به گزارش ایرنا، قرارگرفتن ایران روی کمربند خشکی زمین و خصوصیات اقلیمی این مناطق که کمبود بارش و نامنظم بودن آن وجود دارد از دیرباز ایرانیان را به سازگاری با این شرایط سوق داده است.
خشکسالی‌ های اخیر، تغییر رژیم بارندگی‌ها، افزایش بارش ‌های رگباری و متوسط دمای سالانه، بی‌نظمی‌های اقلیمی را به دنبال داشته است.
وقوع رگبارهای سیل‌آسای فروردین سالجاری فارغ از این موضوع که سر آغاز یک دوران ترسالی باشد یا نباشد، پدیده ناآشنایی برایمان نبود چرا که سال‌های گذشته نیز این موضوع وجود داشت.
مدیریت صحیح عرصه‌های طبیعی و ایجاد ساختارهایی برای حفظ روان‌آب ناشی از بارندگی‌ها به‌ ویژه بارندگی‌های سیل‌آسا موجب کاهش تخریب عرصه‌های طبیعی و از طرفی نیز جلوگیری از هدر رفت آب برای استفاده در زمان نیاز می شود.
اما جدای از این موضوع در سیل فروردین امسال بیشترین خسارت به خانه های مسکونی، زمین های کشاورزی و زراعی، جایگاه های نگهداری دام به علت ساخت و ساز در حریم و بسترهای رودخانه ها بود که این مهم نیز ناشی از خشکسالی طولانی مدت و جاری نبود آب در این مسیرها برای این افراد فریبنده شده بود و با بارندگی ها به اشتباه خود آگاه شدند.
برای جلوگیری از این ساخت و سازها و حفظ حریم رودخانه ها و وجود مسیل هایی برای بارندگی ها و اقدامات انجام شده در استان زنجان، ایرنای زنجان را بر آن داشت تا میزگردی با حضور مدیرکل عامل شرکت آب منطقه ای، مدیرکل مدیریت بحران، مدرس دانشگاه آزاد واحد زنجان و مدیر معماری و شهرسازی اداره‌ کل راه و شهرسازی استان زنجان برگزار کند.

** مجوزهای ساخت و ساز بدون تایید وزارت نیرو است
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: حدود 23 استان کشور در معرض بارندگی های خوبی بودند و نسبت به سال گذشته و بلند مدت در شرایط بارندگی مطلوب قرار داشتند و در میان آنها 10 استان از جمله زنجان در معرض سیلاب بودند.
یوسف رضاپور اظهارداشت: یعنی 51 شهر با پنج میلیون جمعیت تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه حوادث طبیعی است چرا که امکان دارد در اثر کم بارشی، خشکسالی و پربارشی سیلاب ایجاد شود که باید با مدیریت صحیح شرایط خسارت های آن را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، با تاکید بر اینکه خسارت ناشی از سیلاب منشاء انسانی دارد و رودخانه ها، خانه رود است که هرکسی خانه رود را خراب کند رود هم خانه او را خراب می کند.
رضاپور افزود: در بازه زمانی سیلاب های 25 ساله قانون جامع و کاملی داریم که با دوره برگشت این مدت نباید آسیب ببینم.
وی با بیان اینکه از یک تا 20 متر حریم رودخانه محسوب می شود، گفت: باید این حریم رعایت شود و نباید وارد بستر رودخانه شویم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: زمانی طولانی به ویژه در 20 سال اخیر در دوره خشکسالی بودیم و خیلی ها باور نکرده بودند که مسیر رودخانه ها باید حفظ شود چراکه با بارش های شدید سیلاب ایجاد و این خطر آفرین می شود.
رضاپور متذکرشد: فعالیتها در طبیعت که منشا انسانی دارد خطرات سیلاب را تشدید می کند.
وی افزود: دادن مجوز از سوی فرمانداری و شهرداری ها برای ساخت و ساز توسط ارگان های دولتی در مسیر رودخانه ها، تغییر کاربری و تصویب طرح هادی باید به تایید وزارت نیرو و نمایندگان آن در استان برسد، اما این مساله انجام نمی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: ما یکهزار و 400 کیلومتر رودخانه اصلی در استان داریم و با احتساب رودخانه فرعی و مسیل ها این میزان به پنج هزار کیلومتر می رسد.
