویژگی و رمز سوم پیروزی بود که آماده جهاد و شهادت بودند و چهارم، وعده و عنایت خداوند بود که سبب پیروزی شد و هرگاه این چهار ویژگی را داشته باشیم پیروز خواهیم بود.

** خرمشهر از چهار طرف، محصور بود
کرمی با اشاره به منطقه عملیاتی بیت‌المقدس که دشمن به موانع طبیعی و مصنوعی تکیه کرده بود، خاطرنشان کرد: موانع مصنوعی مانند میادین مین و انفجاری و سیم خاردار بود و همچنین دشمن با تخریب شهر، تیرآهن‌ها و نبشی‌ها و هرچه به دستش آمده بود را مثل جنگل کاشته بود تا نیروهای ایرانی نتوانند به‌صورت چتروار وارد آنجا شوند.
وی در خصوص موانع طبیعی، اظهار داشت: رود کرخه در شمال منطقه عملیاتی قرار داشت که غیرقابل عبور بود و رود خروشان کارون نیز در شرق منطقه قرار داشت که عبور پیاده از آن غیرممکن بود مگر با شیوه‌های خاص که بسیار سخت بود. جنوب منطقه به رود وحشی و خروشان اروند و عقبه دشمن نیز به شط‌‌العرب و هورالهویزه در داخل خاک عراق، ختم می‌شد و منطقه از چهار طرف محصور به موانع طبیعی و مصنوعی بود به‌گونه‌ای که چنین موانعی در تاریخ جنگ‌ها فقط در کانال سوئز، ایجاد شده است.
کرمی تصریح کرد: حمله از روبه‌رو به دشمن سبب شکست می‌شد لذا رزمندگان ایرانی از شمال منطقه عملیاتی به سمت دشمن، نفوذ کرده و با 90 کیلومتر پیشروی از پشت دشمن به خرمشهر رسیدند.
وی با اشاره به نیرو و تجهیزات مستقر دشمن در منطقه، یادآور شد: 60 هزار نفر نیروی زبده از لشگرهای ویژه زرهی و مکانیزه، یک هزار و 435 دستگاه تانک پیشرفته، یک هزار و 330 دستگاه مکانیزه نفربر زرهی و 530 قبضه توپ جنگی عراقی با تمام توان در خرمشهر مستقر شده بود.

** فتح خرمشهر، شبیه شیرینی فتح مکه بود
کرمی با اشاره به انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله، گفت: مرحله اول در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت سال 61 با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد که سه قرارگاه به سمت دشمن، حرکت کردند و قرارگاه فتح با قدرت و سرعت از رودخانه عبور کرده و با 25 کیلومتر، پیشروی به جاده اهواز- خرمشهر رسیدند.
وی افزود: مرحله دوم در 16 اردیبهشت آغاز شد که رزمندگان اسلام، موفق به آزادی جاده اهواز- خرمشهر شده و به مرزهای بین‌المللی رسیدند و مرحله سوم در 19 اردیبهشت آغاز شد که نبرد بسیار سنگینی بین نیروهای خودی و دشمن رخ داد که هیچ‌گونه پیشروی نداشت و فقط انهدام نیرو بود.
کرمی خاطرنشان کرد: مرحله چهارم که مرحله سرنوشت‌ساز بود در اول خرداد، آغاز و در سوم خرداد به نتیجه کامل رسید و رزمندگان در ساعت 10 صبح روز سوم خرداد به کوچه‌ها و خیابان‌های خرمشهر رسیده و صحنه‌ای زیبا و تاریخی در مسجد جامع این شهر به نمایش گذاشته شد.
این رزمنده، تصریح کرد: هیچ کدام از رزمندگان، احساس غرور نداشته و فقط سجده، نماز شکر و ذکر الله اکبر و یاحسین سر می‌دادند و مردم نیز در تمام شهرهای کشور، جشن گرفتند و این حماسه، شبیه به شیرینی فتح مکه بود.

** دفاع مقدس، جنگ جهانی در جغرافیای کوچک بود
فرمانده سپاه استان زنجان گفت: دشمن جمهوری اسلامی، تنها صدام نبود بلکه جبهه استکبار بود که ابرقدرت‌های شرق، غرب، آمریکا، اروپا و کشورهایی مانند شوروی سابق از وی حمایت می‌کردند و در واقع دفاع مقدس، یک جنگ جهانی در جغرافیای کوچک بود.
وی خاطرنشان کرد: در این سوی میدان نیز رزمندگان ایرانی با توکل بر خداوند متعال و با روحیه جهادی و انقلابی وارد جنگ شده بودند که امام(ره) پس از پیروزی فرمودند: «فتح خرمشهر، فتح خاک نبود فتح ارزش‌های انسانی بود و خرمشهر را خدا آزاد کرد».
کرمی ادامه داد: صدام در مرحله چهارم عملیات، دستور داده بود که هیچ کس حق عقب‌نشینی ندارد اما قدرت، غیرت و رشادت رزمندگان ایرانی سبب شد تا عراقی‌ها فرار و هیچ یک نتوانستند سالم از اروند عبور کنند و ناچار خود را به میدان مین انداخته و کشته شدند؛ اروندی که رزمندگان ایرانی و به‌ویژه زنجانی‌های خط‌شکن از آن عبور کرده بودند.

