به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به نقش پررنگ GIS و SDI برای تحقق اقتصاد بی‌وزن، افزود: سرمایه‌های مورد استفاده در این بخش‌ها، ناملموس بوده که شامل تغییر نگرش، ایجاد درک مشترک و باور به استفاده از اطلاعات در کنار هم است.
وی خاطرنشان کرد: پنهان و زیرزمینی بودن بخش عمده اقتصاد، یکی از چالش‌های عمده این بخش است و دولت، زمانی می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند که عرصه را با شفافیت برای حضور مردم و کنشگران عرصه اقتصادی و تولیدی فراهم کند.
شفیعی اظهار داشت: GIS و SDI برای این است که زیرساخت‌های نرم در کنار زیرساخت‌های سخت، زیرساخت داده‌های مکانی را ایجاد کند.
وی گفت: SDI مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ضوابط است که با توافق ذی‌نفعان، بستری ایجاد می‌کند تا بدانیم چه اطلاعات مکانی در کجا و با چه کیفیتی نگهداری می‌شود و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه بیش از 80 درصد اطلاعات و داده‌ها، ماهیت مکانی دارند، افزود: یکی از چالش‌ها در سیل‌های اخیر، فقدان آگاهی از اطلاعات است که محل نگهداری آن‌ها مشخص نبود بنابراین با اجرایSDI می‌توان این ادعا را داشت که بخش عمده‌ای از مسیر دسترسی و استفاده از اطلاعات را طی کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات که سرعت داده‌هایی که تولید می‌شوند به ‌صورت تصاعدی و لحظه‌ای در حال افزایش است، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که با حقوق شهروندی نیز گره خورده خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
شفیعی تصریح کرد: این در حالی است که اطلاعات برای تصمیم‌گیری، بسیار مهم بوده و در صورتی که اجازه ندهیم شهروندان به‌صورت عادلانه به اطلاعاتی که برای رشد، بالندگی و توسعه به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند بر ضد توسعه عمل کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: شاید کم‌تر از یک درصد اطلاعاتی که تولید می‌شود جنبه طبقه‌بندی داشته باشد و به این دلیل همه شهروندان برای سرمایه‌گذاری و انجام برنامه‌های فردی و اجتماعی باید به یک نوع و اندازه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه اطلاعات و داده‌ها سرمایه هستند، گفت: سرمایه، زمانی ارزش دارد که در گردش باشد و این در حالی است که ما با حبس اطلاعات و داده‌های تولیدشده، آن را به ضد ارزش تبدیل کرده و به عنوان مولفه ضد توسعه‌ای به کار برده‌ایم.
وی با بیان اینکه استان زنجان با 2 میلیون و 100 هزار هکتار، 1.3 درصد مساحت کشور را دارد، خاطرنشان کرد: 840 هزار هکتار از اراضی این استان، مستعد کشاورزی است و در صورتی که از این ظرفیت استفاده شود پتانسیل بالایی در جهت توسعه و فرصت‌های اقتصادی است.

** دانش و اطلاعات، مبنای تصمیم‌گیری است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: دانش و اطلاعات، مبنای تصمیم‌گیری است و اطلاعات ناقص، منجر به تصمیم صحیح نمی‌شود.
شهرام طهماسبی با بیان اینکه می‌خواهیم تحول اساسی در نظام تدبیر و تصمیم‌گیری استان ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: SDI (زیرساخت داده‌های مکانی) بنیان تحلیل را برای تصمیمات سالم‌تر و مطمئن‌تر فراهم می‌کند.
وی افزود: اگر SDI اجرا شود، کنار هم قرار دادن داده‌های اطلاعات مکانی مختلف، سبب تصمیم صحیح می‌شود.
طهماسبی تصریح کرد: باورپذیری، آموزش و داشتن عکس‌های هوایی و نقشه‌های GIS پیش‌نیاز استفاده از SDI است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: توجه ویژه به جایگاه داده‌های مکانی، همکاری و همراهی و هماهنگی دستگاه‌ها، لزوم تقویت واحدهای مرتبط با تولید، ذخیره‌سازی و به‌هنگام‌سازی آمار و اطلاعات، الزام در ایجاد و بهره‌گیری از سیستم‌های اطلاعات مکانی، مشارکت فعال تمام دستگاه‌ها و جلوگیری و پرهیز از هرگونه موازی‌کاری از دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای SDI مورد انتظار است.
وی گفت: یکی از ابزارهای ارزیابی از دستگاه‌ها نیز می‌تواند میزان توجه آن‌ها به موضوع SDI باشد.
طهماسبی با اشاره به انتظارات استان زنجان از سازمان نقشه‌برداری کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به عکسبرداری از 60 درصد محدوده هدف، انتظار می‌رود 40 درصد بقیه نیز در نیمه اول سال جاری تمکیل شود تا اطلاعات هوایی این استان کامل شود.
وی افزود: همچنین راه‌اندازی ژئوپورتال، انتخاب زنجان به عنوان استان پایلوت جهت تکمیل چرخه SDI ، ارئه آموزش‌های مورد نیاز در سطوح مختلف و کمک‌های فنی و تخصصی به دستگاه‌های اجرایی استان نیز از دیگر انتظارات استان از سازمان نقشه‌برداری است.
به گزارش ایرنا، GIS مخفف Geographic information system (سیستم اطلاعات جغرافیایی)، ساز و کاری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی است و جهت کار همزمان با اطلاعاتی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و توصیفی دارند، طراحی شده است.
SDI نیز مخفف Spatial Data Infrastructure (زیرساخت داده‌های مکانی) به مجموعه‌ای پایه‌ای از فناوری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و ترتیبات سازمانی اطلاق می‌شود که تضمین‌کننده مهیا بودن داده‌های مکانی بوده و هدفش این است که دولت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به داده‌های مکانی پایه پردازش‌شده، لایه‌بندی‌شده و به‌روزشده دسترسی داشته باشند.
9556/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.