رضاپور تاکید کرد: یکهزار و 400 کیلومتر رودخانه اصلی خطرخیز است و این مسیرهای خطرناک احصا، به اداره ثبت واصل شده تا قبل از صدور سند به آن استناد شود.
وی با بیان اینکه از یکهزار و 400 کیلومتر رودخانه اصلی 10 کیلومتر آن مطالعه و 800 کیلومتر ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: هر کدام از شهرک های خدمات رسان و اداره ثبت باید قبل از اجرای هر پروژه ای و صدور سندی موضوع حریم رودخانه را از این شرکت استعلام کنند.
رضاپور ادامه داد: در حال حاضر هفت رودخانه اصلی وارد زنجانرود می شود که باید مسیر این رودخانه باز باشد حدود 32 کیلومتر در شهر زنجان و مسیل های داخل شهر است که حدود 18 کیلومتر را شهرداری کانال کشی روی آن را در زیر میدان ارتش مسدود کرده است و این کانال جوابگوی سیلاب نیست و در برخی جاها نیز رها شده است.
به گفته وی، برای عبور سیل 25 ساله باید کانالی که جوابگو باشد، پیش بینی و یا مسیر باز شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: در داخل شهرها می توانستیم با مهندسی رودخانه ای کانالی احداث کنیم که قدرت انتقال سیلاب رودخانه ها را داشته باشد و از حالت مسیل خارج شود.
رضاپور اظهارداشت: در خارج از شهرها با فرمانداری ها و بخشداری ها در این باره درگیر هستیم و مطالعاتی که دفتر مهندسی رودخانه ها انجام داده بود، برای کسانی که به دنبال سند مالکیت یا فعالیت در بستر یا حریم رودخانه بودند مشکل ایجاد کرده بود.
وی اضافه کرد: حتی نمایندگان مجلس در باره غیرواقعی بودن طرح حریم رودخانه برای وزیر نیرو اعتراض مکتوب داشتند تا حریم کاهش یابد و این افکار عمومی به دلیل طولانی بودن دوره خشکسالی بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: به رغم خسارت های سیل فروردین در زمان حاضر بسیاری قبول کرده اند که باید به طبیعت احترام گذاشت و به حریم و بستر رودخانه تجاوز نکرد که این مهم با همراهی همه مردم و ارگان ها محقق می شود.

** 40 کیلومتر از مسیرهای رودخانه های اصلی زنجان ساماندهی شده است
رضاپور افزود: از مجموع یکهزار و 400 کیلومتر مسیر رودخانه ای که داریم 40 کیلومتر در قزل اوزن زنجانرود و حلب ساماندهی شده است و 10 درصد نیاز به ساماندهی دارد که نیازمند یکهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است.
وی خاطرنشان کرد: باید شهرداری ها مسیرهای رودخانه های داخل شهرها را بازنگری و طرح ها و کانال های اجرا شده را اصلاح کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: باید منابع کافی در اختیار آب منطقه ای و شهرداری ها قرار بگیرد و در کنار برخورد با چاه های غیرمجاز با آزاد سازی بستر رودخانه با اولویت نقاط حادثه خیز طی پنج سال آینده این مهم محقق شود.
رضاپور اضافه کرد: بر اساس برآورد انجام شده سالانه فقط 200 میلیارد ریال برای این موضوع نیازمند اعتبار هستیم.
وی با بیان اینکه 83 درصد استان زنجان در حوزه قزل اوزن قرار دارد، اظهارداشت: سیلاب ها را به واسطه سدها مهار م کنیم و اهداف آن مطابق با تامین نیازهای آبی در بخش های مختلف صنعت، شرب و محیط زیست است.

** مشکل اصلی خسارت ناشی از سیلاب، مدیریت است
مدرس دانشگاه آزاد واحد زنجان در حوزه عمران و آب ادامه گفت: ما علم پهنه بندی سیل و نقشه های مختلف جامعه سیل، اعضا و افراد آن را داریم که می توانند این موارد را با دقت های بالا تخمین بزنند.
