به گزارش ایرنا، خدابخش مرادی نافچی روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت فضاهای آموزشی زنجان نیازها و ارائه راهکارهای رفع مشکل آن، افزود: خیرین مدرسه ساز دست دولت، آموزش و پرورش را در اتقای شاخص های توسعه و رشد گرفته است، امسال 46 فضای آموزشی به تعداد مدارس استان زنجان با کمک مجمع خیرین مدرسه ساز و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس احداث و یا مقاوم سازی می شود.
وی اظهار داشت: از این تعداد 25 مدرسه توسط اداره کل نوسازی و 21 باب نیز توسط خیران احداث می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان خاطرنشان کرد: انتظار داریم مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز نسبت به شناسایی این خیرین اقدام کنند.
این مسئول یادآوری کرد: باید طی هفته جاری لیستی از خیرین احتمالی تهیه شده و برای دیدارهای حضوری و دعوت حضوری آنها به مشارکت در امر خیرمدرسه سازی برنامه ریزی شود و تا 21 خرداد حداقل با 60 خیر دیداری حضوری انجام شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: این مهم به فرمانداران شهرستان ها نیز ابلاغ شود.
مرادی نافچی تاکید کرد: انتظار داریم مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان برنامه عملیاتی و اجرایی برای جذب اعتبار احداث فضاهای آموزشی در استان از ظرفیت های خیرین تدوین کند.
وی اضافه کرد: از کل فضاهای آموزشی استان 308 مدرسه تخریبی و 580 مدرسه نیاز به مقاوم سازی و این مدارس در برابر حوادث طبیعی و زلزله آسیب پذیر است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: دفتر اموراجتماعی استانداری با همکاری اداره کل آموزش و پرورش طی 24 ساعت آینده درباره تشکیل هیات اندیشه ورز برنامه های خود را در این باره ارائه و ترکیت اعضای آن را نیز مشخص کنند

** امسال 25 مدرسه در زنجان احداث می شود
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان زنجان در ادامه این جلسه به برنامه عملیاتی امسال برای کاهش آمار مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی، اشاره کرد و افزود: احداث 18 مدرسه تخریبی و 6 پروژه نیز مقاوم سازی در استان با پیش بینی اعتبار 320 میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.
جهانگیر صفری با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی است، اظهار داشت: مدرسه سازی نیز مثل دیگر امور زیربنایی اقدامات خوبی شده، قبل از پیروزی انقلاب حدود 500 مدرسه با سه هزار کلاس درسد در استان زنجان داشتیم و از سال 85 که برای همه فضاهای آموزشی شناسنامه فنی صادر شد یکهزار و 571 مدرسه داریم.
وی بابیان اینکه بعداز انقلاب یکهزار و 381 مدرسه ساختیم، افزود: از این تعداد یکهزار و 71 باب جدید و مابقی آن از مدارس قبل از انقلاب است که تخریبی رسیده بود.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان زنجان گفت: در بخش توسعه مدارس شبانه روزی در مناطق محروم 119 مدرسه با 550 کلاس برای دانش آموزان مناطق روستایی و 100 باب نیز در مناطق صعب العبور احداث شده است.
صفری تاکید کرد: با توجه به شناسنامه فنی صادر شده به مدارس در استان زنجان، یکهزار و 571 بابا مدرسه داشتیم که از این تعداد 512 مورد از آن مستحکم و 447 مدرسه تخریبی 612 نیازمند مقاوم سازی داشتیم.
وی ادامه داد: تاکنون 171 مدرسه تخریب، بازسازی و نوسازی شده و با این رقم در زمان حاضر 683 مدرسه مستحکم، و 308 مدرسه تخریبی و 580 مدرسه نیز نیاز به مقاوم سازی دارد. که با یک سوم اعتبار مقاوم می شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان زنجان به استاندارسازی سیستم های گرمایشی در مدارس اشاره کرد و گفت:981 مدرسه با سه هزار و 300 کلاس داریم از این تعداد سیستم 2 هزار و 386 کلاس استاندارسازی شده است.
