به گزارش ایرنا، معاون بهدشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه دولت ها به مقوله مهم سلامت رروان توجه ویژه داشته اند، افزود: بر اساس آخرین پیمایش انجام گرفته حوزه سلامت روان کشور و در گروه سنی 15 تا 65 سال حدود 12 میلیون نفر در کشورمان به نوعی از اختلال روانپزشکی خفیف تا شدید رنج می برند.
وی اظهار داشت: آمارهای جهانی نیز موید همین مساله است و هم اکنون بیش از 280 میلیون نفر در جهان از اختلال اضطرابی رنجیده خاطر هستند و در کشورمان نیز این نوع اختلال و افسردگی وجود دارد.
رئیسی خاطرنشان کرد: افرادی که به نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند 1.6 برابر افرادی که این نوع اختلال را ندارند، بیکار هستند و این موضوع نشان دهنده نوع سلامت و در بحث اشتیاق تولید و بکار حکایت دارد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی ادامه داد: افراد دچار اختلال روانی سه و نیم برابر بیش از افراد عادی از کار افتاده خواهند شد که این مسائل نشان می دهد یک جامعه بخاطر این معضل متحمل می شود.
وی اضافه کرد: طی پیمایش انجام گرفته 70 درصد افرادی که دچار نوعی از اختلال روانی نیاز به مداخله داشتند در یکسال گذشته برای درمان مراجعه نکرده بودند و پس از علت این مساله سوالی که پاسخ دادند این بود که نیاز ی به مراجعه ندیدند و این یک موضوع زودگذر بوده و باید به ان توجه داشت.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی ادامه داد: بحث استگیما از جمله نکاتی است که در حوزه سلامت باید به ان توجه کرد و در این میان جشنواره سلامت روان و عکس و هنر عکاسی کمک کننده از زوایای مختلف بوده و در این حوزه با یک ابزار نمی توان به جنگ این بیماری رفت.
وی اضافه کرد: در ایجاد این بیماری عوامل مختلفی دخالت دارد که در نهایت فرد به این نوع بیماری دچار می شود و هنر در شادابی افراد نقش موثری دارد و باید به آن پرداخته شود.
این مسئول ادامه داد: از حدود 2 سال گذشته یکهزار و 700 کارشناس بهداشت روان به سیستم شبکه ای بهداشت افزوده شد که گامی موثر و در واقع یک ظرفیت بسیار بزرگی است و به این معنی از پتاسیل های این حوزه آنگونه که باید و شاید استفاده نشده است.
رئیسی افزود: ادغام بنیادین و مبتنی بر شواهد سلامت روان و سوءمصرف مواد در نظام پی اچی سی ،و ادغام خدمات غربالگری اولیه و تکمیلی در حوزه سلامت روان و مصرف مواد در پی اچ سی و در این میان شاخص های کمی برای ارزیابی حوزه سلامت روان تدوین شده که قابل سنجش بوده و یک نقشه راه است.
به گفته این مسئول طراحی ادغام خدمات کاهش آسیب و اعتیاد در پی اچ سی با هدف کاهش و افزایش اثر بخشی برنامه از دیگر اقدامات انجام گرفته است و تلاش می شود از تمامی ابزارها جهت انتقال سواد سلامت و ارتقای سلامت روحی جامعه استفاده شود.
وی اظهار داشت: شعار پیشگیری مقدم بر درمان، بهداشت بر درمان امری مهم و انکار ناپذیر در کشور بشمار می رود و اقدام عملی حوزه پیشگیری و درمان بیش از گذشته اهمیت و نمود داشته است.
رئیسی خاطر نشان کرد: از اوایل سال جاری اقداماتی از قبیل برگزاری هفته سلامت، برگزاری بحث اموزش پزشکی ، جشن مدارس عاری از پوسیدگی و برگزاری خوب پنجمین دوره جشنواره سلامت روان نسبت به سال های گذشته از جمله انها محسوب می شود.
این مسئول ادامه داد: طی برنامه ریزی انجام گرفته؛ کمپین بیماری فشار خون اردیبهشت امسال در کشور برگزار می شود که نیمی از افراد جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند و انجام این کار بسیارمهم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این آیین گفت: جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان فرصتی است برای پرداختن به حوزه سلامت که یکی از ابعاد بسیارمهم آن، سلامت روان است که از دید و زبان هنر برای جلب توجه عامه مردم استفاده می‌شود.
دکتر پرویز قزلباش افزود: این جشنواره تلاش در جهت افزایش سواد سلامت روان در عرصه‌های گسترده است که برگزاری آن با استقبال کم نظیر هنرمندان از کشورهای مختلف روبرو بوده است.
وی اظهار داشت: این جشنواره به بالاترین حد نصاب در ایران دست یافته و در سطح بین‌المللی نیز جزء جشنواره‌های شاخص به ویژه در حوزه سلامت و هنر قرارگرفته است.
این مسئول ادامه داد: تجارب نشان می‌دهد همانند بسیاری از موضوعات ازجمله در زمینه مفاهیم سلامت، فرهنگ و هنر می‌توان همکاری‌ها را در چارچوب تعاملات بین‌المللی در گسترده وسیع افزایش داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: برگزاری این نوع برنامه‌ها ‌بستری مناسب برای همکاری و اعتمادسازی به منظور ارتقای سلامت با بهره‌گیری از این فرصت هاست.
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان نیزبا اشاره به برگزاری تاریخچه برگزاری جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان اظهارداشت: در سال 2010 میلادی این جشنواره در زنجان به صورت استانی برگزار و دومین و سومین دوره نیز به همت واحد سلامت روان وزارت بهداشت به صورت کشوری برگزارشد.
دکتر محمدرضا صائینی هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده از هنر زیبای عکاسی برای ارتقای آگاهی و نگرش جامعه درخصوص مسائل و موضوعات مرتبط با سلامت روان و کاهش انگ و تبعیض نسبت به اختلالات روانپزشکی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: هنر عکاسی و استفاده از تصویر می‌تواند با بکارگیری حس دیداری نقش مهمی در ایجاد یادگیری پایدار و تاثیر به سزایی در برانگیختن مخاطب برای اندیشیدن و تفکر درمورد مسائل مرتبط با سلامت داشته باشد.
وی با اشاره به حضور سه هزار و 124 عکاس از 78 کشور با 18 هزار و 385 عکس خاطر نشان کرد: رشد 17 درصدی تعداد عکاس و 15 درصدی تعداد عکس در این دوره نسبت به دوره قبل مشاهده می‌شود.
به گزارش ایرنا، در این جشنواره عکاسانی از ترکیه، انگلستان، اوکراین، بلژیک، هندوستان و کره‌جنوبی برگزیدگان خارجی را تشکیل می دادند و زهره لک، مهران چراغچی، امیر پورمند و جواد رضایی نیز برگزیدگان ایرانی معرفی شدند که جایزه نقدی، یادبود جشنواره و نشان فیاپ را دریافت کردند.
جایزه بهترین کلوپ عکس هم به کشور چین اهدا شد.
9645/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.