امجد باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط بانان این اداره کل برای حفظ و حراست از این گونه جانوری کمیاب و بسیار زیبا، مدام زیستگاه های این گونه شاخص را مورد پایش قرار می دهند تا خطری متوجه آنها نشود.
وی اظهار داشت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و فیله خاصه در شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده سرخ آباد و بخشی از منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، زیستگاه اصلی این گونه جانوری زیبا و شاخص است.
باقری خاطرنشان کرد: محیط بانان این سه منطقه را با دقت و حساسیت بهتر و بیشتری پایش و رصد می کنند و از ورود هرگونه دام اهلی توسط دامداران و چوپانان، جلوگیری می کنند تا تعارض میان انسان و پلنگ در این استان بوجود نیاید.
وی اضافه کرد: حمله پلنگ به دام های اهلی و انسان در این استان، بسیار کمتر اتفاق افتاده است و اگر قلمرو این گونه جانوری نادر و زیبا مورد تهدید قرار نگیرد به حتم شاهد حمله احتمالی آنها به انسان ها و دام های اهلی نخواهیم بود.
باقری ادامه داد: بهمن ماه 96، گزارشی درخصوص حمله یک قلاده پلنگ به یک دامدار از اهالی روستای تشویر در شهرستان طارم از توابع این استان در ارتفاعات روستاهای 'لهنه و زرده' به این اداره کل رسید.
وی گفت: این مرد روستایی که به تنهایی و به منظور تفریح و پیاده روی پا در زیستگاه و قلمرو این حیوان گذاشته بود مدعی
بود که بر اثر هجوم پلنگ از ناحیه پیشانی و دست چپ مصدوم شده است که در بیان چگونگی این رویداد نیز دچار تناقض گویی هایی شد که با حقیقت ماجرا سنخیت چندانی نداشت.
باقری از شهروندان و روستائیان زنجان خواست به تنهایی به طبیعت به ویژه مناطق صخره ای و دربندها که احتمال وجود جانوران درنده ای چون پلنگ نروند چراکه احتمال خطر وجود دارد و به حتم رفتن به قلمرو حیات وحش ریسک بسیار بالایی است.
وی یادآور شد: طی سال های 92، 93 و 94 و 95 به ترتیب 3، 2، 3 و 3 قلاده پلنگ در مناطق شکار ممنوع خرمنه سر و حفاظت شده خرمنه سرخ آباد ازسوی محیط بانان مشاهده و ازطریق دوربین فیلمبرداری مستندسازی شد و سال 94 نیز لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان یافت شد که در این رابطه نیز 2 شکارچی به عنوان متهم دستگیر شدند.
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: طی سالهای اخیر قریب 10 قلاده پلنگ ایرانی در سه زیستگاه حیات وحش زنجان واقع در مناطق شکار ممنوع خرمنه سر و فیله خاصه و حفاظت شده سرخ آباد، مشاهده شده است.
علی قره چه لو، افزود: با توجه به اینکه پلنگ، جانوری قلمرو طلب است و به طور معمول حدود 60 کیلومتر مربع را برای زیست خود انتخاب می کند بنابرین مشاهده و شمارش تعداد دقیق آنها کاری سخت و دشوار است.
وی اظهارکرد: محیط بانان اداره کل محیط زیست زنجان برای حفاظت از پلنگ ایرانی در استان زنجان، زیستگاه های آن را به دقت پایش می کنند تا صدمه و آسیبی از سوی انسان ها نبینند و در محیطی امن و آرام زاد و ولد کرده و بر تعدادشان اضافه شود.
قره چه لو افزود: سال 97 هیچ پلنگی در این مناطق به چشم مشاهده نشد اما آثار به جا مانده از این گونه جانوری، همچون ردپا و فضولات، در این زیستگاه ها، خبر از وجود آنان می دهد که این علایم موجب دلگرمی و مسرت است.
وی تصریح کرد: به هر میزان زیستگاه های اصلی پلنگ از وجود امنیت و طعمه لازم و کافی برخوردار باشد در این صورت، جان این گونه جانوری کمیاب و زیبا نیز مورد تهدید و خطر قرار نخواهد گرفت.
قره چه لو اظهار داشت: کل و بز و گراز، طعمه دلخواه پلنگ هستند و وجود این 2 گونه جانوری در این مناطق، باعث شده است تا این حیوان، دغدغه تغذیه ای نداشته باشد و از نزدیک شدن به حریم انسان ها خودداری کند و از چشم ها پنهان بماند.
