به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسئولان پنج میلیون تن پسماند سرب و روی در شهرک تخصصی روی زنجان انبار شده است که به گفته مدیرکل محیط زیست در زمان حاضر مهمترین خطر زیست محیطی برای شهر زنجان محسوب می شود.
از سال گذشته مسئولان استان به طور جدی موضوع شناسایی زمین های دارای شرایط برای برای انتقال قطعی و دائمی این پسماندها را در دستور کار قرار دادند.
سرانجام پس از مکان یابی های مختلف، منطقه مرصع از توابع دهستان بوغداکندی شهرستان زنجان برای اجرای این طرح انتخاب شد.
آنگونه که کارشناسان محیط زیست می گویند بر اساس ارزیابی های اولیه به علت بافت سنگی منطقه، انتقال پسماندها به مرصع، مشکل جدید زیست محیطی برای استان ایجاد نخواهد کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان روز چهارشنبه در کار گروه پسماند استان گفت: مقدار پسماندها تا یکماه گذشته در شهرک صنعتی روی نزدیک به 6 میلیون و 840 هزار تن بوده است.
حسین آبسالان اظهارداشت: پسماندهای ویژه جز پسماندهایی هستند که تولید کننده موظف است آن را به پسماند عادی تبدیل کند که قابل نگهداری باشد.
این مسئول ادامه داد:هم اکنون به لحاظ کارشناسی پسماندهای شهرک تخصصی روی، وضعیت نامناسبی دارد، به طوری که حتی محل دپو پسماندها دیوار کشی هم نشده است و از طرفی روزانه بین 2 تا سه هزار تن از پسماندها به این محل اضافه می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر گرد و غبار ناشی از وزش باد در محل دپو پسماندها، هنگام بارندگی نیز هرزآب هایی که دارای عناصر سنگین هستند در محیط پراکنده می شود.
آبسالان افزود: در این شرایط مهمترین پیشنهاد انتقال پسماند به محل روستای مرصع است.
به گفته مدیر کل محیط زیست استان زنجان محل جدید از شهرک صنعتی روی 37 کیلومتر، از انگوران 12 کیلومتر و از واحدهای روی دندی 35کیلومتر فاصله دارد.
آبسالان اظهار داشت: محل جدید تعیین شده برای دپو پسماند روی واجد جنبه های مناسبی همچون استفاده حداکثری از عوارض طبیعی منطقه نظیر الگوی زهکشی و توپوگرافی منطقه، و رعایت فواصل لازم از مراکز مسکونی است.

** روستای مرصع، بهترین مکانیابی برای انتقال پسماند روی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: از سال 92 مکان یابی محل دائمی برای دفن پسماندهای سرب و روی زنجان آغاز و در سال 96 روستای مهر آباد انتخاب شد که از سوی شورای عالی محیط زیست به تایید نرسید.
محمد رضا آبی پور افزود: دی 96 با تشکیل کمیته ساماندهی ، تعیین مکان دائمی پسماند آغاز شد که حداقل 25 جلسه با مشارکت دستگاههای متولی امر برگزار شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس 6 منطقه و سپس پنج منطقه برای این منظور مورد توجه قرار گرفت که در نهایت روستای مرصع، انتخاب شد.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون اراضی مورد نظر تحویل شده و چهار ماه طبق برنامه زمان بندی به شرکت بهین فرآور فرصت داده شده است تا اولین عملیات دفع پسماند را آغاز کنند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان ادامه داد:مطالعات زیست محیطی در مکان جدید، توسط شورای عالی محیط زیست مورد موافقت و تایید قرار گرفته و استانداردهای لازم رعایت شده است.

** جابجایی روستا مردم را در معرض آسیب قرار می دهد
رضا عسگری، فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه موضوع جابجایی روستای مرصع ارتباطی به انتقال پسماندها ندارد، گفت: دغدغه ای که وجود دارد این است که موقعیت محل دفن پسماند جابجایی مردم این روستا را در معرض آسیب قرار می دهد چرا که در مطالعات انجام گرفته مکان جدید به عنوان حریم در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه گفت: بحث مالکیت پسماندها تاثیری در ساماندهی و یا اجرای پروژه انتقال ندارد.
ناصر فغفوری افزود: تلاش شده است 2 مقوله یاد شده ارتباطی به هم نداشته باشد و در ارتباط با مالیکت ها نیز مرجع تصمیم گیری درحال رایزنی است که نتیجه نهایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: نکته مهم این است که محل فعلی محل دپو برای انباشت کیک به هیچ وجه جوابگو نیست و این موضوع نگرانی ها را به شدت افزایش داده است چرا که با فعالیت واحدهای تولیدی طی 2 ماه آینده این معضل مضاعف تر خواهد شد.
این مسئول ابراز امیدواری کرد تا 2 ماه آینده انتقال کیک های کارخانجات روی به محل دایمی پسماندها محقق شود تا از مسائل زیست محیطی آن پیشگیری به عمل آید.
9646/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.