به گزارش ایرنا، روزه داری در ماه مبارک رمضان با آداب و اصولی خاصی همراه و چگونگی مصرف مواد غذایی و رعایت آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
متاسفانه مشاهده می شود که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی از قبیل افزایش وزن، افزایش سطح چربی خون، از کنترل خارج شدن بیماری دیابت و نیز فشار خون، مشکلات گوارشی یا اختلالاتی در سایر اعضای بدن می شوند.
کارشناسان تغذیه معتقدند در صورتی که روزه داران اصول تغذیه را در ماه مبارک رمضان رعایت کنند با مشکلات و عوارض کمتری پس از پایان این ماه مواجه می شوند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آگاهی روزه داران با اصول تعذیه ای در ماه مبارک رمضان می تواند به سپری شدن بهتر این ایام منجر شده و با مشکلات کمتری روبرو می شوند.
عصمت عباسی افزود: بر این اساس غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید خیلی با غذای روزمره فرد روزه دار تفاوت داشته باشد و از طرفی همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی رعایت شود.
وی یاداوری کرد: به یاد داشته باشید که افطار ، شام و سحری مهم بوده در واقع نیاز به حذف هیچ یک از وعده های غذایی نیست ، اما یک فرد روزه دار باید حداقل 20 درصد کمتر از ماه های دیگر سال غذا میل کند، زیرا این موضوع موجب می شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربی اضافی را بیابد.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: روزه داران باید از غذاهای متنوعی استفاده کنند، زیرا هر یک از غذاها دارای موادی هستند که برای سلامتی بدن ضروری بوده و غذای فرد روزه دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات ،گوشت ، تخم مرغ و حبوبات ،شیر و لبنیات،میوه ها وسبزی ها باشد.
وی اضافه کرد: روزه داران در فاصله افطار تا سحر ، آب و مایعات فراوان (حداقل هشت لیوان) بنوشند که این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن ، دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن ، به ویژه در بیمارانی که کلیه های سنگ ساز دارند مهم و مورد نیازاست .
عباسی افزود: غذاهای پر فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاهی) شامل میوه ها ، سبزیجات، حبوبات و غلات را شامل می شود و اهمیت این نوع مواد غذایی این است که بسیار مغذی بوده، به نسبت کم کالری هستند
فیبر مورد نیاز روزانه ( حدود 20 – 30 گرم فیبر) را تامین می کنند .
وی اظهار داشت: غدایی پر فیبر به آرامی هضم شده و تدریجی جذب می شوندو همین موضوع موجب می شود که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند.
وی اضافه کرد: خوردن آهسته غذا و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن کامل که در سخنان پیامبر(ص) و ائمه (ع) بارها بر آن تاکید شده همانند دیگر ماههای سال از اصول مهم غذا خوردن در ماه مبارک رمضان بشمار می رود.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در ماه رمضان توصیه می شود، از انواع سبزیجات و میوه های مختلف مثل هویج، لیمو، کاهو و کلم بروکلی استفاده شود که این مواد یک خاصیت مهم دیگر نیز دارند و آن خاصیت ضد سرطانی آنها است.
وی اظهار داشت: روزه داران مصرف غذاهای آماده بیرون ( فست فودها) مثل انواع ساندویچ ، پیتزا، و اولویه اماده و موارد دیگر از این دست را کنار بگذارند چرا که به لحاظ تغذیه ای مناسب نیستند.
عباسی افزود: براین مبنا، از روغن های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نشود و بجای آن، غذاها را بصورت آب پز و بخارپز کرده و یا از روغن های مایع گیاهی (مانند انواع روغن های کانولا به مقدار کم) استفاده کنند.
وی یادآوری کرد: تا حد امکان در ماه رمضان از غذاهای سرخ شده استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی های خون ، موجب سوء هاضمه ، ورم معده و اختلال در وزن خواهد شد.

** با قندهای مصنوعی افطار نکنید
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه با اشاره به غذاهای وعده افطاری، سحرو حتی شام نیز گفت: روزه داران افطار را با آب ، خرما ، کشمش، عسل و بطور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنند و نوشیدن و مصر چای کم رنگ ، شیرگرم ، فرنی و شیربرنج و حلیم کم روغن نیز می تواند در آغاز افطار بسیارمناسب باشد.
وی اظهار داشت: سیب زمینی آب پز، سبزیجات پخته شده (کلم، گل کلم، کرفس، کلم بروکلی نخودفرنگی، هویج) مقدار کم گردو، توت، کره و عسل و تخم مرغ آب پز نیز غذاهای مناسبی برای افطار هستند.
عباسی افزود: بر خلاف تصور، زولبیا و بامیه مناسب نیست؛ زیرا مصرف این نوع شیرینی در وعده افطار موجب افزایش قند و چربی خون می شود و با قند های مصنوعی ( قند، شکر، شکلات و شیرینی) افطار نکنید.
وی اضافه کرد: در وعده افطار از غذاهای چرب و سرخ کردنی اجتناب کرده و هرگز افطار را با آب سرد، غذاهای سرد و نوشابه های گازدار آغاز نکنید و از طرفی اش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به فور درافطار مصرف می شود غذای مناسبی برای افطار نیست به دلیل آنکه موجب سوء هاضمه می شود.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد:پس از یک افطار بسیار ساده و سبک ، وعده شام باید صرف شود و تا قبل از خوابیدن 2 لیوان چای کم رنگ ، یک لیوان شیر و حداقل 2 عدد میوه میل شود.

** استراحت بعد از سحری ناراحتی گوارشی دارد
وی اظهار داشت: به روز داران توصه می شود ،بلاقاصله بعد از سحر استراحت نکنند، زیرا این کار موجب برگشت غذا از معده به مری و ناراحتی گوارشی می شود.
عباسی افزود: بر این اساس از غذاهای گرم و تازه در وعده سحری استفاده کرده و علاوه بر آن نیز غذاهای کم چرب ، بدون روغن ، کم نمک ،کم شیرین مناسب هستند.
وی یادآوری کرد: از خوردن غذاهای متعدد در سحر پرهیز کرده و در هر نوبت یک نوع غذا مصرف کنید و در این میان کربوهیدرات های پیچیده شامل انواع نان سبوس دار، حبوبات و میوه ها برای این وعده بسیار مناسب هستند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از نوشیدن چای به ویژه چای پررنگ و قهوه درسحر خودداری کرده چون موجب تشنگی در طول روز می شود اما در مقابل استفاده از آب آشامیدنی سالم ، دوغ کم نمک برای سحر مناسب تر است.
وی خاطر نشان کرد: غذاهای سرخ کردنی موجب تشنگی شدید در طول روز می شود و برای کاهش میزان آن می توان از لیموترش ، ماست و سبزی خوردن تازه استفاده کرد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.