قره چه لو با بیان اینکه در سال های قبل، چندین قلاده پلنگ در این زیستگاه ها مشاهده و در چند مورد نیز با استفاده از دوربین فیلمبرداری مستندسازی شده است، افزود: سال 91 برای نخستین بار در این استان، یک قلاده پلنگ ماده در طبیعت شهرستان طارم که به هندوستان ایران معروف است از سوی عوامل اجرایی این اداره کل مشاهده و فیلمبرداری شد.
وی تصریح کرد: این افراد مهر ماه 91، طی 2 روز حضور مستمر در منطقه تحت مدیریت و ضمن رصد کامل زیست گاه های حیات وحش و انجام مراقبت های لازم و پیشه سازی صبر، شکیبایی و انتظار بسیار، سرانجام در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر واقع در شهرستان طارم، موفق به مشاهده این پلنگ به همراه سه توله شدند.
قره چه لو ادامه داد: هرچند به علت محدودیت زاویه دید و وجود موانع طبیعی و استتار توله ها در پای درخت، فیلمبرداری از رفتار و حرکات توله پلنگ ها به هنگام تغذیه با شیر مادر و جست و خیز آنها میسر نشده بود اما حرکات پلنگ ماده به مدت 10 دقیقه مستندسازی شده است و مشاهده این چهار قلاده پلنگ ایرانی در این منطقه، خبر از وجود یک قلاده پلنگ نر را می داد.
رئیس اداره طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: فیلمبرداری از پلنگ ها در طبیعت را کاری سخت و دشوار دانست و گفت: این جانور وحشی و گوشتخوار که نادر و کمیاب نیز می باشد بطور معمول شب ها به شکار پرداخته و برخی مواقع نیز در اوایل صبح و یا اواخر روز مشاهده می شود.
قره چه لو افزود: طی 40 سال گذشته به رغم شواهد فراوان مبنی بر مشاهده رد پا و به گوش رسیدن صدای پلنگ ایرانی در این منطقه، متاسفانه هیچ دلیل مستندی برای اثبات وجود این جانور نادر و کمیاب در زنجان نبود ولی فیلم تهیه شده از این پلنگ ماده ثابت کرد که طبیعت طارم یکی از زیستگاه های این حیوان است.
وی یادآور شد: سال 94 نیز در ارتفاعات غار خرمنه سر شهرستان طارم، یگ گروه سه نفره از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل در حین شمارش کل و بزهای این منطقه، یک قلاده پلنگ را با دوربین چشمی به صورت لحظه ای رویت کرده و به منظور مستند سازی بلافاصله به محل موردنظر عزیمت و از فاصله حدود 300 متری از این پلنگ نر جوان در حال استراحت، فیلمبرداری می کنند.
وی ادامه داد: پس از یک ماه از این واقعه گروه اعزامی که به منظور بررسی وجود بیماری ppr در منطقه در حال گشت زنی بودند در دربند باور منطقه خرمنه سر با مشاهده 2 قلاده پلنگ اقدام به تصویر برداری کردند و با توجه به اینکه آن موقع فصل و زمان جفت گیری این گونه با ارزش بود بنابراین به احتمال بسیار این پلنگ های رویت شده نر و ماده بودند.
قره چه لو با بیان اینکه حمله پلنگ به انسان به ندرت اتفاق می افتد، افزود: قبل سال 96 یک چوپان با مشاهده پلنگ با استفاده از چوبدستی با این گونه جانوری وحشی و درنده، درگیر می شود و این حیوان نیز برای دفاع از خود به این چوپان چنگ انداخته و بلافاصله از محل دور می شود.
به گزارش ایرنا، شکار هر قلاده پلنگ مبلغ 80 میلیون تومان جریمه دارد که شکارچی متخلف، به عنوان ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش باید به حساب محیط زیست واریز کند.
منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 1375 تحت حفاظت قرار گرفته است که دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود.
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر، نیز به وسعت حدود 77 هزار و 885 هکتار در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها بوده و گونه های گیاهی آن نیز نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل ، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون می باشد.
منطقه فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو، واقع در شهرستان های ابهر - خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند.
8068/6084
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.