به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از لحاظ شیوع فشار خون، کشور به پنج مناطق تقسیم بندی شده است که استان کمترین میزان را در بین استانهای دیگر را دارد.
وی با بیان اینکه میزان شیوع فشار خون در سطح کشور در مردان 20.8 درصد و در زنان این رقم 22.4 درصد اعلام شده است، اظهار داشت: شیوع فشار خون در استان زنجان به ترتیب در بین مردان و زنان 16.9 درصد و 20.1 درصد است.
این مسئول ادامه داد: آمارها نشان می دهد که میزان شیوع فشار خون در زنان زنجانی نسبت به مردان بیشتر است و الگوی جهانی نیز می گوید که تا 45 سالگی فشار خون در مردان بیشتر بوده و پس از آن بطور مساوی هم در زنان و مردان مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: شیوع فشار خون در سطح کشور معادل 21 درصد و در روستاها 23 درصد است در حالی که این وضعیت در استان زنجان بر عکس است .
قزلباش افزود: میزان شیوع فشار خون در شهرهای استان 19.8 درصد اعلام شده و این رقم در روستاها 16.7 درصد است.
وی با بیان اینکه حدود 31 درصد جمعت استان را روستاییان تشکیل می دهد، افزود: درصد آگاهی بیماران مبتلا از فشار خون در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: آگاهی روستاییان از وضعیت فشار خون خود در استان به گسترش شبکه بهداشتی و درمانی باز می گردد که پوشش کاملی حتی در دورترین مناطق روستایی اقدام شده است.
وی اظهار داشت:در مناطق شهری افراد به ویژه مردان به سلامت خود توجه جدی ندارند و حتی به پزشک مراجعه نمی کنند و همین مساله می تواند از علل بروز بیماری ها باشد.
این مسئول ادامه داد: بیماری فشار خون به کنترل طولانی مدت نیاز دارد و مهمترین مساله در این حوزه، دسترسی به خدمات و کیفیت داروهاست که این موارد در حد قابل قبولی قرار دارد.
به گفته این مسئول تلاش می شود در اجرای طرح ملی «بسیج کنترل فشار خون» که به صورت رایگان انجام می شود، صددرصد گروههای هدف، تحت پوشش قرار بگیرند.
9646/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.