به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت تحصیل و کسب علم و دانش، نهضت سوادآموزی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل با هدف باسواد کردن همه اقشار جامعه تشکیل شد.
بر اساس آمارهای موجود، در استان زنجان بیش از 70 درصد از زنان و مردان در بیسوادی مطلق قرار داشتند که در حال حاضر این رقم به کمتر از 26 درصد کاهش یافته است که درهیچ نقطه ای از دنیا، سرعت کاهش بی سوادی همچون ایران نبوده است.
پس از 40 سال تلاش و برنامه ریزی، فاصله بیسوادی بین زنان و مردان در مناطق شهری و روستایی نیز که یکی از شاخص های عدالت اجتماعی به شمار می رود، کاهش یافته است.

** رشد باسوادی بعداز انقلاب غیرقابل انکار است
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این دستگاه دستاوردهای قابل توجهی بعد از انقلاب کسب کرده که یکی از این موارد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که برگرفته از تعالیم الهی بخش قرآن، سیره ائمه معصومین، آرمان های امام راحل و ولی امرمسلمین است.
نعمت الله محمدی تاکید کرد: قبل از انقلاب 724 آموزشگاه با 81 هزار و 273 دانش آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در استان زنجان فعال بود که به برکت انقلاب اسلامی این تعداد به 2 هزار و 440 مدرسه و بیش از 194 هزار دانش آموز رشد یافته است.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، مدرک تحصیلی معلمان قبل از انقلاب را دپیلم بیان کرد که 99.2 درصد را شامل می شدند که این نرخ به برکت انقلاب به 90 درصد در مقطع تحصیلی کارشناسی تا دکترا رشد یافته است.
محمدی، با اشاره به نبود مدارس غیردولتی قبل از انقلاب افزود: فلسفه این مدارس مشارکت آحاد مردم در تعلیم و تربیت است که در زمان حاضر 115 باب از این مدارس را با بیش از 13 هزار دانش آموز داریم.
وی ادامه داد: تراکم دانش آموزی استان زنجان در مقطع ابتدایی قبل از انقلاب 33.7 درصد بود به این معنی که نزدیک 34 دانش آموز در یک کلاس درس بودند که در حال حاضر این رقم با توسعه فضاهای آموزشی به برکت انقلاب برای برقراری عدالت آموزشی و پرورشی به 22.7 درصد با 23 نفر دانش آموز در کلاس رسیده است0.

** زنجان 800 هزار و 198 باسواد دارد
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: یکی از دستاوردهای انکارناپذیر انقلاب اسلامی در استان باسوادی 800 هزار و 168 زن و مرد بالای 6 سال سن است.
هادی احمدی نیا اظهار داشت: قبل از انقلاب این میزان باسوادی 138 هزار و 63 نفر بود.
وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سال 95 در استان زنجان از بین 943 هزار و 235 نفر جمعیت بالای 6 سال 84.8 درصد باسواد هستند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: قبل از انقلاب از 454 هزار و 496 نفر جمعیت استان، 316 هزار و433 نفر بیسواد بود.
احمدی نیا ادامه داد: در سال 95 از 943 هزار جمعیت فقط 142 هزار و 929 نفر بیسواد بودند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در گروه سنی 6 سال به بالا 89.3 درصد مردان و 80.3 درصد بانوان باسواد هستند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: بین گروه های سنی 10 تا 49 سال در استان زنجان 95.1 دهم درصد با 682 هزار و 970 نفر باسواد هستند.
احمدی نیا افزود: در استان 97 درصد از مردان و 93.3 از زنان باسواد هستند.
وی تاکید کرد: بعد از انقلاب، برای تحقق اهداف راهبردی باسواد شدن افراد، بیسوادان در دوره های سوادآموزی، تحکیم سواد و دوره انتقال تحت پوشش برنامه های آموزشی قرار می گیرند تا بازگشت مجدد به دوره بیسوادی نداشته باشند.

** راه یابی دانش آموزان به دانشگاه ها از برکات انقلاب است
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این دستگاه 2 ماموریت اساسی تحت پوشش قرار دادن افراد لازم التعلیم و کیفیت بخشی به فرایند یاددهی و یادگیری را در دستور کار قرار دارد.
محمود شهبازی اظهارداشت: با این وظایف آموزش و پرورش ادعا دارد، همه زمینه های لازم برای تحصیل دانش آموزان را فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: تلاش شده است تا در همه روستاها سواد آموزی محقق شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: امروزه به برکت انقلاب در همه مناطق و نواحی 14 گانه استان آموزش های فنی و مهارتی در 100 هنرستان ارائه می شود.
شهبازی اظهار داشت: مهمترین موضوع بهره مندی دانش آموزان از آموزش در مناطق محروم، رسیدن به حق و حقوق خود و عدالت آموزشی برای آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: کاهش فاصله آموزشی دانش آموزان مناطق محروم و برخوردار بسیار مورد تاکید است که این هم بعداز انقلاب محقق شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، از ارسال 10 بسته آموزشی به مناطق محروم استان خبرداد و گفت: باید این دانش آموزان بتوانند به عدالت آموزشی برسند و فاصله آنها با مراکز برخوردار کاهش یابد.
شهبازی ادامه داد: دانش آموزان برخی از مناطق محروم آموزش و پرورش تجربه تست زنی را نداشتند که برای رفع این مشکل در 10 منطقه محروم سالانه آزمون های آزمایشی کنکور و پیشرفت تحصیلی برای پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود.
وی با بیان اینکه همه این خدمات رایگان است، افزود: حاصل این اقدامات آمادگی برای امتحانات پایانی و کنکور سراسری و قبولی در رشته های برتر دانشگاهی از مناطق محروم استان زنجان بوده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فقط در مناطق محروم استان 314 دانش آموز رتبه زیر سه هزار را در کنکور سراسری امسال کسب کردند و به برکت جمهوری اسلامی 26 رتبه زیر یکهزار داشتیم و 15 نفر به رشته پزشکی، 17 نفر پیراپزشکی، 55 نفر دبیری 34 نفر مهندسی و یک نفر داروسازی از این مناطق به دانشگاه های کشور راه یافتند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.