متاسفانه علی‌رغم اینکه در طی ایام تعطیلات نوروزی فرصت کافی در اختیار خانواده‌ها برای انجام فعالیت‌های هنری وجود دارد، همواره این دست از فعالیت‌ها در این ایام در سطح شهر کاهش می‌یابد. نبود کنسرت‌ها و یا تئاترهای صحنه‌ای که خانواده‌ها بتوانند در این ایام از آن استفاده کنند موضوعی است که مورد توجه روزنامه صدای زنجان قرار گرفت تا از این منظر فعالیت‌های هنری که در این ایام در استان زنجان صورت گرفته است را مورد بررسی قرار دهد.
در این خصوص معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز کم و بیش برگزار می‌شد، به برخی از این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه استان یک بخش از برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط شهرداری و بخش دیگر آن توسط انجمن‌ها و سمن‌ها و موسسات فرهنگی برگزار شد که مجوز‌های مربوط به برگزاری این برنامه‌ها توسط ارشاد داده شد و همچنین نظارت‌های لازم بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد بود.
محمود علیمحمدی با اشاره به اینکه 7 فروردین ماه با عنوان روز ملی هنرهای نمایشی شناخته می‌شود، ادامه داد: با توجه به این مناسبت و اینکه این روز با عنوان روز جهانی هنرهای نمایشی شناخته می‌شود در محل شربتخانه ترنج بانو که در کنار رختشویخانه قرار دارد مراسمی تحت عنوان بزرگداشت این روز برگزار شد که در این مراسم رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز به همراه برخی از بزرگان تئاتر استان، نیز حضور داشتند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه در طی این ایام در حوزه‌های مختلف هنری و نمایشی سعی شد برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در طی این ایام برنامه‌های نمایشی مختلفی در مجموعه‌های تاریخی استان و پارک‌های مختلف استان با همت انجمن هنرهای نمایشی و شهرداری برگزار شد که بحث اعطای مجوز و نظارت بر این نمایش‌ها بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد بود.
این مسئول همچنین افزود: از طرفی استارت برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی نیز در شهرستان ابهر در این ایام زده شد تا با همت اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ابهر و انجمن هنرهای تجسمی استان شاهد برگزاری این جشنواره به صورت استانی باشیم.
علیمحمدی افزود: آنچه که در مجموعه سینمایی استان نیز شاهد بودیم نیز اکران فیلم‌های نوروزی بود که دو فیلم «رحمان 1400» و «متری شش و نیم» از فیلم‌هایی بودند که در این ایام اکران شدند که از جمله فیلم‌های پر فروش این ایام بودند که به همت اداره سینمایی و معاونت سینمایی مجوز اکران این دو فیلم در استان صادر شد.
وی در پاسخ به این سوال که «چرا فیلم‌های پخش شده در ایام تعطیلات نوروزی در هر دو سینمای استان سینمای بهمن زنجان و سینما روشا سنتر یکسان بود»، اظهار کرد: اکثر سینما‌ها در استان‌ها سعی دارند فیلم‌های پرمخاطب را جهت اکران انتخاب کنند و با توجه به اینکه به نوعی مدیریت هر دو سینما یک مدیریت واحد است، در خواست‌های ارائه شده از این سینماها به صورت مشابه بوده است که این امر موجب یکسان شدن اکران‌های این دو سینما در این ایام شده است اما به طور کلی بسته به تقاضای سینماها‌، اکران فیلم‌ها در سینماها متنفاوت خواهد بود که یکسان بودن اکران‌ها در این مورد به صورت اتفاقی بوده است که این امر نیز به ندرت اتفاق می‌افتد.
در ادامه رئیس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه 7 فروردین روز جهانی هنرهای نمایشی بود، اظهار کرد: در این جهت و به مناسبت گرامیداشت این روز جشنی را با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد و معاون فرهنگی و هنری شهرداری در شربتخانه برگزار کردیم، گفت: همچنین در ایام تعطیلات نوروزی دو نمایش «ارتولاما» و« ننه سرما» صبح‌ها در بنای سلطانیه و بعد از ظهر‌ها در محل شربتخانه که در مجاورت با بنای رختشویخانه قرار دارد، به کارگردانی «حمید رضا قزلباش» اجرا شد که این نمایش یک نمایش فولکلور بود و با استقبال خوبی نیز از سوی مردم و گردشگران رو به رو شد.
حسین نجفی با اشاره به اینکه هنرمندان عرصه نمایش در ایام تعطیلات بسیار فعال بودند، افزود: گروهی از هنرمندان عرصه نمایش نیز کارهایی را برای تلویزیون آماده می‌کردند که در برنامه «بایرامیز» هر شب پخش می‌شد و امید است با شروعی که امسال‌ این انجمن داشته است، سال پر باری در عرصه نمایش در استان داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوالات که «در ایام تعطیلات نوروزی آیا نمایشی به صورت خصوصی به روی صحنه رفت؟ چرا که با توجه به اینکه این ایام فرصت بیشتری را برای خانواده‌ها و دوستداران تئاتر فراهم می‌کند تا بتوانند در این فضاها حضور یابند. و در واقع آیا ظرفیت این امر در استان وجود دارد و یا خیر؟» گفت: نمی‌توان اذعان کرد در این زمینه ظرفیت و زمینه وجود ندارد، چرا که در این مورد باید یک‌ تئاتری به روی صحنه برود و بعد انتظار داشت که مخاطب حضور پیدا کند یا خیر؟ که تا به حال این اتفاق در استان زنجان نیفتاده است و اگر این اتفاق بیفتد چه بسا تماشاگر هم بیاید و استقبال کند.