صفری با بیان اینکه استاندارسازی سیستم گرمایشی 917 کلاس مانده که نیازمند 280 میلیارد ریال است، افزود: از این تعداد80 استاندارسازی سیستم های 80 مدرسه آغاز در دست انجام قرار دارد.
وی به اقدامات خیرین مدرسه ساز در استان زنجان اشاره کرد و ادامه داد: 30 درصد از مدارس استان توسط این قشر احداث می شود و تاکنون 293 مدرسه با یکهزار و 500 کلاس تحویل داده اند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان زنجان گفت: خیرین مدرسه ساز از سال گذشته احداث 12 کلاس درس را آغاز کرده اند.
صفری از رشد 60 درصدی اعتبارات این سازمان در سال گذشته خبرداد و اظهارداشت: سال96، 390 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده بود که این رقم در مدت مشابه آن به 530 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی ادامه داد: از اعتبارات ملی نیز سال 96، 100 میلیارد ریال بود که این رقم در سالجاری به 400 میلیارد ریال از این محل گرفتیم که 100 درصد آن تخصیص یافت.

** مدارس بلااستفاده فروخته شود
مدیر عامل مجمع خیران مدرسه ساز استان زنجان در ادامه این جلسه گفت: با توجه به تغییر جغرافیایی جمعیت نیازهای آموزش و پرورش نیز سالانه متغییر می شود، نیازها به دلیل مهاجرت جمعیتی در برخی مناطق جمعیت کاهش یا افزایش می یابد.
علی اکبر فاضلی اظهارداشت: در برخی از مناطق روستایی استان زنجان مدارس شبانه روزی بلااستفاده خالی از دانش آموز وجود دارد که با میلیاردها ریال نیز نمی توان اقدام به احداث آن کرد.
وی تاکید کرد: باید برنامه ای برای فروش مدارس خالی از دانش آموز وجود داشته باشد.
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان زنجان گفت: به جای احداث یک مدرسه، از هزینه آن چندین مدرسه مقاوم سازی شود و اگر چنین نشود 580 مدرسه نیازمند مقاوم سازی در استان تبدیل به تخریبی می شود.
فاضلی ادامه داد: برای مدارس تخریبی نیز اعتباری از محل استانی و ملی پیش بینی شود.
وی افزود: تعمیرات اساسی مدارس باید جدی گرفته شود، چرا که این مدارس در بافت قدیمی نیازمند این مهم است که در صورت محقق نشدن سالانه تخریبی آن بیشتر شده و سال های آینده در گروه مدارس تخریبی قرار می گیرند.
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان زنجان گفت: این مجمع سالانه از محل کمک های فرهنگیان در استان ماهانه 300 میلیون ریال برای احداث مدارس هزینه می شود و این مهم را می توانیم به سایر کارکنان دستگاه های اجرایی تعمیم دهیم و برای تعمیر مدارس تخریبی هزینه شود.
فاضلی یادآوری کرد: با این اقدام می توانیم با احداث یک مدرسه از تخریب دهها فضای آموزشی جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر 18 مدرسه در دست احداث داریم که این پروژه ها فعال است و نخستین سالی است که این تعداد راکد نیست.
مدیر عامل مجمع خیران مدرسه ساز استان زنجان ادامه داد: در شهرک های اقماری، صدرا، مهرآرا، ثمین، کوی خرداد، شهرآرا، مدرسه نداریم و تعاونی بر اساس ماده 18 قانون شوراها باید اقدام به ساخت فضاهای آموزشی می کرد.
فاضلی تاکید کرد: در برخی از شهرک های اقماری نیز فقط یک مقطع تحصیلی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه ماده 17 و 18 کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تاسیس شواری عالی و تامین فضای آموزشی در شهرک های اقماری بررسی شد.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.