به گزارش ایرنا، میوه شب عید یکی از ضروریات سفره هفت سین ایرانی ها طبق آیین و سنن دیرینه است تا با ورود به فصل بهار کام خود را با میوه های زمستانی چون سیب و پرتقال شیرین کنند، ولی برای به دست آوردن این شیرینی باید تلخی های فراوانی را در صف های طولانی توزیع میوه تنظیم بازار تحمل کنند تا شاید اندک میوه ای با قیمت مصوب دولتی به آنها برسد.
با توجه به نوسانات قیمت در بازارهای مختلف کشور، بازار میوه نیز از این امر مستثنی نبوده و مردم شهرستان طارم به اجبار برای تهیه میوه شب عید خود با قیمت دولتی چند روزی است که منتظر دریافت میوه خود هستند.
در این روزهای آخر سال و روزهای منتهی به تعطیلات نوروزی مردم در شهرستان طارم کماکان برای پذیرایی از میهمانان خود جهت تهیه میوه یا باید زمان قابل توجهی را در صف های مراکز عرضه میوه تنظیم بازار با نرخ مصوب دولتی بگذرانند یا باید برای تهیه این محصولات به بازار آزاد مراجعه کنند که آن هم با قیمت های بالای کنونی برای بسیاری از آنها مقدور نیست.
این در حالی است که عرضه میوه های تنظیم بازار متاسفانه نتوانسته آشفته بازار میوه را سرو سامان بدهد و بیشتر شهروندان طارمی هم از کمبود میوه تنظیم بازار و هم کیفیت نامطلوب میوه پرتقال گلایه دارند و در برخی موارد مجبورند برای حفظ آبرو هم که شده به گرانی میوه های بازار آزاد تن بدهند.

** کمبود میوه تنظیم بازار در طارم، مردم را با مشکل مواجه کرده است
یکی از شهروندان طارمی در دهستان درام در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قیمت بالای میوه و شرایط نامناسب توزیع میوه تنظیم بازار، خواستار توجه جدی مسئولان جهت تامین و عادی سازی بازار و فروکش کردن گرانی شد و گفت: با این اوضاع گرانی همه منتظر توزیع میوه تنظیم بازار بودیم، که آن هم متاسفانه نزدیک به سه روز است در بازار موجود نیست و وقتی به عاملین توزیع مراجعه می کنیم می گویند که سهمیه این دهستان بر طبق درخواست پرداخت نشده است و با کمبود میوه مواجه شده ایم.
خانم موسوی اظهار داشت: اگر میوه تنظیم بازار دچار کمبود است حداقل به ما اطلاع دهند تا میوه خود را از بازار آزاد تهیه کنیم و دیگر سختی های صف های طولانی میوه را نکشیم.
احمد نجفی که سنش بالای 65 سال به نظر می رسید و برای خرید میوه تنظیم بازار از یکی از روستاهای کوهستانی طارم آمده است و می گوید: با توجه به بالا رفتن سنم و سختی های راه روستایمان تا مرکز دهستان زیاد نمی توانم به بازار بیایم و حالا که خودم را برای تهیه میوه تنظیم بازار به مرکز فروش رسانده ام می گویند که میوه ای وجود ندارد و با توجه به گرانی بیش از حد میوه در بازار آزاد قادر به تهیه میوه نیستم.
وی ضمن دعای خیر برای مسئولان، خواستار رسیدگی جدی آنها به این وضعیت نابسامان شد و افزود: این مردم همواره پشتیبان مسئولان و نظام بوده اند و شایسته بهترین خدمات و امکانات هستند و در این روزهای پایانی سال مسئولان باید بیشتر به فکر مردم باشند و نگذارند آنها برای تهیه کالاهای اساسی خود سختی را متحمل شوند.
علی ابراهیمی دیگر شهروند طارمی که برای تهیه میوه شب عید خود به شهر آب بر مراجعه کرده بود با گلایه از صف های طولانی میوه گفت: با این صف های طولانی که مردم قبل از طلوع آفتاب منتظر دریافت میوه هستند، دیگر از تهیه میوه تنظیم بازار نا امید شده ام و مجبورم برای تهیه میوه به بازار آزاد مراجعه کنم.
این شهروند طارمی خواستار رسیدگی هرچه سریع تر مسئولان شهرستان به اوضاع نابسامان توزیع میوه شد و گفت: خواهشمندم مسئولان نگذارند مردم در این روزهای پایان سال برای تهیه میوه شب عید خود دچار مشکل شوند.

**حجم تقاضای میوه شب عید بیش از پیش بینی ها بوده است
سرپرست فرمانداری شهرستان طارم نیز گفت: با توجه به برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار و بررسی نیاز شهرستان برای تهیه میوه شب عید با نرخ مصوب دولتی پیگیری ها انجام شد و همانند سالهای گذشته با تعیین مکان و عاملان توزیع میوه تنظیم بازار وارد شهرستان شد تا مردم در تهیه میوه شب عید خود مشکلی نداشته باشند، ولی متاسفانه تقاضاها بیش از نیازی بود که در بررسی ها پیش بینی کرده بودیم.
ستار صفری از پیگیریها و بارگیری میوه تنظیم بازار برای شهرستان طارم در روز جاری خبر داد و افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مردم برای تهیه میوه شب عید خود متحمل سختی نشوند و امیدواریم که با ورود میوه به شهرستان در مکانهای توزیع که در 6 غرفه انجام می شود مردم نیاز میوه شب عید خود را برآورده کنند.
صفری در مورد کمبود میوه در غرفه شماره 6 دهستان درام اظهار داشت: بارگیری برای این دهستان به مقدار کافی صورت گرفته و امیدواریم که در روز جاری مردم این دهستان نیز میوه شب عید خود را تهیه کنند.

** سهمیه میوه تنظیم بازار شهرستان طارم 75 تن بوده است
مسئول اداره تعاون روستایی شهرستان طارم نیز در این خصوص گفت: از 75 تن سهمیه میوه تنظیم بازار پیش بینی شده بر اساس جمعیت شهرستان طارم، 44 تن میوه پرتقال و 31 تن میوه سیب در بین مردم شهرستان طارم در 6 غرفه تعیین شده توزیع شده است.
رقیه محمدی اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تقاضا، 15 تن سهمیه شناور این شهرستان نیز بعد از پیگیریها، بارگیری شده و در روز جاری در بین مردم توزیع خواهد شد و امیدواریم که تا حدودی مشکل مردم در تهیه میوه شب عید با نرخ مصوب دولتی حل شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.