به گزارش ایرنا ستار صفری روز سه شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی شهرستان طارم، هدف اصلی این کارگروه را بررسی، رصد و کنترل خطرات و تهدیدهای مربوط به حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: تمامی مصوباتی که در این کارگروه در دستور کار قرار می گیرند به حتم باید منجر به نتیجه شوند، چرا که حفظ و ارتقای سلامت مردم امری اجتناب ناپذیر و موضوعات مربوط به این بخش از اولویت های مدیریت شهرستان است.
صفری سطح زیر کشت محصول زیتون در شهرستان طارم را 20 هزار هکتار برشمرد و گفت: از این مقدار باغ زیتون 12 هزار هکتار دارای باردهی اقتصادی و 8 هزار هکتار در مرحله نهال و چند هزار هکتار دیگر نیز در طرح توسعه باغ ها قرار دارند و به مرحله کاشت نرسیده اند که در صورت رسیدن به مرحله باردهی اقتصادی تمامی این مقدار از باغ های شهرستان، پساب تولیدی کارخانجات فرآوری زیتون نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: ضروری است نهادهای متولی برای مدیریت بهینه پساب تولیدی کارخانجات فرآوری زیتون به فکر ارائه راهکار عملیاتی و کوتاه مدت باشند.
وی مبنای اصلی تامین اقتصاد مردم شهرستان طارم را زیتون عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به سیاست های دولت جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی در جهت افزایش سطح زیر کشت باغ ها این محصول راهبردی نزدیک به 8 هزار هکتار از اراضی ملی به مردم شهرستان واگذار شد و برای جلوگیری از خام فروشی محصول برنامه ترویج کارگاه فرآوری و صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفت و تسهیلات خوبی در این زمینه به مردم شهرستان اعطاء شد.
صفری یادآور شد: از 200 میلیارد ریال تسهیلات واگذرا شده به مردم در سال جاری، بیشترین مقدار آن مربوط به احداث کارگاه های فرآوری و صنایع تبدیلی بوده است که از محل صندوق توسعه ملی اعطاء شده است.
سرپرست فرمانداری شهرستان طارم حمایت از سرمایه گذران را از سیاست های دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در مورد محصول زیتون که موجب افزایش ثروت و سرمایه ساکنین شهرستان شده است، مدیریت و کنترل پساب تولیدی این محصول باید طوری باشد که به سرمایه گذاران این حوزه آسیب نرساند و راهکارهایی ارائه شود که از لحاظ هزینه و توانایی سرمایه گذار قابلیت اجرایی داشته باشد.
صفری مدیریت پساب تولیدی کارگاه های فرآوری زیتون در طارم را یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهرستان عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع فرمانداری شهرستان از چند سال قبل به دنبال راهکارهای علمی و موثری بوده است و یکی از این راهکارها یی که اجرائی شد و هم اکنون نیز در دستور کار قرار دارد، شناسایی مکانهای مختلف در تمام نقاط شهرستان برای ایجاد سایت کارگاهی و نواحی صنعتی بوده است تا واحدهای کوچک فرآوری خانگی که امکان نظارت و کنترل ندارند در این بخش ها مستقر شوند که برای این موضوع 2 سایت کارگاهی در روستاهای گیلانکشه و هندی کندی با اولویت در حال اجرا است و سایت های کارکاهی دیگر نیز که مکان یابی آنها انجام شده است در برنامه اجرا قرار خواهند گرفت.
این مسئول موضوع آب شرب شهرستان طارم را نیز یکی دیگر از اولویت های اصلی حوزه سلامت شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه های نظارتی مشکلات در حوزه آب شرب روستایی شهرستان طارم زیاد است و از آنجائیکه آب شرب به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است، این موضوع از حساسیت بالایی برای فرمانداری شهرستان برخوردار و نیاز به تلاش فراوان مسئولان مربوطه در این حوزه است.
صفری ضمن اشاره به سفر استاندار زنجان به شهرستان طارم و کلنگ زنی همزمان طرح های مشارکتی آب شرب روستایی با 250 میلیارد ریال اعتبار، شهرستان طارم را با 50 میلیارد ریال اعتبار مشارکتی، رتبه اول در استان عنوان کرد و افزود: اداره آب و فاضلاب روستایی باید با جدیت تمام به دنبال حل مشکلات حوزه آب شرب روستایی باشد و هم در زمینه تامین منبع آب پایدار و هم تحویل آب سالم و کاملا بهداشتی برای مردم شهرستان تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد.
وی ساماندهی سگ های ولگرد را یکی دیگر از دغدغه های مردم شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: نمایندگان دولت در شهرستان از متقاضیانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند حمایت های لازم را خواهد داشت.
در پایان جلسه اعضای کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی شهرستان طارم نظرات و پیشنهادات خود در مورد مباحث مطرح شده در جلسه را ارائه دادند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.