ادارات برای هر کار کوچکی که در روز انجام می‌دهند از مراجعه‌کنندگان خود می‌خواهند یک کپی از اسناد خود در اختیار آنها قرار دهند و معمولا یک دستگاه کپی در انتهای راهرو و یا گوشه دنجی از آن قرار دارد که روزانه میزان بالایی کاغذ در آن استفاده می‌شود. جزوات دانشجویان بارها و بارها کپی می‌شود و این نیاز حداقلی برای جامعه دانشجو است. مساله‌ای که این روزها شاهد آن هستیم افزایش قیمت در زمینه کاغذ و قیمت کپی‌کردن است. اگر از قیمت کاغذ اطلاع ندارید و یا زمان دور و درازی است که سندی و یا نوشته‌ای را کپی نکرده‌اید می‌توانید با یک سرچ ساده در اینترنت و ورود به سایت «دیجی کالا» که غالبا به عنوان یک مرجع غیررسمی برای قیمت گرفتن عموم مردم در نظر گرفته می‌شود؛ ببینید که قیمت یک بسته ورقه A4 در حدود 40 هزار تومان است. این مسئله خود می‌تواند شک بزرگی را به شما وارد کند و تا مدتی شما را به این فکر وادارد که در مصرف کاغذ خود صرفه‌جویی کنید همچنانچه برخی از دانشگاه‌ها را به این فکر انداخته است که به جای اینکه در یک پایان‌نامه تنها از یک طرف برگه A4 استفاده شود از دو طرف این برگه‌ها بهره ببرند.
این موضوع با این حجم از حواشی دور و برش، باعث شد که در یکی از همین روزهای کاری به چند مغازه نوشت‌افزار در زنجان مراجعه کنم و با فروشندگان برخی از آنها به گپ و گفت بپردازم.در این خصوص محمد حسین یزدان‌شناس با اشاره به اینکه حدود 5 ماه پیش قیمت یک بسته کاغذ A4 در حدود 12 هزار تومان بود، گفت: پس از مدتی این قیمت به 20 تومان رسید که این افزایش قیمت موجب اعتراض نوشت‌افزار فروشی‌ها شد و این رویه ادامه یافت به طوری که در عرض یک ماه اخیر قیمت از 20 هزار به قیمت 35 هزار تومان رسید این در حالی است که قیمت 35 تومان، قیمت عمده آن است و همین کاغذ وقتی بخواهد به دست مردم برسد به مرز 37 تا 38 هزار تومان خواهد رسید.
وی ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ بر روی دفاتر هم تاثیر گذاشته است و با توجه به اینکه دفاتر را عموم مردم و بالاخص دانش‌آموزان استفاده می‌کنند، نارضایتی بیشتری را سبب می‌شود و این افزایش قیمت دفتر موجب شده است که حتی خانواده‌هایی که پیش از این دفترهای سیمی و به مراتب گران‌تر و با کیفیت‌تر استفاده می‌کردند به دفاتر تعاونی هجوم بیاورند چرا که دفتری که پیش از این 3500 تومان بود به 5500 افزایش قیمت بدهد.
این فعال اقتصادی صنف نوشت‌افزار با اشاره به اینکه بر اساس شنیده‌ها، افزایش قیمت 30 درصدی تا ماه‌های آینده خواهیم داشت، افزود: بدترین اثری که این گرانی بر مردم می‌گذارد این است که مردم هم به گرانی عادت کرده‌اند و این روند خیلی متاثرکننده است چرا که به هر قیمتی به مردم کالا فروخته شود؛ عده‌ای واکنش نشان نمی‌دهند و این امر موجب می‌شود تا دهک‌های پایین جامعه بیشتر آسیب ببینند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت زنجان به مراتب از شهرستان‌های دیگر بدتر است، گفت: در زنجان مافیای کاغذ وجود دارد و تنها دو نفر کاغذ وارد می‌کنند و اگر کس دیگری بخواهد کاغذی را با قیمت پایین‌تر بیاورد؛ عملا به طرق مختلف اجازه نمی‌دهند در اینجا فعالیت کنند.
یزدان‌شناس با اشاره به اینکه در زمینه افزایش قیمت کاغذ کسی به مردم پاسخگو نیست، گفت: افزایش قیمت دفاتر قابل توجیه نیست چرا که با وجود اینکه کاغذ وارد می‌شود اما کلیه کارهای صورت گرفته در روند تولید دفاتر از جمله برش و بسته‌بندی آن، همه در داخل کشور انجام می‌گیرد.
