به گزارش ایرنا، دکتر 'کریستف هملمن' روز یکشنبه در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی عکس سلامت روان زنجان افزود: یکی از اهداف اولیه سازمان جهانی بهداشت، کاهش بار اختلالات روانی و آثار اقتصادی مترتب بر آن است.
وی اظهار داشت: این هدف در راستای اهداف توسعه پایدار 3 است و هدف تعیین شده آن عبارتند از؛ کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر به میزان یک سوم است.
این مسئول ادامه داد: این مهم با پیشگیری و درمان و ارتقا بهداشت روان و تندرستی حاصل می شود و در این میان اختلال های روانی مورد نظر عمده مشکلات افسردگی و اضطرابی را شامل می شود.
وی اضافه کرد: در جمعیت جهان، نسبت افسردگی و اضطراب در سال 2017 به ترتیب عبارت است از 3.6 درصد حدود 264 میلیون نفر( 3.9) درصد حدود 284 میلیون نفر تخمین زده شده است.
این مسئول ادامه داد: چنانچه این اختلال ها بدون درمان رها شوند، تبعات اقتصادی در حدود هزار میلیار دلار در سال به بار می آورند، این در حالی است که سطح هزینه های عمومی برای بهداشت روان کمتر از 2 دلار برای هر نفر در کشورهای با درآمد کم تا متوسط محاسبه شده و در کشورهای با درآمد بالا، سطح هزینه های عمومی حدود 50 دلار برای هر نفر است.
وی اضافه کرد: گرچه خودکشی به خودی خود اختلال روانی محسوب نمی شود، ولی اختلال های روانی ممکن است موجب خودکشی شوند ، خطر خودکشی در پی بیماریهای روانی پنج تا هشت درصد برآورد می شود.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) ادامه داد: خودکشی یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی است که سالیانه منجر به حدود یک میلیون مرگ در جهان می شود، خودکشی در ایران نیز از مشکلات بهداشتی مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
وی اظهار داشت: اختلالات روانی اغلب همراه با بیماریهای غیرواگیر همراه هستند و عوامل خطر مشترکی دارند، بنابراین برای اطمینان از تحقق کامل حقوق فردی برای دستیابی به بالاترین استاندارد ممکن برای سلامت جسمی و روانی، با رهبری سازمان ملل متحد، روسای کشورها و دولت ها منشوری را در سپتامبر سال 2011 برای رسیدگی به این مشکل به تصویب رساندند.
هملمن افزود: در مقابله با مشکلات بهداشت روان، پیشگیری بسیار اهمیت دارد، سازمان جهانی بهداشت مداخلاتی را ترویج می کند که هزینه فایده مند، عملی، مقرون به صرفه، و مبتنی بر شواهد باشند.
وی یادآور شد: این مسائل از قبیل تشخیص و مدیریت اختلال های روانی و سوء مصرف مواد، حمایت از رشد در دوران خردسالی و مهارتهای فرزندپروری، آموزش مهارتهای زندگی در مدرسه ها برای ایجاد شایستگی های اجتماعی و هیجانی را رد بر می گیرد.
هملمن خاطرنشان کرد: در زمان حاضر سازمان جهانی بهداشت در برنامه این وزارتخانه برای ارزیابی آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین کودکان بین 2 تا 12 سال مشارکت می کند.
وی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر شرکا، در ارزیابی و بازبینی برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در نظام شبکه بهداشت در مناطق شهری همکاری می کند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: در نتیجه ایران در منطقه به عنوان کشور پیشگام این برنامه شناخته شده و سایر کشورها می توانند از آن به عنوان تجربه ای ارزشمند بهره ببرند.
وی اظهار داشت: به همین منظور حمایت طلبی یکی از ابزارهای مهم ارتقای سطح آگاهی در مورد مشکلات بهداشت روان است و به موجب آن می توان اطمینان یافت که بهداشت روان در دستور کار دولت ها و جوامع قرار می گیرد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (WHO) ادامه داد: انگ اجتماعی یا همان استیگما از مشکلات اصلی پیشگیری و درمان اختلال های روانی است که برای پرداختن به انگ اجتماعی و نادیده گرفتن اختلالات روانی و بهداشت روان، هنر،و بویژه عکاسی، ابزاری قدرتمند برای ترغیب مردم به اقدام و گفتگو در مورد مشکلات روانی است.
وی اضافه کرد: هنرمند عکاس دوربین خود را به روی زندگی افراد یا محیط آنان می گشاید و فرصت هایی را برای بررسی شناسایی مشکلات و اطلاع رسانی در باره آن خلق می کند.
این مسئول جهانی ادامه داد: این در حالی است که عکس های تولید شده می توانند پیام های مستندی را منتقل کنند که موجب شنیده شدن صدای خویشاوندان افرادی می شود که از اختلالات روانی رنج می برند و در نهایت این امر افراد اثرگذار را برای ایجاد تغییر فرا می خواند.
به گزارش ایرنا، پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، به منظور افزایش سطح سواد سلامت روانی، اجتماعی جمعیت عمومی، افزایش شاخص‌های سلامت روان، حساس نمودن آنها به موضوع سلامت روان و استفاده از فرصت‌ها، کاهش انگ و تبعیض در جامعه نسبت به اختلالات روانپزشکی و ارتقای سواد سلامت روان در زنجان برگزار شد.
در این دوره از جشنواره، سه هزار و 124 عکاس از 78 کشور با 18 هزار و 358 عکس حضور داشتند که در مقایسه با دوره قبلی رشد 17 درصدی به لحاظ تعداد عکاس شرکت کننده و رشد 15 درصدی در تعداد عکس ها داشت.
9645/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.