مدیریت استان چهار دلیل را برای تبدیل زنجان به قطب آی‌تی کشور مدنظر قرار داده بود: اول، ضرورت مساعدت و جهت‌گیری دولت برای ایجاد یک صنعتی پاک در استان که پاسخ‌گوی دغدغه‌های روزافزون افکار عمومی بوده و بهانه تحریک مردم را از دست معاندان و حتی برخی خیرخواهانی که به‌شدت نگران سلامتی مردم هستند، بگیرد.
دوم، ایجاد زمینه اشتغال برای انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان در رشته‌های برق، مخابرات، الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات.
سوم، زمینه‌سازی برای خروج این صنایع از کلان‌شهر تهران با توجه به ماهیت این صنایع که نیازی به استقرار در شهرهای بزرگ نداشته و بخش عمده‌ای از آن به‌صورت کنترل از راه دور است.
چهارم، زمینه‌سازی برای ایجاد حدود 15 هزار فرصت شغلی به‌عنوان مشاغل جایگزین صنعت سرب و روی استان که در چند سال آینده با تعطیلی این صنعت به دلیل اتمام ذخایر معدنی، استان را با بحران بیکاری ناشی از ریزش فرصت‌های شغلی مواجه می‌کند و نیز فارغ‌التحصیلان بیکار.
بر همین اساس، جمشید انصاری، استاندار وقت زنجان با اشاره به اینکه قرار است بر اساس تصمیم رئیس‌جمهوری، زنجان تبدیل به قطب الکترونیک و آی‌تی کشور بشود، گفت: علت آن هم این است که زنجان پیشینه بسیار طولانی در صنعت برق دارد و از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، عمده کارخانجات صنایع برق و قدرت مانند ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و... در این استان مستقر بوده است که به همین دلیل این استان در حال حاضر، قطب برق و قدرت کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته برای ایجاد زمینه‌های توسعه در استان زنجان به این نتیجه رسیدیم که غیر از صنایع معدنی موجود در استان، باید در حوزه صنایع پاک، مدرن و جدید کارهایی را در دستور کار قرار بدهیم که بر همین اساس پیشنهادهایی را به دولت ارائه کردیم که با موافقت دولت، استان زنجان به عنوان قطب صنعت الکترونیک و آی‌تی کشور تعریف خواهد شد و ما هم امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای تحقق آن ایجاد خواهیم کرد.
در این خصوص و در راستای بررسی اقدامات انجام شده در استان در راستای تبدیل این استان به قطب برق، الکترونیک و IT، معاون عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه طبق مصوبات قرار بود زنجان به عنوان قطب IT، و صنعت الکترونیک و برق انتخاب بشود و توسعه پیدا کند، یک محور استراتژیک توسعه‌ای برای استان است، گفت: چندین سال است که روی این موضوع برنامه‌ریزی می‌شود و یک سری کارهای سخت‌افزاری در حال اتفاق افتادن است و در ادامه به نظر می‌رسد نیازمند اجرایی شدن فعالیت‌های نرم‌افزاری در این حوزه باشیم.
مهرداد سلطانی ادامه داد: در حیطه کارهای سخت‌افزاری مهم‌ترین کاری که صورت گرفته است، احداث و ایجاد و آماده‌سازی شهرک تخصصیIT و الکترونیک است که در شرق زنجان به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر شرکت‌ها شروع به مستقر شدن کردند.
معاون امور عمرانی استان زنجان افزود: به نظر می‌رسد این اقدام سخت‌افزاری به تنهایی کافی نباشد و نیاز است که بخشی از این ویژگی‌های شرکت‌های IT و الکترونیک و برق بتوانند در جاهای دیگر استان مراکز و تاسیساتی را فراهم کنند.
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: هم اکنون به دنبال این مسئله هستیم که به نظر می‌رسد با تلاش‌های صورت گرفته این اتفاقات در این حوزه محقق شود که البته محقق شدن این امور کار ساده‌ای نیست و نخواهد بود.
سلطانی اظهار کرد: مهم‌ترین بخش این داستان در حوزه نرم‌افزاری اتفاق می‌افتد و از آن جایی که ما باید زمینه را برای حضور و توسعه شرکت‌های مرتبط با این موضوع را در استان فراهم کنیم یعنی زمینه و ویژگی‌ها و تسهیلات و اقداماتی که منجر به ایجاد و ظهور شرکت‌های این چنینی می‌شود را برای توسعه آن‌ها فراهم کنیم و یا زمینه را به گونه‌ای فراهم آوریم که از استان‌های دیگر به استان زنجان ورود پیدا کنند ودر استان رشد و توسعه یابند که این امر نیازمند یک برنامه‌ریزی و تشریک مساعی در همه بخش‌های استان و حتی در بخش ملی است که این امر عمدتا در حوزه سرمایه‌گذاری وکارآفرینی و اقتصادی اتفاق می‌افتد تا حوزه زیر ساختی.
وی افزود: بخش عمرانی استانداری توسعه بخش‌های زیرساختی و سخت‌افزاری و آماده‌سازی این مراکز برای استقرار واحدها را در برنامه دارد که بخش قابل توجهی ازاین مسئله نیز اتفاق افتاده است.
در ادامه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه در کشور بحث اقتصاد دیجیتال، فناوری ارتباطات بخش دولتی و خصوصی را رصد می‌کند، گفت: در استان زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای تبدیل شدن این استان به قطب IT، برق و الکترونیک فراهم آمده است. همچنین نقشه راهی که کارگروه این موضوع در استانداری برای این اداره مشخص کرده بود تا میزان بالایی اجرایی شده است و همین امر جای بسی امیدواری دارد.
وحید فرخی افزود: در این راستا مشوق‌های خوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی گذاشته شد تا به این طریق بتوان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این حیطه تشویق کرد، همچنین اقداماتی نظیر ساخت شهرک برق وIT ، و مجهز شدن شهرک صنعتی به فیبر نوری از جمله مسائلی بود که برای تحقق و فراهم آوردن زیر ساخت‌های توسعه این موضوع دراستان انجام گرفت.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه در حقیقت فضای عمومی کسب و کار با وضعیت فعلی چندان مساعد نیست، افزود: اما آنچه که اهمیت دارد این است که امیدوار هستیم که با مذاکرات و مصوباتی که در این راستا انجام می‌شود بتوانیم گام‌های خوبی در جهت تبدیل استان به قطب برق و الکترونیک وIT برداریم.
فرخی اظهار کرد: در هر صورت به طور کلی می‌توان اذعان داشت کلیه اقداماتی که در زمینه فراهم آوردن زیر‌ساخت‌های تبدیل استان به قطب IT، برق و الکترونیک لازم بود تا در بخش دولتی انجام شود، صورت گرفته است اما آنچه در این برهه نیازمند آن هستیم، توانمند کردن بخش خصوصی در این زمینه است که در حال حاضر به دنبال تحقق این امر هستیم.
این مسئول با اشاره به اینکه در راستای توانمند کردن بخش خصوصی در این حوزه به دنبال جذب سرمایه‌گذاریم، خاطرنشان کرد: آماد‌گی مذاکره با سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه‌گذاری را داریم. همچنین در کنار این موضوع باید توجه داشت که استان توانایی و آمادگی این موضوع را دارد که خدمات زیرساختی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند که امید است در این زمینه نیز موفق عمل کنیم.

* زهره میرعیسی‌خانی، روزنامه صدای زنجان، 1398،2،28.
3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.