به گزارش ایرنا، یوسف رضاپور عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حداقل حریم زنجانرود در کم عرض ترین جا 100 متر و در طویل ترین نقطه 300 متر بوده، اما با تجاوز به حریم، تصرف و ساخت و ساز تا این اندازه نباید انتظار داشته باشیم رود، خانه ما را خراب نکند.
وی اظهار داشت: تا زمانی که مردم به این نتیجه نرسد که تصرفات غیرقانونی، حفر چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت ها از چاه های دارای پروانه به ضرر خود و آیندگان هست، وضعیت کنونی تفاوت چندانی نخواهد داشت.
این مسئول خاطرنشان کرد: در ابهر رود هم ما شاهد ساخت و سازهای زیاد در حریم و بستر رودخانه هستیم و طبیعی است که فردا روزی اگر بارندگی ها خطری برای استان به وجود آورد از نخستین جاهایی که مورد تخریب قرار خواهد گرفت همین تصرفات غیرقانونی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا تا کنون با این متصرفان برخورد قانونی صورت نگرفته است، اظهار داشت: قانون ما در برخورد با متجاوزان حریم و بستر رودها جامع و کامل است، اما مشکل التزام نداشتن به قانون توسط مردم و مسئولان است.
رضاپور گفت: خوشبختانه طغیان رودخانه و سیلاب بعد از بارندگی های اخیر استان یا به کل نبوده یا در جاهایی هم که به طور ضعیف بوده موجب تخریب نشده است، اما تا حدود زیادی باعث سیراب شدن سفره های زیرزمینی و دشت های کم آب ما شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان ادامه داد: نتیجه ارزیابی ها و میزان تغذیه سفره ها زیرزمینی بعد از تحقیقات کارشناسی دقیق و مطالعات مورد نیاز به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
رضاپور به لزوم لایروبی رودها اشاره و خاطرنشان کرد: سدها احتیاجی به لایروبی ندارند و در صورت بالا رفتن رسوبات بیش از حد معمول و در صورت نیاز تاج سد را مرتفع می کنند، اما برای پنج هزار کیلومتر مسیر رود بزرگ و کوچک استان بودجه و اعتباری ندریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان اضافه کرد: تغییرت آب و هوایی خاورمیانه تغییر یافته و ایران هم با این تغییرات، اقلیم بارندگی هایش به آرامی در طول 20 سال گذشته تغییر یافته و امروز ما با خشکسالی ها و ترسالی های شدید و متفاوت از گذشته ربرو هستیم.
رضاپور تاکید کرد: سیلاب و خشکسالی همواره کشور ما را تهدید می کند، لذا باید برای هر دو اقلیم آب و هوایی برنامه و آمادگی داشته باشیم تا با کمترین مشکل این دوره ها را بگذرانیم.
به گزارش ایرنا، زنجان از استان هایی بود که در فروردین امسال هشدار سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ا را دریافت کرده بود، اما با مدیریت بحران انجام گرفته خوشبخانه آسیبی قابل توجه به زیرساخت ها و خانه های مردم وارد نگردید.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.