رضا عسگری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سه روز گذشته، با توجه به تشدید بارندگی ها و احتمال جاری شدن سیل، روستاهای واقع در مسیر سیلاب شناسایی و سپس با همکاری بخشداری ها و دهیاری ها نسبت به تخلیه آنها اقدام شده است.
وی اظهار داشت: بر این اساس ساکنان منازل در معرض خطر سیل، در مکان های امن از قبیل مدارس، اسکان داده شده اند و به دهیاری ها نیز اعلام شده در صورت مقاومت ساکنان این مناطق بصورت مستقیم وارد عمل شوند.
این مسئول ادامه داد: تا کنون آبگرفتگی و مشکل وقوع سیل در سطح مناطق شهرستان زنجان گزارش نشده و لحظه به لحظه وضعیت با دقت و حساسیت رصد می شود.
فرماندار زنجان گفت: روستاهای بخش مرکزی، زنجانرود و قره پشتلو و روستاهای واقع در مسیر رودخانه ها در معرض خطر وقوع خطر سیل قرار دارد اما تعداد دقیق آنها مشخص نیست که این کار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری بخشداران انجام می شود.
وی اضافه کرد: شناسایی دقیق روستاهای در معرض خطر می تواند به امداد رسانی و خدمات بهتر به گروه های هدف منتهی شود و در این راستا تمامی امکانات و تجهیزات لازم نیز پیش بینی شده است.
عسگری افزود: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان نیز مدیران مدارس واقع در روستاهای هدف نیز پس از فراخون به محل کار خود بازگشته اند تا در صورت نیاز بلافاصله خانواده های روستایی در این مکان ها اسکان داده شوند.
وی اظهار داشت: یکی از علل مهم جاری شدن سیل در مناطق روستایی ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم و بستر رودخانه ها است که این مساله می تواند خساراتی را به منازل و تاسیسات وارد کند.
این مسئول ادامه داد: بخش دیگری از خسارات ناشی از وقوع سیل، به احداث غیر کارشناسی پل ها و گذرگاه ها باز می گردد که خود عاملی در بروز حوادث بشمار می رود که اقدامات لازم پیشگیرانه انجام شده است.
فرماندار زنجان ادامه داد: در سطح شهر زنجان تمهیدات لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی مناطق سایان، مهدیه و کوی وحدت به ویژه حاشیه زنجانرود انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: وقوع سیل ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه زنجانرود را نیز در معرض خطر قرار داده و حتی می تواند به طغیان رودخانه ها منتهی شود که تمهیدات لازم نیز در این بخش اتخاذ شده است.
عسگری افزود: مجموعه ورزشی انقلاب زنجان، مجموعه اسکان فرهنگیان آموزش و پرورش، حسینیه و زینبیه اعظم، امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر زنجان نیز برای اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: طی سه روز گذشته با لایروبی و بازگشایی مسیل های زنجانرود اقدامات پیشگیرانه در برابر وقوع سیل لحاظ شده و تا کنون موردی از طغیان رودخانه های زنجان نیز گزارش نشده است.
فرماندار زنجان ادامه داد: حاشیه جنوبی بستر زنجانرود در بلندمدت و در صورت بروز سیل مشکلاتی را ایحاد می کند و بر این مبنا توسط ستاد باز آفرینی شهری اعتبارات بسیار خوبی برای اجرای طرح ها و برنامه های مختلف در این منطقه لحاظ شده که تحقق این مهم به برطرف شدن معضلات کنونی منتهی خواهد شد.
عسگری افزود: شرکت آب منطقه ای زنجان نیز مکلف به ساماندهی زنجانرود شده است که با توجه به بارش های خوب طی سال جاری ارائه طرح لازم می تواند به استفاده بهینه از آن و جلوگیری از خسارت های احتمالی منجر شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.