به گزارس ایرنا، دکتر محمدرضا صائینی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر زنجان افزود: در 30 درصد موارد بیماری پر فشار خون با علائمی از قبیل سرگیجه بروز می کند که این موضوع بیانگر آن است که عموم مردم به این مهم باید توجه داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیش از 50 درصد مردم از ابتلا به بیماری پرفشاری خون اطلاعی ندارند و افرادی که نسبت به بیماری خود آگاهی دارند، 50 درصد آنان درمان صحیح دریافت نمی کنند که این مهم مشکلاتی را به دنبال دارد.
این مسئول ادامه داد: بیماری پر فشار خون بسیار مهم بوده و فرد مبتلا باید باید ابتدا درمان صحیح با اصلاح سبک زندگی را در برنامه کاری خود داشته باشد و اثبات شده که اگر فرد ی موارد یادشده را رعایت کند، می تواند 50 درصد بیماری را کنترل کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از غذاهایی مضر ، استعمال دخانیات ، مصرف الکل اجتناب کند و با فعالیت بدنی روزانه حداقل نیم ساعت تا یکساعت می تواند از از ابتلا به این بیماری دوری کند.

** 30 درصد افراد بالای 30 سال پرفشاری خون دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بررسی ها در جامعه نشان می دهد ،هم اکنون 30 درصد مردم بالای 30 یال پر فشاری خون دارد که این رقم د بالای 50 سال این عدد به 60 و بالای 70 سال به 80 درصد می رسد که این مهم بیانگر آن است که این بیماری ارتباط با افزایش سن دارد .
وی اظهار داشت: متاسفانه زندگی شهر نشینی موجب شده عموم مردم از بحث سلامتی غافل شده اند و لازم است افراد برای حفظ سلامتی خود به ویژه افراد بالای 30 سال یکبار در طول سال نسبت به کنترل بیماری فشار خون اقدام کنند.
این مسئول ادامه داد: بیماران مبتلا به فشار خون نیز باید بطور منظم تحت مراقبت های لازم پزشک خود باشند و از همه مهمتر داروهای تجویزی را به دقت مصرف کنند.
وی اضافه کرد: پرفشاری خون نه تنها منشا بروز بیمار یهای دیگر محسوب می شود؛ بلکه در سایر بیماریها مثل سرطان و دیابت نیز نقش دارند و در این میان اصلاح سبک زندگی امری اهمیت دار تلقی می شود.
صائینی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته بسج ملی کنترل فشار خون با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی آن از 28 اردیبشهت تا پایان ماه مبارک رمضان در سطح کشور و این استان آغاز می شود.
به گفته این مسئول، بر این مینا اقدام عملیاتی این بیماری نیز با مراجعه افراد بالای افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی ، مبتلایان به پر فشاری خون،زنان باردار با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی شامل مراکز جامع سلامت، خانه های بهداشت،پایگاههای سلامت ، ایستگاههای ثابت و سیار در بازه زمانی 18 خرداد تا 15 تیر در این استان و سراسر کشور اجرا می شود.
وی یاد آور شد: تلاش می شود 100 درصد گروههای هدف تحت پوشش بسیج ملی کنترل فشاری خون قرار بگیرند و خدمات ارائه شده نیز رایگان است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.