دکتر پرویز قزلباش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص امید به زندگی کشورمان در مقایسه با قبل انقلاب روند افزایشی دارد که در قیاس با کشورهای منطقه وضعیت بسیار خوبی را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: این موضوع مهم بیانگر آن است که مجموعه سیاست ها و حرکت های اتخاذی در حوزه سلامت و خروجی مثبت بوده و این مهم باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: شاخص هایی مانند مرگ و میر نوزادان ، مادران باردارو کودکان زیر پنج سال نیز قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست که در برابر با کشورهای منطقه نیز از وضعیت روبه رشدی برخورداربوده که از سرمایه گذاری بهینه و مناسب آن حکایت دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: سهم سلامت از جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) در سال های گذشته به ویژه در دولت تدبیر و امید رشد قابل توجهی داشته که این مهم در عملکرد طرح تحول سلامت بخوبی مشهود بود.
وی اظهار داشت: بر این اساس طی دولت تدبیر وامید در حوزه نظام سلامت زیرساخت های بسیار خوبی در بخش درمان انجام گرفت به طوری که توجه به حوزه اموزش بخش دانشگاهی و طرح تحول اموزش پزشکی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.
این مسئول ادامه داد: طرح تحول سلامت در نظام آموزش در قالب مجموعه ای از بسته های هماهنگ تعریف شد تا دانشگاهها در حوزه آموزشی متناسب با نیاز مردم نیروهای لازم به ویژه متخصصان را تربیت کرده و نسبت به خدمات رسانی مردم مبادرت کنند.
وی خاطر نشان کرد: دردهه های گذشته حرکت وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی بر بیماری های غیرواگیر مانند بیمار ی های قلبی و عروقی، حوادث، سرطانها که در مجموع 80 درصد حجم بیماری های حوادث منجر به مرگ و میر را بخود اختصاص داده که قابل توجه است.
به گفته قزلباش، ایران در کنترل بیماری غیر واگیر جهان رتبه دوم در منطقه رتبه نخست را دارد و در واقع با اعمال سیاست های اتخاذی در حوزه سلامت این کشور به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه ، مقابله کنترل بیماری های غیر واگیر مطرح شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.