به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران برگزاری چهار دوره جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم به میزبانی زنجان را زمینه ساز دستاوردهای مهمی برای این شهر خواند و گفت: این جشنواره در اوایل سال گذشته در قالب بیانیه نهایی نشست وزیران امور خارجه اکو در شهر دوشنبه تاجیکستان مورد تایید و شناسایی کشورهای عضو قرار گرفت و این موفقیت قابل توجهی برای زنجان است.
وی با بیان اینکه امسال در پنجمین دوره جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم مهمانانی در سطح سفیر و دیپلمات از 15 کشور در زنجان حاضر می شوند، افزود: اتریش، سریلانکا، عمان، کرواسی، یونان، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، اندونزی، ترکیه، آذربایجان، هندوستان و روسیه از جمله کشورهایی هستند که سفرا و دیپلمات های آنها در این جشنواره حضور خواهند یافت.
پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم 29 فروردین تا اول اردیبهشت امسال در مجموعه نمایشگاهی کاسپین زنجان برگزار می شود.
به گفته رحمتی آیین گشایش این جشنواره عصر پنجشنبه هفته جاری با حضور مهمانان برجسته داخلی و خارجی در سالن همایش های مهرانه برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از حضور 18 گروه آشپزی خارجی در کنار گروه های ایرانی در پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم خبر داد و خاطرنشان کرد: در این جشنواره در کنار غرفه های آشپزی، 30 غرفه نیز به منظور عرضه صنایع دستی 19 استان کشور دایر می شود.
وی جمعیت 450 میلیونی کشورهای عضور اکو و جمعیت 2 میلیارد نفری کشورهای مسیر جاده ابریشم را فرصتی بی نظیر برای معرفی شهر زنجان عنوان کرد و اظهار داشت: چین برای احیای جاده ابریشم و استفاده از ظرفیت آن در توسعه گردشگری خود تا کنون بالغ بر 40 میلیارد دلار هزینه کرده است بنابراین ما نیز می توانیم در بهره گیری از این ظرفیت سهیم باشیم و از آن بهره بگیریم.

** اقدامات قابل توجهی برای توسعه گردشگری در زنجان انجام شده است
شهردار زنجان نیز در این نشست خبری توسعه گردشگری را از لوازم مهم توسعه پایدار برشمرد و گفت: امروز نیازمندیم به این مهم اعتقاد بیشتری داشته باشیم.
مسیح الله معصومی افزود: اگر گردشگری را تقویت کنیم شاید دیگر خیلی نیاز نباشد به دنبال سایر طرح ها و منابع برای کسب درآمد باشیم.
وی اظهار داشت: برای مطرح شدن زنجان و توسعه گردشگری در آن، نیاز داریم تا این شهر را به اشکال و بهانه های مختلف در عرصه ملی و بین المللی مطرح کنیم.
شهردار زنجان با بیان اینکه تا کنون اقدامات قابل توجهی برای توسعه گردشگری در این شهر انجام شده است، گفت: میراث فرهنگی استان در این زمینه تلاش های بسزایی کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین نقشه راهی برای توسعه گردشگری در شهر زنجان خبر داد و افزود: امسال در کنار بودجه های جاری، اعتباری به منظور شناسایی و مرمت بناها و خانه های تاریخی در شهر زنجان اختصاص داده شده است تا ضمن حفظ اصالت تاریخی چنین بناهایی، به فراخور شرایط آنها، کاربری هایی نیز برای این گونه بناها تعریف شود.
به گزارش ایرنا نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو – جاده ابریشم در سال 1394 همراه با دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار شد.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به 'اکو' یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.
سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
8068/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.