نجفی با اشاره به اینکه ظرفیت و زمینه این امر را باید خود هنرمند ایجاد کند و این امر تاکنون اتفاق نیفتاده است و دلیل این مسئله بر ای من مشخص نیست، ادامه داد: تاکنون کسی در این زمینه درخواست نداشته است هر چند امسال به دلیل شرایط جوی و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت فکر نمی‌کنم چندان رونقی در این زمینه به وجود می‌آمد اما برای سال‌های بعدی امیدوارم که زمینه‌های این امر محقق شود و هنرمندان در این زمینه ورود پیدا کنند و تئاتر صحنه‌ای نیز در این ایام برگزار شود.
وی ادامه داد: البته اینکه در سطح شهر یک سری برنامه فرهنگی و هنری‌ به صورت رایگان برگزار می‌شود‌، می‌تواند خود دلیلی باشد بر اینکه کارهای خصوصی چندان دیده نشوند و چندان در این ایام مورد اقبال قرار نگیرند و تمام این‌ها مساله است و باید بررسی شود و مورد کنکاش قرار بگیرد و دید که آیا همچین اتفاقاتی در زنجان می‌تواند رخ بدهد و اگر امکانش هست تا چه میزان موفق خواهد بود.
در ادامه میثم زنجانی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی با وجود اکران سه فیلم «رحمان 1400»، «متری شش و نیم» و «زندانی‌ها»، خوشبختانه استقبال مردم خوب و چشم‌گیر بوده است، گفت: همچنین تعویض صندلی‌های این سینما و ایجاد تغییر در بحث صوت و تصویر این سینما موجب شده بود تا مخاطبین با رضایت بیشتری از این سینما بهره ببرند و همین موضوع در استقبال از اکران‌های نوروزی بی‌تاثیر نبود.
این مسئول افزود: در تمام سانس‌های نوروزی استقبال خوبی از اکران‌های نوروزی انجام گرفت به طوری که در برخی از روزها نظیر سه‌شنبه و یا پنج‌شنبه ما سانس ویژه جهت اکران «متری شش و نیم» که فروش خوبی را هم در طی اکران داشت، برگزار کردیم که این سانس ویژه نیز مورد استقبال قرار گرفت و تمامی صندلی‌ها نیز در این سینما پر شده بود.
وی در پاسخ به اینکه چرا هر دو سینمای موجود در زنجان یک فیلم را به نمایش می‌گذارند در حالی که هر سینما می‌تواند فیلم جداگانه‌ای را برای سینمای خود انتخاب کند و مخاطب بیشتری را جذب کنند، اظهار کرد: این مساله مورد توجه مخاطبان ما نیز قرار گرفته است و گاهی اوقات نیز در این زمینه اعتراض می‌کنند، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که نه سینما روشا می‌تواند در انتخاب فیلم‌های این سینما دخالت داشته باشد و نه بالاعکس و از این رو با انتخاب پر فروش‌ترین فیلم موجود دو سینما تلاش دارند خدمات بهتری ارائه دهند ضمن اینکه در این‌مورد چند باری صحبت‌هایی با مسئول سینما شده است اما به هر طریق‌ نمی‌توان در انتخاب فیلم‌های اکران شده این سینما دخالتی داشت.
در ادامه رئیس انجمن موسیقی استان زنجان با اشاره به اینکه این انجمن در ماه‌های پایانی سال فعالیت زیادی داشته است و سه ماه پایانی سال را سه جشنواره برگزار کرد، گفت: جشنواره موسیقی فجر و شکیبایی در روزهای بهمن و اسفند و در روزهای پایانی اسفند نیز جشنواره موسیقی توفیق که با همکاری معاونت فرهنگی و هنری برگزار شد که هدف این بود که جو نشاط و سر زندگی و شادابی در ماه‌های آخر سال در میان مردم تزریق بشود و در این جشنواره، بالای 9 اجرای کنسرت را در دستور کار جشنواره قرار دادیم.
کیارش میرمحمد رضایی افزود: از طرفی دیگر برخی از فعالیت‌های موسیقیایی در ایام تعطیلات نوروزی نیز توسط اداره فرهنگ و ارشاد و معاونت فرهنگی و هنری و ورزشی برگزار شد که در این زمینه انجمن موسیقی استان هیچ نقشی نداشته است.
وی افزود: فعالیت‌های این انجمن پس از تعطیلات به صورت رسمی به صورت مجدد شروع خواهد شد و اولین برنامه که تحت عنوان شب‌های موسیقی است که پیش از این یک دوره‌اش برگزار شده بود، برگزار خواهد شد.

* زهره میر‌عیسی‌خانی،روزنامه صدای زنجان، 1398،1،19.
6085/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.