در روزهای سرد سال، بازار مسکن درشهر زنجان همچنان سرد و بی روح بوده و بی ثبات است و فروشنده با وجود تمایل به فروش هنوز دنبال فرصتی برای بهره بردن از این آشفته بازار است و تلاش می کند مسکن و ملک خود را حتی در آخرین لحظه به بالاترین نرخ به فروش بگذارد.
این در حالی است که خریداران از این شکل معامله سردرگم هستند و از مشاوران املاک برای فراهم شدن این بازار انتقاد می کنند.
خانه به دوشها نیز در این برهه از سال، چندان حال و روز خوشی ندارند و با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی ترجیح می دهند تا سال جدید با افزایش قیمت توسط صاحبخانه ها روزگار سپری کنند.
این روزها بازار مسکن در زنجان حال و روز خوشی ندارد، به طوری که صاحبخانه شدن یک معادله پیچیده است و متقاضیانی که برای خرید، پول نقد دارند باید مدتها در صف انتظار باشند. اوضاع به قدری دشوار است که برخی از خریداران با چند بنگاه موضوع را در میان می گذارند تا گره کور خانه دارشدنشان باز شود، غافل از اینکه این گره آنقدر محکم تاب خورده که معادله معیشت خانوارها و خرید مسکن را بی نتیجه گذاشته است.
در این بین برخی از خریداران به سمت شبکه های اجتماعی و سایتهای مجازی پناه برده اند تا شاید از این راه مشکل خانه دار شدن آنان رفع شود که این چالش خرید همچنان با ادعای اعلام قیمت تمام شده در این فضاها نیز راه به جایی نبرده است.
بدعهدی پای معامله فروشندگان زمانی که پای معامله می آیند به عهد خود در قیمت اعلام شده عمل نمی کنند و این واکنش خریداران را در پی داشته است.
احمد محمدی از شهروندان زنجانی با انتقاد از جو حاکم در بازار مسکن زنجان می گوید: مشاوران املاک در تعامل بین مشتری و خریدار نقش مهمی دارند اما فقط به فکر منفعت شخصی هستند و کاری از پیش نمی برند.
به گفته وی با وجود اعلام قیمت نهایی فروش ملک از سوی فروشنده، شاهد وفای به عهد از سوی آنان نیستیم و وقتی پای معامله می آیند، قیمت را درصدی بالا می برند و این موجب اختلاف بین دو طرف می شود.
این شهروند زنجانی، فضای حاکم در بازار مسکن را بسیار هیجانی و بی ثبات عنوان می کند و می افزاید: این اوضاع متأثر از بازار بورس و ارز است و اعتقاد دارم برای خروج از این بحران باید مدیریت واحد در کار باشد.

تأثیر شبکه های اجتماعی در رکود مسکن
یکی دیگر از شهروندان زنجانی که وام مسکن یکم دریافت کرده است، از پیگیریها برای خرید مسکن در چند ماه گذشـته خبر می دهد و تصریح می کند: به نظرم یکی از عوامل دخیل در بی ثباتی بازار، سایتها و شبکه های اجتماعی است که روزبه روز بر افزایش قیمت مسکن دامن می زنند. چالشی که بنده مدتی با آن دست به گریبان هستم.
حسین رضایی در تکمیل صحبتهای خود بیان می کند: مدتی برای خرید مسکن از طریق فضای مجازی اقدام کردم و شاهد تغییر روزمره قیمت ها شدم و زمانی که گزینه خوبی برای خرید انتخاب کردم، پای معامله بدعهدی کردند و در نهایت کار به جایی نرسید.
به گفته این خریدار مسـکن، اتحادیه مشـاوران املاک شهر و حتی مسئولان ذیربط باید برای برون رفت از شرایط بازار مسکن تدابیر لازم را بیندیشند و به اعتقادم نباید در این برهه زمانی دست روی دست گذاشت.
همین بی ثباتی در بازار مسکن موجب شده که در برخی نقاط شهر شاهد افزایش هیجانی قیمتها باشیم. ایــن افزایش قیمتها در خانه های شمال و شرق شهر اوج گرفته و دلالان و خریداران روزبه روز با رصد قیمت ارز و سکه همچنان بر طبل صعود قیمت می کوبند.
برای نمونه قیمت ملک 110متری که در شهرک کارمندان چند ماه قبل 450 میلیون تومان بود، اکنون به مرز 650 میلیون تومان رسیده و یا حتی در منطقه وحیدیه نیز روند افزایش قیمت آپارتمانی از متراژ 3 میلیون تومان به مرز 5 میلیون تومان فراتر رفته است.
این در حالی است که افزایش قیمت در پونک و برخی از فازهای گلشهر زنجان، روند افزایشی چندان محسوسی نداشته است؛ اما با این وجود بازار مسکن در این شهرکها سوت و کور است.

بازار مسکن در زنجان راکد است
برای پیگیری بیشتر این چالش شهری، به سراغ رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان رفتیم تا درباره آینده بازار و حال و روز این روزها توضیحات وی را بشنویم.
ابوالفضل طاهری با اعلام اینکه بازار مسکن در زنجان راکد است، درباره دلایل آن چنین توضیح می دهد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و اوضاع اقتصادی شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم.
وی با بیان اینکه در آشفته بازار کنونی فروشنده و خریدار سردرگم هستند، مطرح می کند: با وجود اینکه قیمت ارز در چند ماه اخیر روند کاهشی محسوسی داشته؛ اما قیمت مصالح ساختمانی همچنان در اوج ثابت باقی مانده و این در افزایش قیمت مسکن بی تأثیر نبوده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر زنجان، قیمت مسکن را متناسب با بازار مصالح ساختمانی و ارز می داند و یادآور می شود: این فضا در چند سال اخیر نیز به وفور مشاهده شد و تأثیر خود را در بازار مسکن بر جای گذاشت.
طاهری، انجام معاملات مسکن بااحتیاط را از سوی فروشندگان متذکر می شود و در پاسخ به سؤالی درباره نبود همکاری و تعامل مشاوران املاک بین خریدار و فروشنده برای به نتیجه رسیدن معامله عنوان می کند: بنگاه داران طبق قانون تجارت نقش واسطه داشته و بر طرفین دلالت دارند تا در معامله توافق شود.
وی در تکمیل صحبتهایش در این باره ادامه می دهد: متأسفانه در بیشتر مواقع فروشندگان کنار نمی آیند و این در حالی است که مشاور املاک برای به سرمنزل مقصود رسیدن معامله تلاش کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران امالک شهر زنجان درباره آینده مسکن با شرایط کنونی و بروز اختلاف در انجام معاملات با وجود افزایش قیمت یادآور می شود: برای خروج از شرایط بحرانی کنونی، افزایش قیمت دیگر مطلوب نیست، اکنون 3 ماه است که افزایش قیمت مسکن در زنجان محسوس نبوده، اما هنوز رکود حاکم است.
طاهری در پاسخ به این سؤال درباره رونق ساخت وساز و تأثیر آن در بازار مسکن کنونی تأکید می کند: در واقع ساخت وساز شکلی از تولید بوده و به نظرم در بهبود اوضاع تأثیر دارد و این منوط به ثبات بازار ارز و کاهش آن است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقش بانک مسکن برای خروج از بحران کنونی خاطرنشان می کند: این بانک در مدیریت و کنترل بازار مسکن با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بهبود بروکراسی اداری نقش اثرگذاری دارد.

* اسدالله قربان زاده، دو هفته نامه عصر ملت، شماره 35.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.