حمیدرضا حمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بافت، عملکرد و موقعیت هر منطقه شهری باید برنامه ریزی ترافیکی مشخصی برای آن تعریف و اجرا و بر این اساس شهر زنجان را می توان به سه حلقه متحدالمرکز تقسیم بندی کرد.
وی اظهار داشت: حلقه مرکزی بافت تاریخی و قدیمی شهر با معابر باریک و ارگانیک و حلقه میانی که شکل معابر به نسبت منظم و محلات نیم طراحی شده و این حلقه حد فاصل مرز بیرونی بافت مرکزی تا مرز داخلی بافت بیرونی را شامل می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: حلقه پیرامونی که شکل معابر منظم و عریض، محلات و بافت مسکونی در آن برنامه ریزی شده و طراحی شده در نقشه ضمیمه محدوده سه بخش قابل مشاهد است.
حمیدی ادامه داد: برنامه ریزی ترافیکی برای حلقه مرکزی باید بر مبنای پیاده محوری و حضور بسیار محدود خودرو (صرفا برای وسایط حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس) انجام و حلقه میانی باید برای حضورهمزمان پیاده و سواره با اولویت وسایط حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت های اساسی برای ورود خودروی شخصی برنامه ریزی شود.
وی اظهار داشت: بطور مثال به جای تعریف خط ویژه اتوبوس خط ویژه خودروی شخصی تعریف شود به نحوی که از چهار خط معبر، یک خط ویژه خودروهای شخصی و سه خط برای تردد خودروهای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان ادامه داد: در حلقه بیرونی نیز باید بدون محدودیت برای خودروهای شخصی و با حضور پررنگ و تقویت شده حمل نقل عمومی و همچنین ایجاد پیاده راههای مناسب در کنار معابر سواره برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
وی اضافه کرد: بر این مبنا مدل پیشنهادی (مدل چند پایانه ای) جانمایی پارکینگ های عمومی باید در حاشیه حلقه میانی (حلقه دوم) و در مجاورت پایانه های حمل و نقل عمومی انجام گیرد تا شهروندانی که با استفاده از خودروز شخصی خود را به این نقطه رسانده اند امکان پارک خودرو در پارکنیگ های عمومی فراهم شده و با توجه به محدودیت ها و هزینه بالای ورود خودروهای شخصی به بافت مرکزی بقیه مسیر را با استفاده از حمل و نقل عمومی طی کنند.
حمیدی اظهار داشت: بر این اساس احداث پارکینگ عمومی در مرکزی ترین بخش شهر استراتژی نادرستی است که هم اکنون در حال اجرا است که متاسفانه در اتخاذ تصمیم توسط مدیریت شهری نگاه همه جانبه و همه سو نگر حاکم نیست.
وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل تصمیم های تک بعدی و بدون لحاظ تاثیر سایر مولفه ها اتخاذ می شود و نباید فراموش کرد که شهر یک سیستم است و اداره و برنامه ریزی آن نگاه سیستمی می طلبد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، در برنامه ریزی های ترافیکی باید طوری عمل کرد که هزینه استفاده از خودروهای شخصی در بخش های مرکزی شهر بالا رود که این هزینه ها علاوه بر هزینه مالی هزینه زمانی نیز باید برای استفاده کنندگان از خودروی شخصی ایجاد کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.