علی اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دامان طبیعت از سویی محل زیست گونه های جانوری و از طرف دیگر نیز به عنوان تفرجگاه انسان ها است که نباید با رهاسازی زباله ها، زیبایی های آن را برهم زد.
وی اظهار داشت: طبیعت پاک و دست نخورده برای جانوران، امنیت و برای انسانها نیز آرامش، نشاط، سرور و سرزندگی می آورد اما درمقابل دور ریختن زباله ها علاوه بر زشت و ناپسند کردن چهره و مناظر طبیعت، دل دوستداران و علاقه مندان به محیط زیست را به درد آورده و آرامش و شادی آنان را به هم می ریزد.
اسدی با تاکید براینکه باید با طبیعت خوب و مهربان بود و با رهاسازی زباله ها سلامت خود و دیگران را با خطر مواجه نکرد، افزود: ریختن زباله ها در محیط شهری و روستایی و طبیعت، کار بسیار نادرست است که باید از آن اجتناب شود.
وی با اشاره به اینکه ریختن زباله به ویژه ظروف و بطری های پلاستیکی و کیسه های نایلونی در محیط زندگی و طبیعت، اقدامی بس خطرناک و تهدید کننده محیط زیست است اظهار داشت: مواد ترکیبی بکار رفته در آنها در صورت آزاد شدن در محیط زندگی و طبیعت می تواند تهدید کننده سلامت افراد و جامعه باشد.
اسدی، تصریح کرد: آزاد شدن مواد ترکیبی در طبیعت موجب به خطر افتادن منابع حیاتی ازجمله آب، خاک و گیاه شده و با وارد شدن به سیکل مواد غذایی، تهدیدی جدی بر زندگی و سلامت انسان ها و جانوران می شود.
وی با اشاره به اینکه تجزیه زباله ها به زمانی طولانی نیازمند است اظهار داشت: فرهنگ نریختن زباله در محیط زندگی و طبیعت باید در بین مردم نهادینه شود و مردم یقین بدانند که این کار غیرمنطقی در واقع آسیب به سلامت خود و جانوران است.
اسدی افزود: برخی افراد طبیعت گرد ظروف یکبار مصرف، بطری های پلاستیکی و کیسه های نایلونی را در طبیعت رها می کنند که لازم است هنگام بازگشت به شهر، این زباله ها را به همراه خود آورده و به شکل اصولی دفع کنند.
وی اظهار داشت: طبیعت به همه موجودان زنده تعلق دارد و باید آن را حفظ کرد و نباید با ریختن زباله ها، محیط زندگی و طبیعت را غیربهداشتی و ناسالم کنیم.
اسدی آتش زدن زباله های پلاستیکی را عملی بس خطرناک خواند و افزود: با سوزاندن زباله های پلاستیکی، ترکیبات آلی آن که شامل دی اکسین ها و فوران است به صورت گاز در فضا پخش و سپس بر خاک و آب، فرو نشسته و سالیان مدید (حدود 100 سال) در طبیعت باقی مانده و زندگی انسان ها و حیوانات را به دلیل خاصیت سرطان زایی با خطر جدی مواجه می کند.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.