بهنام اوجاقلو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با بارش برف و افت دمای هوا احتمال خسارت در سطح باغ های استان زنجان وجود دارد.
وی یادآوری کرد: بر اساس گزارش هواشناسی استان زنجان طی 24 ساعت گذشته پایین ترین دما با منفی یک درجه در زنجان ثبت شد و افت دما و هوای سرد تا پایان هفته جاری در مناطق مستعد استان (بجز طارم) رخ خواهد داد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: دمای کمتر از منفی 2 درجه هوا می تواند پس از بارش برف به باغ ها خسارت وارد کند.
اوجاقلو اظهار داشت: باغداران استان زنجان برای جلوگیری از ورود سرما به باغ ها از بخاری های مخصوص باغ و دمنده های گرمایشی استفاده کنند چرا که یک درجه افزایش دمای هوا در محیط می تواند موجب خروج از بحران خسارت سرما به درختان شود.
وی تاکید کرد: علاوه بر موارد بیان شده نیز باغداران از هر اقدامی که بتواند دمای محیط باغ را تا صبح افزایش دهد کوتاهی نکنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: آتش زدن کاه، شاخه های حاصل از هرس درختان به صورت انبار شده در چندین نقطه از باغ می تواند مانع سرمازدگی شود.
اوجاقلو ادامه داد: باغداران می توانند در شرایط اضطراری برای افزایش دمای محیط باغ لاستیک کهنه نیز آتش بزنند.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق استان هنوز درختان میوه شکوفه نداده اند.
این مسئول افزود: در زمان حاضر استان زنجان 67 هزار هکتار باغ دارد که از این میزان حدود 58 هزار هکتار آن بارده است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته (97)، سرمای دیررس بهاره پایان فروردین به 288 هزار تن محصول باغی این استان 30 تا 100 درصد در 41 هزار و 300 هکتار خسارت زد.
سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی استان زنجان در شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه، خدابنده، زنجان، ایجرود، طارم و ماهنشان 6 هزار و 900 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
سطح خسارت ناشی از سرما در باغ های استان 41 هزار و 300 هکتار بود که بیشترین خسارت سرما در باغ های انگور به میزان 13هزار هکتار ثبت شد.
در سال 96 نیز سطح سرمازدگی باغات استان 38 هزار و 359 هکتار بود که طبق برآوردهای انجام گرفته 500 هزار تن محصول باید تولید می شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 293 میلیارد تومان به دلیل سرمازدگی از بین رفت.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.