به گزارش ایرنا، علی اکبر رائفی پور روز دوشنبه در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه زنجان افزود: ما جز اصلاح بعضی از قوانین فسادزا در کشور چاره ای نداریم.
کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه های تهران گفت: در این مسائل نباید یقه آمریکا و روسیه و غربی ها را بچسبیم، بلکه خودمان باید مشکلی را که منشاء داخلی دارد احصا کرده و با ارائه راهکار درست و دقیق در صدد مرتفع ساختن آن بربیاییم.
رائفی پور تاکید کرد: وقتی در قوه قضائیه روزی 15 تا 20 پرونده قضایی برای یک قاضی تولید می کنیم، نباید جز افزایش کم دقتی و اشتباه در صدور آرا و مفاسد احتمالی بعد از آن، نتیجه دیگری را انتظار داشته باشیم.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به ضعف قوانین در بخش های مختلف از جمله بخش قضایی تصریح کرد: مثلا یکی از ضعف های قانونی ما در قوه قضائیه باز گذاشتن دست قاضی در صدور رای برای یک جرم مشخص است.
کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه های تهران اظهار داشت: یعنی قانون در این جرم، تعیین از 3 ماه تا 15 سال حبس برای مجرم را فقط به عهده قاضی گذاشته بدون تبصره و محدودیت و همین مسئله باعث بروز خطا و افزایش فساد می شود، البته از این قوانین در هر سه قوه به وفور پیدا می شود و تا زمانی که اصلاح نشود انتظار کاهش فساد اقتصادی را نباید داشت.
رائفی پور خاطرنشان کرد: این ظلم به مسئولان خدوم کشور در جای جای ایران اسلامی است که به خاطر تعداد معدودی از مسئولان همگی را با یک شاخص بسنجیم و به طور مثال بگوییم همه دزد یا خائن هستند.
وی افزود: اگر بسترهای شفافیت توسط مطالبات مردمی از مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس در کشور ایجاد شود، قوانین فسادزا اصلاح یا حذف شود، با کمترین هزینه می شود امور را مدیریت کرد.
کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه های تهران با اشاره به یکی از قوانین شفافیت در برخی از کشورهای اروپایی تاکید کرد: برای اینکه جامعه پزشکی با کمترین خطای پزشکی و با تعهد کامل به بیماران خدمات دهند، تعداد عمل جراحی و نتایج آن با نام پزشک معالج در سایت بیمارستان درج می شود.
رائفی پور اظهار داشت: این کار 40 درصد راندمان عمل جراحی در آن منطقه را بالا برد و باعث شد تا مردم از عملکرد پزشک و تیم درمانی بیمارستان مطلع شده و عملا در یک پروسه مشخص اگر پزشک و بیمارستان نوع رفتار پزشکی اش را تغییر ندهد، مردم دیگر به او مراجعه نخواهند داشت.
وی گفت: آیا تاباندن نور شفافیت با تصویب این قانون در بخش های مختلف و متعدد که بدون ایجاد هزینه برای دولت و کشور فساد را از آن بخش دور می کند، کار سختی است؟
کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه های تهران با اشاره به ضعف در قوانین بخش مالیات، خاطرنشان کرد: کارمند و کارگری که در ماه حقوق اندکی می گیرد قبل از دریافت حقوق مالیاتش را باید بپردازد، اما پزشکان محترم با درآمدهای آنچنانی به خاطر نداشتن کارتخوان فرار مالیاتی بالای یکهزار میلیارد تومانی در سال دارند.
رائفی پور با اشاره به نقدینگی بیش از یکهزار و 600 هزار میلیارد تومان در کشور، یادآور شد: وقتی ارزش پول ملی ما حدود یک چهارم شده، به همان نسبت و با سرعت بالا دلار و طلا گران می شود.
وی افزود: اما گرانی خودرو و سایر اجناس برای پیدا کردن نسبتشان با ریال زمان زیادتری نیاز دارند، لذا دیرتر از دلار و طلا به ارزش پول ملی واکنش نشان می دهند.
کارشناس مسائل ایران و استاد دانشگاه های تهران گفت: امیرالمومنین(ع) هم در دوران خلافتشان به شفافیت قائل بودند و تمام دارایی هایشان را اعلام کردند و می فرمودند جز مسائل سری و امنیتی همه چیز را باید مردم بدانند.
رائفی پور تاکید کرد: اما در کشور برخی ها از شفافیت دم می زنند و موقع رای دادن به آن رای منفی می دهند، یکسری از مسئولان هم معتقدند نباید با گفتن این حرف ها برای مردم ایجاد مطالبه کنیم.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.