دکتر محمدرضا حسنلو، نبود پشتوانه قانونی، اداره و سازمانی را مانع جمع بندی این اطلاعات دانست.
وی تاکید کرد: وقتی ساختمان نظام مهندسی در مسیر سیل و رودخانه به رغم اخطارها، ساخته می شود،نباید از دیگران انتظار بهتری داشت چراکه همه این مسایل در جایی به قانون برمی گردد که باید عملیاتی شود.
این مدرس دانشگاه آزاد زنجان گفت: هزاران دانشجو و استاد عالم در این حوزه ها داشته باشیم و از اطلاعات علمی آنها استفاده نشود، هیچ ثمره ای نخواهد داشت.
حسنلو افزود: در مدیریت بحران سابق بارها درخواست شرکت در جلسات آن را داشتیم تا نظراتی را ارائه دهیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.
این مدرس دانشگاه، سیل و خشکسالی را بلایای طبیعی دانست که هم طبیعی و هم مصنوعی است و انسان هم سهمی در ایجاد آن دارد.
حسنلو ادامه داد: در سیل پلدختر مترها گل و لای جمع شد که مساله این حجم قابل توجه گل از آب مهمتر بود که ناشی از عدم مدیریت صحیح و تجاوز به حریم رودخانه هاست.
وی تاکید کرد: باید دخل و تصرف در طبیعت و تخریب آن مدیریت شود باید سازمان و اداره ای قانع شود که پشتوانه قانونی ایجاد کند و همه از این مهم تبعیت کنند چرا که علم آن را داریم.
این مدرس دانشگاه به وضعیت استان زنجان اشاره کرد و گفت: ساماندهی 70 تا 80 کیلومتر به منظور کاهش شدت و خطرات سیل است و این شامل اقداماتی می شود که در آن سازهای عرضی و طولی آب شکن ایجاد می کنیم و سرعت آب کنترل می شود و بستر رودخانه را کوچکتر می کنند.
به گفته حسنلو، برخی رودخانه ها 200 تا 300 متر عرض دارد و از هر طرف زمین کشاورزی مرغوب عاید می شود و اجازه پخش سیل در آنها را نمی دهیم.
وی خاطرنشان کرد: هم ادارات مختلف آبخیزداری، منابع آب وزارت نیرو می توانند در این باره دخیل باشند که باید ادامه دار و قانونمند باشد تا مانع خسارت های سیل شویم.
این مدرس دانشگاه آزاد با بیان اینکه جلوی ضرر از هرجایی که گرفته شود منفعت دارد، گفت: فعالیت علمی و مدیریتی پشت سر برنامه های جلوگیری از خسارت و مدیریت آبها نیست این مهم باید قانونمند شود و از تمام توان برای این منظور استفاده کنیم و برای اطلاع رسانی در این باره نیز کوتاهی نکنیم وقتی اطلاعات در جامعه پایین است خود ما مقصر آن هستیم.
حسنلو اضافه کرد: هر قطره آبی که می آید باید کنترل شود نه اینکه جمع شده سیلابی راه بیفتد، با توجه به اینکه زنجان در گذشته شهر سیل خیزی بوده است.
وی افزود: سد گاوازنگ و سد سلمانلو برای کنترل سیلاب ساخته شده و منظره زیبایی از درختان ایجاد شده اما کوه در مسیر شیب آن تخریب شده است، باید توجه داشت که حجم سیلاب لرستان مواد معلق و گل و لای بود که ایجاد مشکل کرد نه سیلاب، این نشان از تخریب منابع طبیعی دارد.
این مدرس دانشگاه گفت: می توانیم با عکس های هوایی مسیرهای رودخانه ها را مشخص کنیم و مدیریت بحران آب خشکسالی داریم اما از اطلاع رسانی این موارد غافل هستیم.