وی در خصوص قیمت زیراکس و کپی اظهار کرد: به دلیل اینکه سود حاصل از کپی به مراتب بالا است من به شخصه در پی افزایش قیمت کپی نیستم ولی مطمئنا این افزایش قیمت کاغذ، بر روی قیمت کپی نیز روند صعودی خواهد داشت و کپی‌ای که پیش از این با نرخ 200 تومان بود به مرز 500 تومان رسیده است.
در ادامه رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار استان زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه در هر زمینه‌ای که دولت ورود پیدا و نرخ تعیین کرده است تا این اجناس به این قیمت مصوب ارائه شوند، ما شاهد افزایش نرخ کالا و این قبیل مشکلات هستیم، گفت: کاغذ جزو کالاهای اساسی است و ارز 4 هزار و 200 تومانی به تعدادی از واردکنندگان و تولیدکنندگان کاغذ اختصاص داده‌ شده است و این افراد باید تحت نظارت دولت این کاغذها را توزیع کنند که قیمت این کاغذها در حدود 22 تا 23 هزار تومان عرضه می‌شود منتهی از بازار آزاد و افرادی که از تهران کاغذ تهیه می‌کنند؛ این کاغذ را 32هزار تومان تهیه و با آوردن به زنجان و فروش آن به قیمت عمده به قیمت 35 عرضه می‌کنند و اگر خرده فروش نیز بخواهد آن را تهیه کند تا به قیمت 40 هزار تومان نیز ممکن هست، افزایش قیمت داشته باشد.
فریدون رسمتخانی ادامه داد: در حال حاضر؛ در بازار کاغذ A4 به قیمت 34و 35هزار تومان عرضه می‌شود ضمن اینکه نوع کاغذ در افزایش این نرخ بی‌تاثیر نیست چرا که کاغذ خارجی و بسته‌بندی شده که از خارج وارد می‌شود؛ گران‌تر از کاغذهای معمولی است که کاغذهای معمولی غالبا از اندونزی و هندی و کره وارد می‌شود ولی کاغذهای گران آلمانی و ژاپنی هستند که به مراتب گران‌تر عرضه می‌شوند.
وی افزود: افزایش نرخ کاغذ بر روی قیمت دفاتر بی‌تاثیر نخواهد بود؛ ضمن اینکه با تولید دفاتر جدید در تابستان جدید این افزایش نرخ در قیمت دفاتر خود را نشان خواهد داد و اکنون مقدار کمی تاثیر گذاشته است و قیمت دفتر تعاونی 40 برگ که پیش از این هزار تومان بود در حال حاضر 1500 تومان شده است. همچنین در خصوص دفاتر حسابداری قیمت تقریبا به دو برابر رسیده است.
این مسئول خاطرنشان کرد :قیمت دفاتر تاچند ماه آینده گران‌تر هم خواهد شد ولی مسلما این افزایش قیمت به سبب گران‌تر شدن کاغذ است و شاید درصد کمی از این افزایش قیمت به دلیل هزینه دستمزد نیروی انسانی و منابع مصرفی باشد.
وی در خصوص اینکه قیمت زیراکس و کپی گرفتن تحت تاثیر قیمت کاغذ نیست، افزود: در زمینه کپی؛ هزینه‌های خدمات پس از فروش و تعمیر دستگاه کپی و دیگری موارد مصرفی نظیر کارتریج رنگ تاثیر گذار هستند که در حال حاضر کپی رنگی که 4 کارتریج رنگی می‌خورد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چرا که قیمت این کارتریج‌ها سابق بر این 700 هزار تومان بود و در حال حاضر قیمتش از 5 میلیون هم رد شده است و اصلا صرفه اقتصادی ندارد که مورد استفاده قرار گیرد.
رستمخانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کپی یک طرفه 400 تومان است؛ ضمن اینکه افزایش قیمت‌ها اگر در این زمینه برآورد شود هزینه آن را به مرز هزار تومان خواهد رساند ولی نمی‌توان این افزایش قیمت را عملا اعمال کرد و در این زمینه جا ندارد که قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد.
وی در پاسخ به اینکه «آیا مافیایی در زمینه کاغذ در استان مشاهده می‌شود؟» گفت: در استان دو کارخانه تولید دفتر وجود دارد که آن هم کاغذ را وارد می‌کنند و این کار با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و به آن صورت نمی‌توان اذعان داشت که به شکل مافیایی در این زمینه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و در زنجان همچین چیزی وجود ندارد.
