به گزارش ایرنا، در این زندگی پر هیاهوی ماشینی هنوز انسان های مهربانی به تاسی از شیوه ائمه اطهار (ع) و آبا و اجدادشان باوجود سختی های روزگار، نوع دوستی و ایثار را از یاد نبرده اند و این سنت حسنه را همچنان سرلوحه برنامه هایشان قرار داده اند.
در گوشه و کنار این سرزمین انسان های مهربانی هستند که حواسشان به کسانی است که در زندگی ندار هستند و دستی می گیرند نه برای اسم و شهرت بلکه برای رضای خدا.
اگر در شهر با چنین مهربانی هایی برخورد کردی آنوقت است که می بینی انسان های رئوفی حواسشان به برخی از شهروندانمان هست که من و تو از آنان غافلیم و در گیرو دار زندگی نفس می کشیم.

** ریش سفیدان و گیس سپیدان از پرداخت کرایه معاف اند
چندی پیش سوار تاکسی شدم، نوشته ای روی کاغذ تایپ شده حواسم را با نوشته 'کلیه سالخوردگان محترم... ریش سفیدان و گیس سپیدان عزیزتر از جان، در این تاکسی از پرداخت کرایه معاف هستند.' به خود جلب کرد؛ با خودم گفتم به حتم می تواند ناشی از ادای نذری باشد که محقق شده است.
یاد جمله ای افتادم که در بنر و تیزرهای تبلیغاتی از زنجان به عنوان میزبان مهربان نام برده می شود، بالاخره بغضم ترکید و از راننده تاکسی علت را جویا شدم.
راننده این تاکسی به خبرنگار ایرنا گفت: احترام به افراد سالخورده واجب و 2 سالی است که این طرح را اعمال کرده ام.
هر از گاهی چهار دور شهر زنجان را برای سوار شدن یک مسافر دور می زنم و از نبود آن اعصابم به هم می ریزد و از شانسم آن روز فرد مسنی که منتظر تاکسی برای رسیدن به مقصد است را سوار می کنم، اما وقتی کرایه ای نمی گیرم چنان دعایی می کند که انگار من همان فرد عصبانی نبودم'، این را راننده زنجانی می گوید.
وی، این کار خیر را فقط کار دلی و برای رضای خدا می داند که در طول این مدت از دعای خیر سالخوردگان به آرامش روانی رسیده است.

** در خدمت خانواده های بی بضاعت هستیم
بعد از گذشت چند روز به یکی از فروشگاه های زنجیره ای زنجان برای خرید مراجعه کرده بودم و در انتظار رسیدن نوبتم به دلیل شلوغی مشتریان در صف ایستاده بودم.
سبدی با محتویات چای خشک، ماکارونی، روغن، مرغ، رب گوجه فرنگی از هر کدام 15 قلم نگاهم را به خود جلب کرد اما کسی کنار سبد نبود.
بعد از دقیقه ای جوان حدود 30 ساله ای مقداری از اقلام دیگر را داخل سبد گذاشت، از این جوان زنجانی علت این خرید را پرسیدم که گفت: 'خانواده های بی بضاعت در حاشیه شهرها را شناسایی و برای اقلام مورد نیاز آنها را تامین می کنیم.'
در همین گفت و گو بودم که نوبتم رسید و برای پرداخت هزینه خرید جلوتر رفتم که ناگهان سبدی دیگر شبیه همین سبد اما پر از کیسه های برنج و گوشت را دیدم که بعد از پاییدن این سبدها متوجه شدم که این جوان 30 ساله با جوانی دیگر و خانمی 50 ساله با هم هستند.
حین این که در حال پرداخت هزینه بودم تعللی نیز داشتم و این سه تن را زیر نظر داشتم که یکی از جوانان در مقابل باجه حساب و کتاب می کرد و خانم با یکی از این جوانان مشغول تقسیم این اقلام در بسته های جداگانه بودند تا اینکه اتفاقی به هیمن سه تن از فروشگاه بیرون آمدم.
از خانم در مورد علت این کار پرسیدم که با چهره ای خندان و بشاش گفت: این دو جوان پسرانم هستند که به همراه خودم خانواده های بی بضاعت را شناسایی می کنیم و از این فروشگاه اقلام مورد نیاز برای آنها را می خریم.
این شهروند زنجانی افزود: همراه پسرانم در خدمت چنین خانواده هایی هستیم و از قبل کمک به آنها نتایج مثبتی در زندگی تک تک پسرانم دیده ام.
وی تاکید کرد: دستم به دهانم می رسد و وظیفه خود را در کمک به خانواده هایی می دانم که ندار هستند و این رسالت را خداوند بر دوش همه بندگانش نهاده است.

** تحمل ندارم، هموطنانم نتوانند اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند
و اما این مهربانی ها همچنان ادامه دارد که نمونه دیگر آن میوه فروشی که در بازار زنجان برای پیرزنی سالخورده از هر نوع میوه ای جمع کرد بدون اینکه آنرا در ترازو بگذارد به دست وی داد و پولی در قبال فروش جنس خود نگرفت.
این میوه فروش در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه برخی شهروندانم که از بضاعت مالی برخوردار نیستند یا مشکلات زندگی آنها را دچار این مساله کرده، حق آنان است که برایشان از جان و مالم بگذرم.
این شهروند زنجانی تاکید کرد: تحمل آنرا ندارم که هموطنم توانایی تهیه کالایی را به دلیل مشکلات مادی نداشته باشد، چه بسا روزی خودم جزو این اقشار جامعه نباشم.
وی خاطرنشان کرد: خداوند به لحاظ مالی کمک کرده تا دستی از هموطنانم بگیرم چرا که خستگی از جانم می روند و می توانم آن روز نفس بکشم.

**چه خوش گفت شاعر پر آوازه سعدی شیرین سخن:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی‌ غمی نشاید که نامت نهند آدمی
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.