** بعد از فتح خرمشهر، ادبیات دنیا با ایران تغییر کرد
وی با بیان اینکه بعد از فتح خرمشهر، ادبیات دنیا و حتی کشورهای مستکبر با ایران تغییر کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در آن زمان در اوج قدرت قرار داشت البته فتنه دشمن، تمام شدنی نبود و به شکل‌های مختلف و با شعار آتش‌بس و صلح سعی می‌کردند ما را فریب داده و وقفه‌ای در جنگ ایجاد کنند تا با عقب‌نشینی نیروهای مردمی، دوباره حمله کنند اما امام(ره) تصمیم بر تعقیب و تنبیه متجاوز گرفتند.
کرمی با بیان اینکه دشمن با 8 سال جنگ، حریف این ملت، جوانان و رزمندگان غیور ایرانی نشد، افزود: موج اول اوج پیروزی ما عملیات‌های ثامن‌الائمه، فتح‌المبین و بیت‌المقدس بود و موج دوم، عملیات‌های غرورآفرین و تاریخی والفجر 8 و کربلای 5 بود که جبهه استکبار را وادار کرد که قطعنامه‌ای برای پایان جنگ تدوین کنند به‌گونه‌ای که بعد از عملیات کربلای 5 همه آن‌هایی که از صدام حمایت می‌کردند گفتند قادر به حفظ صدام نیستیم و جنگ باید تمام شود که شروع به قطعنامه 598 کردند که در سال 66 کامل شد و باید گفت که این قطعنامه در زیر ضربات خُردکننده رزمندگان اسلام در کربلای 5 تدوین شد.
وی تصریح کرد: دشمن، درس خوبی از دفاع مقدس گرفت و اگر این درس نبود تاکنون 100 بار به ما حمله می‌کرد اما خودشان هم می‌دانند که ملت و جوانان ایرانی تا آخرین نفس و آخرین قطره خون در مقابل دشمن می‌ایستند که این را در دفاع از حرم اهل بیت(ع) نیز ثابت کردند.

** دیروز، مرزهای جغرافیایی و امروز، مرزهای اعتقادی را هدف قرار داده‌اند
فرمانده سپاه استان زنجان در خصوص تفاوت بین جنگ دیروز و امروز، گفت: هدف اصلی دشمن، حمله به نظام و انقلاب اسلامی است و جنگ دیروز، جنگ نظامی بود و مرزهای جغرافیایی ما مورد هجمه قرار گرفته بود اما دشمن بعد از دفاع مقدس، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، جنگ اقتصادی و جنگ روانی را با تمام توان آغاز کرده که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قریب 20 سال پیش هشدار داده و اعلام کردند که ناتوی فرهنگی یا جنگ نرم آغاز شده و نیز بیش از 10سال است که نسبت به مسائل اقتصادی تاکید دارند که نامگذاری سال‌ها و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده این تاکید است.
وی افزود: تحریم‌ها نه امروز بلکه بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و رفته‌رفته تشدید یافته و در زمان جنگ به اوج رسیده بود اما ایستادگی و مقاومت ملت سبب شد تا امام(ره) فرمودند: «من از دور، دست و بازوی قدرتمند شما را می‌بوسم و به این بوسه افتخار می‌کنم» و با این جمله که در زمان رسول‌الله(ص) نیز از این ملت نبود، یک مدال تاریخی بر سینه ملت ایران نشاندند.
کرمی با بیان اینکه دشمن امروز مرزهای عقیدتی و اعتقادی ما را مورد حمله قرار داده است، خاطرنشان کرد: دشمن با تمام تجهیزات و امکانات پیشرفته از جمله قریب 20 هزار شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای که 95 درصد مدیریت آن‌ها در دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است، شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی، جنگ تمام عیار فرهنگی را آغاز و جنگ نرم و روانی سنگینی برای شکستن اراده‌ها و روحیه جهادی و انقلابی و نفوذ به مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، جاری کرده است.
وی ادامه داد: جنگ اقتصادی را هم که به‌صورت رسمی اعلام کرده و رئیس جمهوری خبیث آمریکا نیز به جنگ اقتصادی تاکید کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دشمن با تمام قوا در مقابل نظام و انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده ولی نیروهای ما در عملیات نظامی آماده هستند.