** باید برای احداث سدهای زیرزمینی برنامه ریزی کرد
حسنلو متذکر شد: مسئولان از افرادی که تخصص علمی دارند استفاده نمی کنند اگر سد کرخه در خوزستان 2 ماه قبل از بارندگی ها رهاسازی می شد مشکلی در بارندگی ها ایجاد نمی کرد.
وی با بیان اینکه نباید در سد سازی مانور دهیم درست است که حقابه پایین دست را در نظر می گیرم وقتی مشکلی پیش بیاید سیاست همه این موارد را کنار می زند، تاکید کرد: باید روی برنامه فرهنگ سازی کار کنیم و از سدهای زیر زمینی کوچک و با ارتفاع کمتر استفاده کنیم چرا که سالانه 2 تا 3 متر از آب سدها تخریب می شود سالانه 70 درصد تخریب واقعی داریم.
این مدرس دانشگاه اظهارداشت: سد سازی بیشتر برای جمع آوری سیلاب نتیجه نمی دهد چون علت خشکی ارومیه سد سازی بود، نباید با سدهای مختلف حیات پایین دست را از بین ببریم.
حسنلو اضافه کرد: ارگان های مربوطه باید باهم همکاری بیشتری داشته باشند و اهداف آنها نباید در تناقض باهم باشد و از همه ظرفیت علمی استان استفاده شود.

** توسعه یافتگی با هرقیمتی انجام نشود
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ادبیاتی که در مدیریت شهری مطرح است با عنوان شهرهای تاب آور است اینکه شهرهای ما چقدر توان عبور از این بحران ها را دارند.
رحیم توسلیان افزود: اگر به 100 سال قبل برمی گردیم و بخواهیم نقشه پهنه بندی سیل و زلزله را تهیه کنیم می توانستیم با شدت سیل و زلزله پهنه بندی انجام دهیم در حالیکه در زمان فعلی شدت وابسته به اقداماتی است که انسان ها با مدیریت پهنه سرزمینی انجام می دهند و ممکن است سیل با شدت کمتر خرابی هایی در منطقه بوجود آورد و برعکس این موضوع هم اتفاق بیفتد.
وی تاکید کرد: پس این معادلات به هم می خورد و بستگی به مدیریت هوشمندانه پهنه سرزمینی دارد و نمی توانیم ادعا کنیم که شدت خرابی ها با شدت وقوع سیل یا زلزله باشد.
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در طول تاریخ انسان همیشه خواهان سلطه بر طبیعت بوده و به مدد فناوری و دانش این تسلط بر طبیعت، دوره ای انسان پیروز شد اما در حال حاضر این مساله جو معکوس دارد.
توسلیان یادآوری کرد: در دیدگاه جدید مدیریت شهری و شهرسازی بحث طبیعی را محدود قلمداد نمی کنند اگر مدیریت و قانونمندی طبیعت را بشناسیم مدیریت شهری و شهرسازی فرصتی برای مدیریت و اقتصاد شهری است.
وی ادامه داد: سیلی از شهر رد می شود و بستری را به خود اختصاص می دهد و اگر این مسیر را آزاد کنیم ارزش ریالی آن نیز اضافه می شود و در مدیریت شهری این مسائل فرصت است.
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در چهار راه شیلات زنجان یکی از زیباترین مسیرهاست که رودخانه ای به خوش منظر ترین و بهترین مسیر زنجان تبدیل شده و فرصتی به تامین فضاهای عمومی شهری داده است.
توسلیان افزود: در مدیریت شهری رعایت حریم های قانونی متوجه راه و شهرسازی در طرح های جامع تفصیلی است و این مهم در شهر چورزق و سهرورد در دستور کار قرار دارد و فرایند طرح اخذ مسیر راه ها و حرائم را طی می کند.
وی ادامه داد: احداث کانال ها با مشخصات مهندسی آب و رعایت آن وظیفه شهرداری است و الزام به رعایت مسیر رودخانه و مسیل های شهری و حرائم آن در اسناد توسعه شهری قرار دارد.
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: وظیفه نظارت توسط راه و شهرسازی بر طرح های تفصیلی بوده اما با محدودیت هایی مواجه است.
