به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی خاتمی روز سه‌شنبه در همایش تجلیل از خادمان شهدا به مناسبت روز بزرگداشت شهید با بیان اینکه دفاع مقدس، امتحان سنگینی پس از پیروزی انقلاب بود خاطرنشان کرد: خوش‌بینانه‌ترین تعبیر دنیا از انقلاب اسلامی این بود که یک شورش کور بوده و عمرش به 3 ماه نمی‌رسد اما وقتی این نهال سر پا ایستاد، دنیا احساس خطر کرد.
وی افزود: دشمنان پس از احساس خطر، دست در دست هم دادند تا انقلاب را از بین ببرند.
خاتمی ادامه داد: استکبار جهانی با نقشه کودتا، تجهیز گروه‌های مسلح در مقابل انقلاب، محاصره اقتصادی، بایکوت سیاسی، حمله نظامی و در نهایت با یک نقشه حساب‌ شده جنگ 8 ساله را بر ما تحمیل کرد.
نماینده ولی فقیه در استان زنجان تصریح کرد: امام خمینی(ره) که قیامش برای رضای خداوند بود، فرمان ایستادگی و مقاومت را به عنوان الگوی زندگی آزاد، اسلامی و قرآنی برای ملت ترسیم کرد.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس اینگونه احساس می‌شد که امام خمینی(ره) مانند امیرالمومنین(ع) بر بلندای تاریخ ایستاده و جنگ جمل و صفین را هدایت می‌کند و کلام نورانی نهج‌البلاغه نیز الگوی حرکتی رزمندگان بود.
خاتمی با بیان اینکه زمانی، سخن امام(ره) در جامعه اجرایی می‌شود که امت به دنبال او باشند، تصریح کرد: امت اسلامی ایران به صحنه آمده و به ندای امام(ره) لبیک گفتند و شعار «جنگ جنگ تا رفع فتنه» موتور محرکه مردم شد.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین، فکری خدایی و الهامی از جانب پروردگار بود گفت: همه آن‌هایی که دل در گرو اسلام و انقلاب داشتند زیر این چتر جا گرفته و ایثارگران و خانواده‌هایی که جگرگوشه‌هایشان را به میدان‌های نبرد فرستادند در خط مقدم قرار داشتند.
وی افزود: ایمان و اعتقاد ملت، نتیجه داد و نصرت پروردگار پس از 8 سال ایستادگی و مقاومت، شامل شد.
خاتمی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با فکر آینده‌نگرانه خود، نهادهای سنتی را برای تامین نیازهای فرهنگی انقلاب کافی ندانسته و دستور تاسیس بنیاد شهید را یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند.
وی تصریح کرد: بیشتر گردانندگان و کارکنان بنیاد شهید از فرزندان شهدا، جانبازان، فرزندان جانبازان و یا رزمندگان بوده که اهل درد هستند و لذت خدمت به خانواده‌های ایثارگر را با پوست و گوشت احساس می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: مساله جنگ از آغاز زندگی اجتماعی در تمام اقوام و طوایف دنیا بوده و در ادیان توحیدی نیز با نام مقدس جهاد و در نتیجه، شهادت در راه هدف با عنوان حیات جاوید و ابدی زینت پیدا کرده و شهدای راه حق، زنده معرفی شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) سعادت و خوشبختی را زیر سایه مجاهدان فی سبیل‌الله تعبیر کرده و می‌فرمایند «هر کس در عمر خود جهاد فی سبیل‌الله نداشته باشد وقتی از دنیا می‌رود به نوعی منافق مرده است.»
امام جمعه زنجان تصریح کرد: 40 سال است که رهبر، مسئولین و ملت ایران به برکت خون شهیدان با اقتدار در مقابل دشمنان و به‌ویژه آمریکا ایستاده و سرافرازانه امتحان داده‌اند.
خاتمی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، انقلاب را در مقابل تمام توطئه‌های دشمنان، رهبری و هدایت نموده و نقشه راه گام دوم انقلاب را ترسیم و پیش روی ما قرار دادند که سرشار از امید، انگیزه، جوش و خروش و ایستادگی است.
وی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که سختی‌ها و دشواری‌های 40 سال دوم، کمتر از گام اول خواهد بود و اولین سنگر پاسداری از انقلاب نیز منزل شهیدان است.

** 70 گروه برای دیدار با خانواده شهدا تشکیل شد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز گفت: تمام برنامه‌های این بنیاد در ستاد برگزاری چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار گرفت.
علی کاظمی خاطرنشان کرد: از 40 برنامه بنیاد شهید استان برای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، 22 عنوان برنامه برای روز شهید بود که برگزاری یادواره‌های شهدا و نهضت دیدار با خانواده شهدا که با دستور استاندار و همت مدیران استان اجرا شد از جمله این برنامه‌ها است.
وی افزود: 70 گروه برای نهضت دیدار با 3 هزار خانواده شهید در سطح استان تشکیل شد که از دهه فجر تا 22 اسفند در منزل خانواده شهدا حضور یافته و به دیدار و گفت‌وگو با خانواده‌های ایشان پرداختند.
کاظمی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83 مبنی بر نامگذاری 22 اسفند به عنوان روز شهدا گفت: اسفند، ماه شهدا است زیرا 532 شهید استان در این ماه به شهادت رسیده‌اند.
وی افزود: عملیات‌های پرفتوحی نیز در اسفند انجام شده و بسیاری از سرداران شهید و غالب شهدای مدافع حرم نیز در این ماه به فیض شهادت نائل آمده‌اند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه مسائل فرهنگی در کنار معیشت، درمان و سلامت جامعه ایثارگری پیگیری می‌شود خاطرنشان کرد: برگزاری 500 یادواره شهید در طول یک سال، نشان از مشارکت بالای مردم استان در برنامه‌های فرهنگی دارد.
این مسئول تصریح کرد: برنامه‌های خوبی در پیوند این ایام با 40 سالگی انقلاب اسلامی داشتیم و ایثار اجتماعی، مهم‌ترین اولویت ما بوده و مصادیق ایثار اجتماعی در جمع ایثارگران، زیاد است.
شعرخوانی استاد ولی‌الله کلامی، رونمایی از آلبوم موسیقی «زخم دریا» به تهیه کنندگی و خوانندگی علیرضا نوری (فرزند شهید رجبعلی نوری) و تجلیل از خادمین و فعالین حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی جامعه ایثارگران و تجلیل از والدین شهدا و بازنشستگان بنیاد شهید استان، بخش‌های دیگر این همایش بود.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.