** نقش موثر جوانان در جنگ دیروز و امروز
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: دیروز جوانان کشور تا آخرین نفس جنگیدند که در آنجا سلاح، سرنوشت جنگ را تعیین نمی‌کرد بلکه این روحیه جهادی و انقلابی رزمندگان بود که سرنوشت را تعیین می‌کرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نقش مهم و موثر جوانان به مسئولان تاکید کردند که اگر جوانان را به صحنه بیاورید تمام مشکلات به دست آن‌ها حل می‌شود. ضمن اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب نیز فضایی برای جوانان برای ورود به صحنه و جهت حل مشکلات، باز کرده‌اند.
کرمی تصریح کرد: این جوانان در دفاع از حرم اهل بیت(ع) جان ده‌ها میلیون نفر را در عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها نجات داده و ثابت کردند که می‌توانند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید فضا را برای ورود جوانان به میدان، باز کنند، اظهار داشت: روزی نمی‌توانستیم فشنگ اسلحه کلاشینکف را تولید کنیم ولی امروز به برکت جوانان، قادر هستیم که بیش از 1000 کیلومتر آن طرف‌تر، نقطه و مرکز فتنه دشمن را منهدم کنیم که این سلاح‌ها را جوانان ایرانی ساخته‌اند و جوانان با روحیه جهادی و انقلابی و ولایی در صحنه حاضر بوده و در صورتی که فضای بیشتری داده شود به قطع، تمام مشکلات کشور برطرف می‌شود.
کرمی تصریح کرد: نیروی انسانی، منابع، ذخایر، آب و خاک بی‌نظیری داریم و نیروی انسانی توانمند، خلاق، مومن، متعهد، ولایی، انقلابی و متخصص در هیچ کشوری وجود نداشته و با اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب را در راستای اقتصاد مقاومتی به هیچ کشوری نیاز نخواهیم داشت و از این پیچ تاریخی نیز با قدرت عبور می‌کنیم.

** دشمن، 40 سال در برابر ما شکست خورده است
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه دشمن، شکست خورده که یاوه‌گویی می‌کند و جنگ روانی راه انداخته است، گفت: دشمنی که می‌خواست این کشور و انقلاب را در 10روز، نابود کند بعد از 40 سال مشاهده می‌کند که بسیج جهان اسلام بنا به فرمایش امام(ره)، شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: ملت فداکار و وفادار ایران در اوج مشکلات اقتصادی، معیشتی، بیکاری و گرانی در 22 بهمن سال گذشته حماسه‌ای آفریدند که قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود. مردم به صحنه آمده و ثابت کردند که پشتیبان ولایت فقیه، نظام و انقلاب بوده و مسئولان نیز موظف به حل مشکلات مردم هستند.
کرمی در خصوص عزت و اقتدار نیروهای مسلح کشور، اظهار داشت: امروز نیروهای مسلح مانند قبل از انقلاب، وابسته به کشورهای دیگر نبوده و در اوج قدرت، عزت، آمادگی و گوش به فرمان فرمانده کل قوا هستند و اگر دشمن، دست از پا خطا کند پای دشمن را قلم کرده و دست متجاوز را قطع می‌کنند و هر سری به طرف مرزهای ما دراز شود، سرش را از تن جدا می‌کنند.
وی افزود: امروز نیروهای مسلح و بسیجیان در تمام نقاط کشور آماده و سازماندهی شده‌اند و هیچ ابرقدرتی جرات ندارد که به کشور ما چپ نگاه کند.
کرمی خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی، نیروهای ویژه آمریکایی که به خلیج فارس آمده بودند را با صلابت دستگیر و تحقیر کردند که صحنه تاریخی برای ملت ایران بود و نشان از اقتدار و آمادگی نیروهای ایرانی دارد.
به گزارش ایرنا، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری یادواره شهدا، دیدار با خانواده شهیدان و جانبازان حاضر در این عملیات، عیادت از جانبازان و والدین شاهد بستری در بیمارستان و منزل، برپایی نمایشگاه‌های عکس مرتبط با عملیات بیت‌المقدس از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت گرامیداشت سالروز عملیات‌های رمضان و بیت‌المقدس و سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی با هدف آشنایی مردم به‌ویژه قشر جوان و نوجوان جامعه با ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان و یادآوری رشادت و شجاعت رزمندگان برگزار می‌شود.
غبارروبی مزار شهدا تحت عنوان آیین میهمانی لاله‌ها نیز همزمان با سراسر کشور ساعت 17 روز پنجشنبه /2 خرداد/ برگزار می‌شود.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.