به گزارش ایرنا، خلیل آقاجانلو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اکثر نهال ها به صورت رایگان و مابقی نیز با قیمت پایین در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه عزم همگانی برای اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی نیاز است، گفت: آموزش دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باید مد نظر والدین، آموزش و پرورش و رسانه ملی قرار گیرد.
آقاجانلو تاکید کرد: سال 97 اعتبارات صندوق توسعه ملی به مبلغ 13 میلیارد تومان در حوزه آبخوان و آبخیزداری هزینه شد و سال آینده نیز بودجه خوبی برای این موضوع اختصاص خواهد یافت.
مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهار داشت: کل بودجه سالجاری برای سطح کشور 200 میلیون دلار و برای سال آینده 150 میلیون یورو خواهد بود، با انجام این پروژه ها امید در اهالی آن منطقه بیش از گذشته می شود.
وی خاطرنشان کرد: حساس کردن جامعه به موضوع خطرات از بین رفتن منابع طبیعی و محیط زیست تا حدی انجام گرفته اما این میزان حساسیت کافی نیست و باید بیش از اینها به این مسئله توجه داشت.
مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه به اهمیت پروژه های آبخیزداری در حیات منابع طبیعی و سفره های زیرزمینی، افزود: استان زنجان از پیشگامان حوزه آبخیزداری کشور است.
آقاجانلو گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری سالانه 15 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی استان صرفه جویی خواهد شد و این ذخیره سازی یک موضوع مطلوب است.
مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به کانون های ریزگرد در زنجان، اظهار داشت: هم اکنون چالشی با این موضوع وجود ندارد و باید با برنامه ریزی مواظب باشیم تا در آینده دچار این چالش نشویم.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حفظ پوشش گیاهی از اولویت های این اداره کل است چرا که در صورت داشتن پوشش گیاهی بالای 50 درصد بیش از 97 درصد روان آب ها را جذب خواهد کرد و منابع آبی ما نیز هدر نخواهد رفت.
جلیل سلطان نژاد با بیان اینکه 42 درصد مراتع ما فقر پوشش گیاهی دارد، تاکید کرد: 37 درصد مراتع استان نیز پوشش گیاهی متوسط دارد و مابقی مراتع نیز خوب به شمار می آید.
سلطان نژاد تصریح کرد: حفظ خاک و آب از شاخص های مهم سازمان جنگل هاست و زندگی ما انسان ها نیز به طور مستقیم به این عناصر وابسته است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: میزان کودپاشی زمین های ملی در سالجاری 133 هکتار، کپه کاری این زمین ها نیز بیش از یکهزار هکتار و 200 هکتار بذرپاشی انجام گرفته است.
وی گفت: اقتصادی کردن طرح های مرتع داری نیز جزو برنامه های این اداره کل است و تا الان نیز 3 گونه گیاه پرورش و توزیع شده و خواهد شد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: امسال در 6 روستای استان زنجان 130 آبگرمکن خورشیدی نصب کرده ایم و با اهالی قراردادی بسته شده تا از درختان جنگل به عنوان سوخت استفاده نکنند.
پیمان فقیه با بیان اینکه حضور رسانه ها در کنار حافظان منابع طبیعی باعث شد تا میزان مشارکت مردم افزایش چشمگیری داشته باشد تاکید کرد: البته این مشارکت باید تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: در موضوع گیاه پزشکی که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد برای کنترل آفات جنگل ها تا کنون 135 میلیون تومان هزینه شده تا 'انگل ارس' در جنگل ها گسترش پیدا نکند.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.