سید محمدعلی صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان از سال 85 با همکاری مرکز تحقیقات و سازمان جهادکشاورزی، دانشگاه زنجان با هدف افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی آغاز شده است.
وی یادآوری کرد: در این سال گوسفند نژاد برولا مرینو از کشور نیوزیلند وارد و ژن چند قلوزایی در گوسفند افشاری تثبیت شد و از سال 92 تاکنون نیز در گله های مردمی گسترش یافت و در حال حاضر اصلاح پنچ نژاد دیگر از گوسفندان در استان زنجان در دست انجام است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر 85 درصد از گله های دامداران استان افشاری اصلاح نژاد شده است.
صادقی ادامه داد: عملیات اصلاحی بر روی گوسفند افشاری در استان زنجان کاهش حجم دنبه، بهبود ضریب تبدیل غذایی و چندقلو زایی را موجب شده است.
وی، حفظ مراتع را از مهمترین نتایج اصلاح نژاد گوسفند افشاری دانست و افزود: این نژاد در فضای بسته و نیمه بسته آغل پرورش می یابد و برای حفظ مراتع کمک بزرگی است و از طرفی موفق ترین طرح اقتصاد مقاومتی به شمار می رود چرا که از واردات دام سبک برای دسترسی به بهره وری بیشتر نیز جلوگیری می کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان ایتکه هم اکنون این استان یکه تاز در پرورش دام به سبک اصلاح نژاد است، گفت: 25 استان کشور متقاضی گوسفند اصلاح نژاد افشاری از زنجان هستند.
صادقی گفت: درصدد توسعه گله های صنعتی و بزرگ پرورش گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در استان زنجان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار گله صنعتی و بزرگ در استان زنجان ایجاد شده و پنجمین گله نیز در دست راه اندازی است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با کمک 2 سرمایه گذار گله بسیار بزرگی با حداقل 12 هزار راس گوسفند اصلاح نژاد افشاری سال آینده به بهره برداری می رسد.
صادقی اضافه کرد: برای راه اندازی چنین گله هایی سرمایه گذارانی نیز از استان های خراسان رضوی و کردستان داریم.
وی، از همه سرمایه گذاران در بخش دام سراسر کشور خواست، چنانچه متقاضی سرمایه گذاری برای پرورش گوسفندان اصلاح نژاد افشاری در استان زنجان باشند، هیچ مشکلی سر راه آنها وجود ندارد و از این اقدام استقبال می شود.
به گزارش ایرنا، عمده نژاد گوسفندان پرورشی در استان زنجان کردی، شال، مغانی، ماکویی و قزل است.
در حال حاضر همه دامداران در شهرستان های استان زنجان در پرورش گوسفند اصلاح نژاد افشاری فعالیت می کنند که بیشترین آن در شهرستان زنجان و ماهنشان است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.