محمدباقر حاج کاظمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کانون های جدید شناسایی شده در شهرستان های ایجرود، خدابنده، خرمدره، زنجان، سلطانیه و ماهنشان است.
به گفته وی، در شهرستان ایجرود سه کانون و بقیه شهرستان های استان نیز یک کانون بیماری تب برفکی شناسایی شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر 116 راس دام مبتلا به این بیماری هستند و پنح راس بره نیز به همین علت تلف شده اند.
حاج کاظمی متذکر شد: ریشه کنی بیماری دامی تب برفکی در استان زنجان خرید و فروش نکردن دام‌ توسط دامداران و دلالان دام است چرا که این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام‌های مبتلا به این بیماری، دام های سالم را نیز آلوده کند.
به گفته وی، از ابتدای سالجاری تاکنون 303 هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با غنی شدن مراتع از پوشش گیاهی در نتیجه بارندگی ها موجب شده تا دامداران بدون اطلاع از وجود بیماری تب برفکی در دامی اقدام به خرید و فروش کنند کهخ دتر مرحله نخست هیچ علامتی از آن مشخص نیست.
حاج کاظمی تاکید کرد: دامداران پس از خرید دام به مدت یک هفته دام را جدا از دام های دیگر نگهداری کنند چرا که امکان نهفته بودن ویروس بیماری در دام وجود دارد.
به گزارش ایرنا، بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری تب برفکی مبتلا می شوند.
در کشور این بیماری مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و نخستین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.