دکتر محمود حریری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوزه سلامت روان و تغذیه کارهای شاخصی در سطح شهرستان انجام نشده بود که خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و با تامین نیروی انسانی مورد نیاز این مهم در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس در 2 حوزه سلامت روان و تغذیه، برنامه مشخصی ارائه و حتی در ارتباط با مشکلات تغذیه ای نیز از طریق مراقبان سلامت موارد احصا و اقدامات لازم انجام می شود.
این مسئول ادامه داد: در گذشته اقدامات مربوط به حوزه سلامت روان بسیار محدود بود که اکنون این حوزه بسیار وسیع تر شده و در زمینه پیشگیری از اعتیاد به الکل، پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، برخی بیماری های روانپزشکی از قبیل خشونت های اجتماعی، همسر و کودک آزاری کارهایی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: پیش از این نیز بهزیستی در ارتباط با خشونت ها بصورت تخصصی از طریق اورژانس اجتماعی فعالیت می کرد، اما اطلاعات جامعی در ارتباط با میزان بروز و شیوع آن وجود نداشت.
حریری افزود: در این طرح و فرصت پیش آمده تمامی جمعیت ثبت نام شده ارزیابی می شوند و در این میان کارشناسان مراقبان سلامت غربالگری اولیه را انجام و در صورت نیاز به تخصص های دیگری ارجاع می دهند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان ادامه داد: تاکنون با اقدامات انجام شده در این ارتباط اطلاعات بسیار خوبی بدست آمده، اعتماد اولیه و محرمانه بودن مطالب به مخاطب اعلام شده که این مهم دستاوردهایی را به دنبال داشته است.
وی اظهار داشت: مداخلات مستقیم تا جایی پیش می رود که فرد همکاری های لازم را انجام دهد که خوشبختانه این اعتماد ایجاد شده و حتی گروه های مخاطب برای دریافت خدمات مورد نیاز به گروه های تخصصی برای دریافت مشاوره های لازم ارجاع داده می شوند و به عبارتی بیش از 90 درصد مراقبت های لازم را دریافت می کنند.
این مسئول ادامه داد: همکاری رسانه های گروهی باید به سمت مشارکت های مردمی سوق داده شود تا با خود مراقبتی از طریق اطلاعات ارائه شده از سوی کارشناسان این امر مهم تحقق یابد.
وی یادآوری کرد: اغلب سیستم های بهداشتی و درمانی دنیا با گذاشتن اطلاعات تخصصی عام در اختیار مردم و با اطلاع از این مطالب به ارزیابی سلامت جامعه خود می پردازند و با توجه به نوع مشکل بوجود آمده برای کنترل آن به سیستم بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند.
حریری خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی رسانه های گروهی می تواند، افزایش مشارکت مردم را بیش از گذشته ارتقا دهد و قدمهای موثری در این زمینه برداشته شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.