توسلیان اظهارداشت: می خواهیم بندی به لایحه نظارتی شهرداری اضافه کنیم نباید از نظارت به عنوان نظارت عالیه غفلت کنیم، وظیفه داریم در اجرای طرح ها همه مسیل ها، رودخانه ها و حرائم را رعایت کنیم.
وی تاکید کرد: در مرحله اول همه مسیل ها و رودخانه ها در طرح جامع تفصیلی رعایت شده و در مرحله دوم که شهرداری مجری است در اغلب محدوده های شهری مسیرها تحت الشعاع قرار گرفته و برخی شهرها مسیر رودخانه قابل ردیابی نیست.
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه نتیجه تخریب کردن طبیعت در بلند مدت نمایان می شود، گفت: به نظر من این اتفاقات اخیر سیل در کشور به خاطر عملکرد ما در قبال طبیعت است، ماهم از این موضوع عبرت نمی گیریم و دید بلند مدت به موضوعات نداریم.
توسلیان اظهار داشت: نباید توسعه یافتگی را با هر قیمتی که ممکن است در کشور اجرا کرد، اگر قانون را به نحوی که نوشته شده رعایت کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه باید سند مدیریت سیلاب های شهری را دقیق مورد مطالعه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند همکاری بیشتر با وزارت نیرو و تخصیص اعتبارات بیشتر از سوی دولت به این موضوع است.
مدیر معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: ما طرح جامع زنجان را از سال 92 آن هم با حدود 400 میلیون تومان اعتبار در دست مطالعه قرار دادیم که قابل مقایسه با سایر اعتبارات مثلا پروژه های راه سازی نیست، از همین رو نیازمند توجه بیشتر هستیم.
توسلیان اضافه کرد: دستیابی به نتایجی که جامعه از ما به عنوان مجری انتظار دارد با این مبالغ امکان پذیر نخواهد بود.

** پیگیر تکمیل سد مشمپا هستیم
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: باید بپذیریم ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان است و از 42 بلای طبیعی شناخته شده در جهان 31 نوع آن در ایران اتفاق می افتد در حالیکه یک درصد جمعیت جهان را داریم 6 درصد تلفات انسانی و خسارت های ناشی از بلایای طبیعی در کشور ما اتفاق می افتد.
علی باقری اضافه کرد: برداشت غیرمجاز و مصرف بی رویه از آب را داریم و 40 درصد شهرهای ما در مسیل و حریم رودخانه ها واقع شده است.
وی یادآوری کرد: نگاه به مدیریت بحران در گذشته منفی و متاسفانه متمرکز بر نگاه سنتی بود به طوریکه منتظر می ماندیدم تا حادثه ای اتفاق افتد تا منابعی تخصیص و برای جبران آن هزینه کنیم.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: این روش در دنیا تغییر یافته و مدیریت ریسک و یا خطر پذیری است بدین معنی که بر اقدامات پیشگیرانه متمرکز شده اند.
باقری افزود: آموزش و پیشگیری، از مدارس ابتدایی آغاز و اقدامات پیشگیرانه مقاوم سازی و پیش بینی اعتبارات در این حوزه انجام می شود.
وی اضافه کرد: در استان زنجان در گذشته اعتباراتی که برای مدیریت بحران تخصیص می یافت در جاهای دیگر هزینه می شد و این اشکال بود و در حال حاضر یکی از نقاط ضعف این مساله است و سیل نخستین سوانح طبیعی به شمار می رود که بیشترین خسارت را وارد می کند.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: بر این اساس دولت به این باور رسیده تا اقداماتی را انجام دهد که از جمله آن طرح مدیریت سیلاب 25 مرداد سال گذشته در 7 برنامه توسط وزارت کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد و این وزارتخانه را موظف کرده که آن را در برنامه خود قرار داده و اجرایی کند.
باقری افزود: تعیین حد بستر رودخانه ها و تملک حریم ها بویژه در مراکز جمعیتی تولیدی و صنعتی و اعمال مدیریت مناسب و مستمر به منظور جلوگیری از تعرض به آنها، نظارت بر لایروبی مستمر حریم پل های محورهای مواصلاتی بر روی رودخانه های دائمی، فصلی و آبراهه های اصلی توسط دستگاه های ذی ربط از برنامه های ابلاغی دولت برای مدیریت سیلاب است.
