یوسف رضاپور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته در همین مدت حجم آب پشت این سدها حدود 181.1 میلیون مترمکعب بود، اما هم اکنون حجم آب پشت چهار سد زنجان بیش از 242 میلیون و 700 هزار مترمکعب است.
رضاپور اظهار داشت: حجم مخزن سد گلابر در سال آبی گذشته 59.8 و سد تهم 41 میلیون مترمکعب بود و حجم آب فعلی سد گلابر 61.9 و سد تهم 44.2 میلیون مترمکعب بوده که افزایش خوبی محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه سد گلابر 3 درصد و سد تهم هفت درصد نسبت به سال آبی گذشته افزایش حجم آب دارند افزود: نباید با افزایش نسبی میزان بارندگی ها، مصرف آب را نیز افزایش دهیم، بلکه با مدیریت مصرف آب باید برای آینده نیز تدبیر کنیم.
رضاپور افزود: سد تالوار با افزایش 87 درصدی حجم آب نسبت به سال آبی گذشته، هم اکنون حدود 121 میلیون مترمکعب آب در مخزن خود دارد که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود 64.6 میلیون مترمکعب بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: همچنین با بارندگی های فروردین امسال میزان آب سد کینه ورس تفاوتی با سال گذشته ندارد و حجم آب پشت این سد در سالجاری حدود 15.6 میلیون مترمکعب است.
به گزارش ایرنا، از مجموع هفت دشت استان پنج دشت در شرایط بحرانی است که از جمله آنها دشت سجاس و جزو دشت های ممنوعه استان به شمار می رود.
سالانه بیش از 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می آید.
طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال 79 تا 93 میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از 124 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و طبق استاندارد باید 40 درصد از این آب مصرف می شد.
سد کینه ورس استان زنجان در فاصله ۱۴کیلومتری جنوب ‌غربی شهرستان ابهر و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد، این سد بر روی شاخه‌کینه ورس از رودخانه ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می‌شود احداث شده است.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.