به گزارش ایرنا، رضا عسگری روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان زنجان اظهار داشت: عمده خسارت‌ها در شهرستان زنجان به مزارع موجود در بستر و حریم رودخانه‌ها ، ساختمان‌های مسکونی و دامی روستایی به دلیل بافت گلی و خشتی و سازه چوبی وارد شده که پوسیده و فرسوده هستند.
وی افزود: حدود 800 واحد مسکونی در روستاها آسیب دیده و ریزش داشته دلیل اصلی آن ناپایداری سازه‌ها است.
عسگری با اشاره به بارندگی‌های ابتدای سال جاری، خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از خسارت‌هایی وارد شده، نتیجه اقداماتی است که عامل انسانی با ایجاد خلل در مسیر طبیعی رودخانه‌ها، مسیل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی ایجاد کرده است.
فرماندار زنجان اضافه کرد: دوره بازگشت در پروژه‌های عمرانی را صد ساله محاسبه می‌کنند اما به دلیل اینکه کشور 2 دهه با خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها موجه بود، متاسفانه این دوره در پروژه‌های عمرانی 10 ساله در نظر گرفته شده بود که سبب این مسائل شد.
وی ادامه داد: طغیان رودخانه‌ها در بخش‌هایی بوده که انسان، رعایت نکرده و پل‌هایی احداث شده که کشش آب ورودی را نداشته و فوران کرده است.
عسگری اظهار داشت: بخشی از خسارت‌ها نیز در محل‌هایی است که با احداث باغ و ساختمان به حریم و بستر رودخانه‌ها تعرض شده که این امر موجب آبگرفتگی و ایجاد سیل می‌شود.
فرماندار زنجان با بیان اینکه طبق آخرین ارزیابی کارشناسان، خسارات وارده در شهرستان زنجان 220 میلیارد ریال برآورد شده است خاطرنشان کرد: از ظرفیت تسهیلات ارزان‌قیمت طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی و سایر تسهیلات برای بازسازی واحدهای خسارت‌دیده استفاده کرده و منتظر ابلاغ اعتبارات نخواهیم ماند.
وی با اشاره به کاهش 8 درصدی ورود مسافر به شهر زنجان در نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: امسال به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی، تعداد سفرها در کل کشور کاهش داشت و در مجموع 52 هزار و 598 نفر از 26 اسفند 97 تا 16 فروردین 98 در زنجان و در مراکز اقامتی اسکان یافتند.
عسگری با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بعد از چند سال تاکید بر اقتصاد مقاومتی، زیرساخت‌های این مهم فراهم شده و انتظار می‌رود جهش اقتصادی مطلوبی در کشور شکل گرفته و تولیدات داخلی افزایش یابد.
فرماندار زنجان افزود: باید در جهت افزایش تولید داخلی و تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی تلاش شده و از هر اقدام و تصمیم بازدارنده در برابر حرکت رو به جلوی تولید، پرهیز شود.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری گفت: آسیب‌شناسی، احصاء نقاط قوت و ضعف گذشته، تجهیز نیروها و نیازسنجی لازم انجام شده و از تمام ظرفیت نیروها و تجهیزات و امکانات موجود در دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای برگزاری انتخابات استفاده خواهیم کرد.
عسگری با تاکید بر برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونی تصریح کرد: از هر اقدامی که شائبه طرفداری از کاندیداهای احتمالی را در پی داشته باشد باید پرهیز شود.

** 48 درصد واحدهای روستایی شهرستان زنجان مقاوم‌سازی شده است
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز سهمیه ابلاغی به شهرستان زنجان در خصوص مقاوم‌سازی مسکن روستایی را 348 واحد خواند و گفت: پرونده 343 واحد جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل، معرفی و تاکنون 263 مورد به میزان 76 درصد موجب انعقاد قرارداد شده است.
محمد موسوی با اشاره به وجود 23 هزار و 959 واحد روستایی در شهرستان زنجان، خاطرنشان کرد: در سال 84 تنها 12 درصد مسکن‌های روستایی این شهرستان، مقاوم بودند که امروز با مقاوم‌سازی 11 هزار و 555 واحد، این میزان به 48 درصد افزایش یافته و تا پایان شهریور سال جاری به میانگین استانی یعنی 51 درصد می‌رسد.
موسوی با اشاره به وجود 3 هزار و 846 واحد در 29 روستای شهرستان زنجان که بر روی گسل قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: یک هزار و 71 واحد از این تعداد به میزان 28 درصد، مقاوم‌سازی شده و 2 هزار و 775 واحد باقی‌مانده نیز با برنامه‌ریزی و هماهنگی فرمانداری مقاوم‌سازی خواهند شد.

** 132 بقاع متبرکه در استان وجود دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به وجود 132 امامزاده و بقاع متبرکه در استان زنجان گفت: عمده این بقاع در شهرستان‌های ابهر و خدابنده قرار دارند.
حجت‌الاسلام جعفر جنتی افزود: امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان در شان مردم نبوده و زیرساخت‌های لازم را ندارد و نیازمند کمک‌های دولتی و مردمی است تا زیرساخت‌های آن جهت پذیرایی درخور از زائران و مسافران فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح جامع این امامزاده آماده شده و امیدواریم با هماهنگی و مساعدت دستگاه‌ها و مردم بتوانیم امکان اسکان مسافران و زائران به عنوان زائرسرا را داشته باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان نیز به ارائه گزارشی از خسارت‌های بارندگی‌های سیل‌آسای ابتدای سال در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: 253 فقره جایگاه دامی، تخریب شده که در صورت مدیریت نکردن، موجب تلف شدن بیش از 3 هزار دام می‌شد اما به دلیل هشدارهای قبلی و خروج دام توسط روستاییان، در مجموع 70 راس دام شامل 69 راس سبک و یک راس سنگین تلف شد.
حسام‌الدین امیرمقدمی خاطرنشان کرد: خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی در شهرستان زنجان در مجموع 47 میلیارد ریال برآورد شده است.
مدیر منابع آب شهرستان زنجان نیز گفت: میانگین بارش‌ها در پایگاه‌های شهرستان زنجان 99.64 میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی گذشته افزایش 2 برابری را نشان می‌دهد.
9556/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.