علی قره چه لو، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ساله با آغاز فصل سرما، پرندگان مهاجر میهمان عرصه های طبیعی این استان می شوند و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی به تدریج به مناطق شمالی باز می گردند.
وی با اشاره به مهاجرت معکوس پرندگان اظهار داشت: عرصه های طبیعی زنجان بطور مستمر از سوی کارشناسان و محیط بانان رصد می شود تا درصورت مشاهده آنفلوآنزای مرغی اقدامات لازم به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.
قره چه لو با اشاره به اینکه بازگشت پرندگان مهاجر غیربومی اتراق کننده در طبیعت زنجان به زیستگاه های اصلی خود هر سال از اسفند ماه آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت ماه طول می کشد، اظهار داشت: برای حفاظت پرندگان مهاجر، تدابیر و تمهیدات لازم توسط اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان صورت می گیرد تا امنیت آنها به خطر نیفتد.
وی با بیان اینکه در سال 97 گزارشی از شکار پرندگان مهاجر در زنجان را نداشتیم، یادآور شد: در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی زنجان که از سوی کارشناسان و محیط بان این اداره کل در سال 97 انجام گرفت، تعداد 6 هزار و 313 قطعه انواع پرنده مهاجر در سطح این استان سرشماری شدند.
وی یادآور شد: انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، خوتکا، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر و سایر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این سرشماری مشاهده شد که چنگر، اردک سرسبز، خوتکا و باکلان، به ترتیب بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
قره چه لو افزود: این سرشماری اواخر بهمن 97 به مدت پنچ روز توسط چند اکیپ از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل، در هشت سایت پرنده زنجان انجام شد.
وی تصریح کرد: این سایت ها شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است.
به گزارش ایرنا، رودخانه ها، سدهای طبیعی و مصنوعی متعددی در زنجان وجود دارد که پرندگان زیادی بصورت دائم و موقت در این مکان ها زیست می کنند که مکان های هدف برای سرشماری محسوب می شوند.
سال 96 تعداد 6 هزار و 800 قطعه، سال 95 بیش از چهار هزار و 300 قطعه و سال 94 نیز 2 هزار و 300 قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.