این مسئول در پاسخ به اینکه «آیا مردم در این وضعیت همچنان کاغذ و دفتر خریداری می‌کنند؟» افزود: به دلیل اینکه کاغذ یک کالای اساسی است مردم چاره‌ای جز خرید آن ندارند.
در ادامه رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن، تجارت استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا انحصار واردات کاغذ در استان زنجان دیده می‌شود؛ گفت: انحصار واردات کاغذ در استان وجود ندارد و به واقع هر شرکتی می‌تواند در این زمینه واردات داشته باشد ضمن اینکه آن شرکتی که به عنوان مافیا معرفی می‌کنند به عنوان یک واحد تولیدی دفتر است و دفتر دانش‌آموزی تولید می‌کند و برای اینکه مواد اولیه خود را برای تولیدات تامین کند به واردات روی می‌آورد و بخشی از واردات کاغذ خود را به کارهای خود اختصاص می‌دهد و بخشی از مازاد واردات خود را نیز به بازار عرضه می‌کند و آن هم قیمت مصوب دارد و با توجه به اینکه این شرکت از طریق رسمی واردات را انجام می‌دهد؛ بایستی قیمت مصوب داشته باشند و قیمت مصوب تعیین شده 23 هزار تومان برای هر بسته A4 است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کرده است.
اسماعیل مسلمی ادامه داد: از 25 اسفند ماه تا 16 فرودین به واسطه اینکه گمرک و بانک مرکزی تعطیل بودند، این شرکت هیچ کالایی را ترخیص نکرده است و روز 17 فروردین ماه همه کارهایش را انجام داده است و بخشی از کاغذها را ترخیص کرده است و ما به واسطه‌ اعلام ایشان به اتحادیه چاپ‌خانه‌داران و اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر اعلام کرده‌ایم که به ایشان مراجعه کنند تا کاغذ به صورت وکیوم شده در نایلون 20 هزار تومان و در کارتن به قیمت 22 هزار تومان تحویل مشتری ‌دهد و نظارت‌ها بر این اساس صورت می‌گیرد ولی در کنار این با توجه به تعطیلی 20 روزه بازار و عرضه رسمی که تعطیل شده است متاسفانه سودجویانی هستند که موجودی دارند و قیمت را بالا می‌برند که تا 35 هزار تومان هم گزارش عرضه داشتیم.
این مسئول با اشاره به اینکه کاغذ یک کالای اساسی است که به آن ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص می‌یابد، گفت: این طور نیست که یک بخشی از واردات کاغذ با استفاده از ارز دولتی باشد و یک بخشی از آن با ارز نیمایی صورت گیرد و کاغذ یک نرخ دارد و واردات آن با یک نرخ ارز صورت می‌گیرد.
مسلمی با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلان ما اطلاعی از افزایش قیمت کالا نداریم چرا که تا مصوبه‌ای نیاید، ما در جریان این افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود، گفت: نمونه‌ای از این موارد را در روزهای گذشته اعلام کردند که تا دیروز ارز مرجع برای واردات گوشت قرمز اختصاص می‌گرفت که در ستاد کشور تصمیم بر تغییر این ارز به واسطه سودجوهایی که در این زمینه انجام می‌شد، گرفته شد و ارز نیمایی را در این زمینه به کار خواهند گرفت و این امر خود می‌تواند باعث افزایش قیمت گوشت در ماه‌های آینده شود و ممکن است این افزایش قیمت 30 تا 50 درصد باشد و بایستی واردات گوشت با این قیمت انجام شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن، تجارت افزود: فروشندگان، دفاتر فنی، چاپخانه‌داران و ادارات ما اگر نیاز به کاغذ داردند باید اذعان کرد که کاغذ به اندازه کافی در سطح استان برای ارائه به قیمت مصوب وجود دارد و می‌تواند از طریق دفتر فروشگاه مهر که در خیابان مهدیه، روبه روی پست بانک، واقع است، نسبت به خرید کاغذ اقدام کنند و یا با شماره تلفن این فروشگاه 33554151 تماس حاصل کنند و نسبت به خرید کاغذ با قیمت مصوب اقدام کنند ضمن اینکه در خصوص تامین کاغذ A4فعلا هیچ مشکلی در استان مشاهده نمی‌شود.

*زهره میر‌عیسی‌خانی، روزنامه صدای زنجان، 1398،1،24.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.