محمدباقرحاج کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد دام واکسینه شده در استان زنجان علیه بیماری های بروسلوز(تب مالت) و هاری که مشترک بین انسان و دام به شمار می رود، توسط 15 اکیپ بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.
به گفته وی، بیماری بروسلوز یا تب مالت مشترک بین انسان و دام محسوب می شود که استفاده از شیر نجوشیده و پنیر تازه از راه های انتقال بیماری از دام به انسان است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در برخی از روستاها مصرف شیر خام، خامه و بستنی هایی که به صورت سنتی تهیه می شود از شیرهای آلوده است که این مساله غیربهداشتی می تواند در شیوع این بیماری تاثیر چشمگیری داشته باشد.
حاج کاظمی، مهمترین علامت بروسلوز در دام را، سقط جنین در ماه های آخر آبستنی بیان کرد و افزود: یکی از راه های انتقال بیماری بروسلوز از دام به انسان، ارتباط مستقیم دست با ترشحات جنین سقط شده است که به راحتی از طریق جراحات موجود بر روی پوست، به انسان منتقل می شود و می تواند انسان را به بیماری تب مالت مبتلا کند.
وی تاکید کرد: آموزش دامداران و روستاییان و همکاری آنها با دامپزشکان نیز یکی از مهمترین راهکارهای ریشه کنی بیماری مشترک بروسلوز است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از واکسیناسیون 590 قلاده سگ علیه بیماری هاری خبرداد و گفت: این بیماری نیز مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است که به طور تصادفی انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار نیز از طریق گزش حیوانات هار به آن مبتلا می شوند.
حاج کاظمی اظهارداشت: حیوانات خانگی دست آموز باید علیه بیماری هاری واکسینه شوند.
به گفته وی، دست اندرکاران بهداشتی در جمعیت دامی درباره پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام به لحاظ اهمیت اقتصادی و بهداشتی در تلاش هستند.
به گزارش ایرنا، سالانه در استان زنجان تک سمی‌ها، دام‌های سبک( بز و گوسفند) و سنگین( گاو و گوساله) علیه بیماری‌ها شاربن، کزاز، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب برفکی، آبله، لمپی اسکین، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، واکسینه می شوند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.