به گزارش ایرنا، موضوع ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری زنجان از ماه های آخر سال گذشته مطرح شد و شهرداری و شورای شهر بر عزم خود جهت اجرای چنین طرحی تاکید کردند.
بر این اساس، اجرای به یکباره چنین طرحی سوی شهرداری زنجان پس از تعطیلات نوروزی امسال در شهر بحث های را در بین محافل عمومی به ویژه جامعه دانشگاهی داشت و حتی با واکنش ها و برخی نارضایتی های مردمی همراه بود.
اساتید فن و برخی کسبه مخالفت خود را با روش مورد استفاده در طرح ساماندهی خطوط و حمل و نقل اعلام کردند و بر بازنگری مجدد آن تاکید جدی داشتند.
همین وضعیت موجب شد که این موضوع در جلسه ای با حضور استاندار و متولیان مربوطه بررسی و در خصوص بازنگری این طرح تصمیم گیری شد.
بر این مبنا متولیان امور شهری نیز روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه زنجان در خصوص اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی زنجان دیدگاه های خود را مطرح کردند.

** طرح جدید حمل و نقل عمومی پس از اصلاح اجرایی می شود
شهردار زنجان در این جلسه گفت: این طرح برای جمعیت شهری زنجان منافع زیادی دارد و بر این مبنا پس از اصلاح و رفع نقاط ضعف اجرایی می شود.
مسیح الله معصومی افزود: اعضای شورای شهر نمایندگان منتخب مردم هستندکه تجارب خود را در ارتباط با اجرای طرح های کمیسیون های مختلف و حمل و نقل عمومی شهر زنجان بیان کرده اند.
وی اظهار داشت: تغییر و تحول محیط شهری و حمل و نقل عمومی با نظر شورای ترافیک با تصویب و نظر شورا بوده و شورای ترافیک شهرستان در تصویب طرح جدید حمل و نقل عمومی شهری دخالت داشتند.
این مسئول ادامه داد: در این طرح نظرات مردمی و شهروندان و حتی رانندگان اتوبوس شهری اهمیت دارد و برای حل معضل ترافیک زنجان ساماندهی جدید حمل و نقل عمومی تعیین و تعریف شود.
وی اظهار داشت: خطوط سازمان اتوبوسرانی در حوزه های مختلف و با لحاظ سرمایش و گرمایش و جلوگیری از آلایندگی های شهری و با امتیازات ویژه ای برای رانندگان تعیین شده است.
شهردار زنجان ادامه داد: تمامی ایستگاه های اتوبوسرانی و اتوبوسها در اجرای طرح جدید حمل و نقل درون شهری مجهز به جی پی اس شده اند که در صورت تخلف رانندگان جریمه می شوند.
وی اضافه کرد: در طرح فعلی هسته مرکزی شهر انباشته از اتوبوس های عمومی بوده و دارای نواقص و کمبودهایی است که بزودی این مسائل برطرف می شود.
معصومی افزود: ورود خودروهای شخصی با ازدحام زیاد به هسته مرکزی شهر معضلاتی دارد و بر این اساس تعریف خطوط ویژه اتوبراسرانی در زنجان ضروری است.
شهردار زنجان ادامه داد: اینکه گفته می شود اجرای طرح جدید، موجب عدم رونق اقتصادی و فضای کسب و کار می شود، صحیح نیست و حتی عبور و مرور ماشین های آتش نشانی و خودروهای امدادی برای مواقع ضروری در سطح شهر اهمیت دارد.
وی یادآوری کرد: حل معضل ترافیک و تسهیل عبور و مرور خودروها در سطح شهر اهمیت ویژه ای دارد و اجرای آنها همیشه با مشکلات متعددی همراه بوده است.
معصومی خاطر نشان کرد: در طرح ساماندهی خطوط حمل و نقل درونشهری عبور عابران پیاده نیز در اجرای بهینه آن پیش بینی وکنترل خواهد شد.

**ساماندهی به یکباره نبوده است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: برخی ها می گوبند این طرح یکباره اجرایی شده در صورتی که چارچوب اولیه این طرح آبان سال گذشته کلید خورد.
حمید رضا حمیدی افزود: در طرح یاد شده،خطوط ویژه و تغییر در حرکت اتوبوس ها بخش کوچکی از یک راهبرد شهری است که آرام سازی بافت مرکزی شهر و تبدیل آن از ماشین محوری به سوی انسان محوری و قابل زیست کردن بافت مرکزی شهر را مد نظر قرار داده است.
وی اضافه کرد: طرح پیاده راه سبزمیدان اجرایی شد وهم اکنون برنامه ریزی برای خروج مطب پزشکان و ایجاد مراکز تجاری و خدماتی متعددی درحاشیه شهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
حمیدی اظهار اشت: توسعه حمل و نقل عمومی تنها راه آرام سازی و قابل زیست کردن هسته مرکزی شهر است، یعنی باید شرایط و الگوی ترافیک شهر به گونه ای باشد که برای ساکنان آن شرایط بهتری فراهم شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که شهر زنجان متعلق به جمعیت 430 هزار نفری است و در این میان جامعه دانشگاهی اجازه ندهند افرادی برای منافع شخصی خود از اجرای طرح های مختلف در آن جلوگیری کنند.
حمیدی افزود: جامعه دانشگاهی به پیشگیری از حواشی مربوطه در این خصوص کمک کنند و در این راستا برای موضوع ساماندهی خطوط حمل و نقل درونشهری جلسات متعددی برگزار شده که وقت و هزینه را زیادی را بخود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست اساتید دانشگاه های آزاد و زنجان با حمایت از کلیت طرح به محوریت قرار دادن انسان در بازنگری طرح تاکید کردند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.