امجد باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی توسط محیط زیست از طریق وسایل ارتباط جمعی و ارتباط حضوری، ایمن سازی واحدهای مسکونی روستایی، بسته نگه داشتن درب منازل، رها نکردن زباله ها و لاشه حیوانات در حاشیه روستا و شهر، نقش بسیار مهمی در کاهش حمله گرگ به انسان در این استان داشت.
به گزارش ایرنا، پارسال (96) 13 نفر در این استان بر اثر حمله گرگ، زخمی و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند و 30 مورد نیز حمله این حیوان به دام های اهلی، صورت گرفت.
فروردین سال 96 پسربچه 1/5 ساله در روستای زواجر، اردیبهشت ماه دختر بچه 3/5 ساله ای در روستای زرند شهرستان خدابنده و مرد 35 ساله ای در روستای گیلوان شهرستان طارم، خرداد ماه هفت نفر شامل 2 زن، 2 مرد،2 دختر هشت ساله و پسربچه ای 13 ساله در روستای رامین شهرستان زنجان و دی ماه نیز در شهر زرین آباد یک مرد 69 ساله، در روستای ینگی کند سیدلر یک زن 43 ساله و در روستای ایچ نیز یک مرد 32 ساله توسط گرگ مهاجم زخمی شدند.
براساس بررسی های انجام گرفته و وجود شواهد، حمله به 2 کودک در روستاهای زواجر و زرند از توابع شهرستان خدابنده توسط گرگهای هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگ های معمولی هستند و در واقع هیچ ترس و واهمه ای از نزدیک شدن به انسان و سکونتگاه های انسانی ندارند، صورت گرفته بود.
گرگ های معمولی اگر به انسان حمله ور شوند همان لحظه نخست طعمه خود را می درند اما اتفاق رخ داده در این 2 روستای خدابنده حکایت از این داشت که این حیوانات مهاجم منتسب به گرگ پس از حمله به کودکان آنها را زنده به دهان گرفته و با خود برده اند.
سال 95 نیز سه فرد بزرگسال در روستاهای چپقلو، گوگجه ییلاق و حسام آباد شهرستان خدابنده و سه نفر نیز در روستاهای شهرستان ابهر، مورد حمله گرگ قرار گرفته بودند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه امسال یک مورد حمله گراز و سه مورد حمله مار به انسان را در این استان شاهد بودیم، اظهار داشت: حمله گراز، آبانماه امسال در روستای خورجهان ماهنشان اتفاق افتاد و تحقیقات و بررسی کارشناسان این اداره کل نشان داد که تنی چند از اهالی روستا به همراه سگ های گله، پای در محل زندگی این جانور گذاشته و این حادثه را خلق کرده اند.
باقری یادآور شد: متاسفانه این گراز تنومند به دست خاطیان و سگ های گله تلف و فرد حادثه دیده نیز که از ناحیه باسن، ران و دست ها زخمی شده بود برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.
وی ادامه داد: حمله مار به انسان نیز در روستای پرچینه شهرستان سلطانیه، قلعه در شهرستان زنجان و گیلوان در شهرستان طارم، اتفاق افتاد.
باقری تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 6 مورد حمله گرگ به دام در سطح این استان رخ داد که سه مورد آن در شهرستان زنجان و خدابنده، سه مورد مابقی نیز در شهرستان های سلطانیه، ماهنشان و خرمدره اتفاق افتاد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.