وی، نظارت بر اجرای طرح های عمرانی شهری و روستایی با لحاظ مخاطرات سیل در مناطق در معرض سیلاب، ساماندهی سواحل رودخانه های فصلی، دائمی و اجرای تاسیسات حفاظتی در مراکز جمعیتی، صنعتی - تولیدی - کشاورزی مطابق با نتایج مطالعات و طراحی های انجام شده، آموزش مدیران و پرسنل دستگاه های اجرایی در حوزه مدیریت عملی سیلاب، ایجاد سیستم های هشدار سیلاب مناطق در معرض خطر، نصب تابلوهای هشدار سیلاب در مراکز استقرار جمعیت و مناطق در معرض خطر سیلاب را از دیگر برنامه های طرح مدیریت سیلاب برشمرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: در ارتباط با سیلاب 13 آبان سال گذشته سه دستور کار مشخص شد که این موارد شامل مدیران دستگاه های اجرایی و شهرداری ها بدون انجام مطالعات تخصصی مهندسی رودخانه و اخذ تاییدیه وزارت نیرو از اجرای عملیات ساماندهی از جمله مسقف کردن، کاهش عرض مجرای طبیعی و تغییر کاربری اراضی بستر رودخانه ها و اجرای معبر ترافیکی و پارکینگ در بستر فعال رودخانه به جد خودداری شود.
وی افزود: در این دستور کار تاکید شد، سازمان برنامه و بودجه استان به طور مستمر و سالانه اعتبارات لازم را برای انجام مطالعات ساماندهی رودخانه ها با نگرش احیای شرایط اولیه رودخانه ها و آزادسازی تصرفات را در موافقت نامه های استانی شرکت های آب منطقه ای لحاظ کنند.
باقری خاطرنشان کرد: باید این برنامه ها را برای تحقق در سالجاری پیگیری کنیم و نظارت بر عهده ادارات کل مدیریت بحران استان ها گذاشته شده که تعامل کامل با دستگاه ها برقرار کنیم.
وی یادآوری کرد: این برنامه ها را دولت ابلاغ کرده و گزارش می خواهد و آب منطقه ای نیز باید اقدامات خود را اعلام کند و این موارد در مدیریت سیلاب در دستور کار قرار دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: بخشی از ایرادات به مدیریت بحران قابل پذیرش و بخشی دیگر نیز قابل بررسی است.
باقری با بیان اینکه تا حدی مدیریت در شرایط ناگهانی سیلاب سخت است و این مساله به نگاه سنتی به مدیریت بحران است، افزود: متاسفانه در برخی موارد بدون نظارت مسئولان ساخت وساز در حریم رودخانه ها انجام و دخل و تصرف انجام شده است و بعد از سیل تخریب انجام می شود.
وی تاکید کرد: در بارندگی های فروردین امسال مدیریت هوشمندانه و میدانی هماهنگی و همدلی در استان زنجان بوجود آمد قبل از تصمیم گیری کشور برای لغو مرخصی مدیران در نوروز این مهم در استان زنجان مصوب شد.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: استاندار توانایی داشت که در بالاترین تا پایین ترین رده مدیریتی حتی مردم را به مشارکت وا دارد.
باقری خاطرنشان کرد: اقدامات قابل توجه پیشگیری از سیل در استان انجام شد همه مسیل ها کانال ها و جاهایی که احتمال وقوع سیل داشت، لایروبی و پاکسازی شد و همچنین فرمانداران، بخشداران، هیاران منازل در معرض سیل و خطر جانی برای مردم را تخلیه کردند.
وی تاکید کرد: نگاه ها و حساسیت ها به مدیریت بحران کمک قابل توجهی می کند.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: سد سازی در کشور برای مدیریت سیلاب ها کمک قابل توجهی کرده و در تقویت آب های زیرزمینی مفید واقع شده است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.