به گزارش ایرنا، فتح‌الله حقیقی روز چهارشنبه در جلسه شورای معادن استان، افزود: بسیاری از مشکلات کم‌آبی و تخریب منابع طبیعی، ناشی از دلال‌بازی و اهلیت نداشتن معدن‌کاران بوده است.
وی اظهار داشت: گروهی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان ظرف یک ماه آینده، مستند تصویری از آخرین وضعیت تمام معادن استان شامل معرفی، مجوز برداشت و میزان برداشت فعلی را در جلسه آتی این شورا ارائه دهند.
حقیقی تصریح کرد: این گروه، مشخصات تمام روستاهای دارای معدن که ماشین‌آلات معادن از داخل آن‌ها عبور می‌کنند را مشخص کند چرا که معدن‌کاران یا باید طبق قانون، حقوق جاده و روستاییان را رعایت و استهلاک جاده‌ها را پرداخت کنند و یا باید مسیر عبور خود را تغییر داده و مسیر اختصاصی داشته باشند.
استاندار زنجان تاکید کرد: تمام معادنی که درخواست تعطیلی داشته و یا از سوی شورای معادن استان تعطیل می‌شوند باید همه تعهدات مالی را اجرا کنند تا هرکسی جرات نداشته باشد مجوز معدن بگیرد.
وی ادامه داد: این معدن‌کاران باید با اخذ تعهد کتبی از مراجع ذی‌صلاح ضمن پرداخت حقوق دولتی، مطالبات و سهم مردم نسبت به بهره‌برداری از معدن را نیز پرداخت کنند.
حقیقی با بیان اینکه از همه معادن حمایت می‌کنیم، گفت: بررسی مسائل و مشکلات معادن در این شورا به منزله حمایت و احترام به معادن بوده و البته معدن‌کارانی که حیثیت معدن را با تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، زیر سوال می‌برند باید سلب امتیاز شوند.
مقام عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه نظارت بر معادن باید به‌صورت مستمر بوده و اکیپ‌های استانی و شهرستانی تشکیل شود، خاطرنشان کرد: معدن‌کارانی که قانون را رعایت کرده و به میزان مجوز اخذ شده از معادن، برداشت می‌کنند مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.
این مسئول در خصوص لاشه‌ها و سنگ‌های باطله معادن که امکان استفاده در معابر شهری دارند، تصریح کرد: گروه کارشناسی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری این موضوع را بررسی کرده و در صورت مقرون به صرفه بودن، تمام شهرداری‌های استان از آن‌ها در معابر شهری استفاده کنند.

** مسائل معادن مشکل‌دار در این شورا مطرح می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: مسائل مربوط به معادنی جهت بررسی در این شورا طرح می‌شوند که در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و مهلت‌های اداری داده شده از نظر این سازمان، مشکل‌دار هستند.
ناصر فغفوری تصریح کرد: البته در راستای موارد قانونی از معادن حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه 8 درصد از مساحت استان تحت کاداستر معادن است، خاطرنشان کرد: 10 درصد از معادن در محدوده مربوط به پروانه بهره‌برداری بوده که با این حساب، 8 دهم درصد مساحت استان را شامل می‌شود.
فغفوری افزود: در صورتی که معادن بتوانند یک‌چهارم مساحت خود را سینه کار بزنند، دو دهم درصد مساحت استان درگیر تخریب معدنی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با هماهنگی سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان، مقرر شد معدن‌هایی که به مزایده گذاشته می‌شوند گزارش فنی و کارشناسی از کیفیت و ظرفیت آن معدن ارائه شود تا متقاضیان با اطلاعات کارشناسی قبلی در مزایده شرکت کنند که پس از مزایده، مشکلی پیش نیاید.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از سنگ‌های باطله معادن، قابلیت استفاده در شهرها را داشته و به راحتی به شکل یک جدول درمی‌آیند و با توجه به اینکه شهرداری‌ها اجازه فعالیت صنعتی در قالب مجوزهای لازم را دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: طبق گزارش‌های مردمی و بازدیدهای این سازمان، حجم تخریب‌ها بسیار بالا است که نیازمند واکاوی است.
حسین جعفری افزود: مالکیت برخی مناطق با جهاد کشاورزی نبوده و دستگاه‌های دیگر، زمین را اجاره می‌دهند اما به نحوه فعالیت و میزان برداشت از معادن و تخریب منابع طبیعی، نظارت نمی‌کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: خسارت‌های دریافتی در پی تخریب منابع طبیعی از معدن‌کاران، درآمدهای ملی بوده و به حساب خزانه واریز می‌شود.
خلیل آقاجانلو اظهار داشت: طبق قانون باید تمام این خسارت‌ها به استان بازگردد اما به دلیل مشکلات مالی، کمتر از 20 درصد آن به استان بازمی‌گردد.
به گزارش ایرنا، هم‌اکنون 62 معدن غیرفعال و 320 معدن فعال در استان وجود دارد که دو هزار و 671 شغل ایجاد کرده است.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.