به گزارش ایرنا، شهرام طهماسبی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: دهه اول انقلاب، همزمان با جنگ تحمیلی و دهه دوم، رویکرد و جهت گیری به سوی سازندگی و دهه سوم نیز دوره بهبود وضعیت سیاسی و فرهنگی بود.
وی با بیان این که در دهه چهارم نسبت به ابتدای انقلاب، اقدامات کیفی فراوانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از جهت گیری های این دوره در حوزه تامین آب بوده که امروز استفاده از کنتورهای هوشمند، بهره برداری از سدهای مختلف و تامین آب شرب شهرها و روستاها از منابع آبی سالم از جمله این اقدامات است.
طهماسبی، بذرهای اصلاح شده، کیفی سازی در مصرف و آموزش های مختلف را جهت گیری در حوزه کشاورزی خواند و تصریح کرد: در برخی محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و برنج نیز به خودکفایی رسیده و در حوزه دام نیز بر روی اصلاح نژاد و چندقلوزایی کار می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: ساخت سردخانه ها و سیلوها، سیستم های نوین آبیاری، تغییر سرانه تولید و مصرف آبزیان، شکل گیری شرکت های فنی و مشاوره کشاورزی و شکل گیری سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز بخش دیگری از اقدامات است.
این مسئول با اشاره به رویکرد ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از خدمات حتی در روستاها از طریق خدمات الکترونیکی ارائه می شود و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند مبنای بسیاری از تحولات قرار گیرد.
طهماسبی با اشاره به جهت گیری در حوزه بهداشت و سلامت، خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت، اجرا و جمعیت بسیاری تحت پوشش بیمه های درمانی قرار گرفته اند و خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی که خیلی محدود بود امروز به صورت نوین ارائه می شود.
وی افزود: در حوزه صنعت و معدن نیز پروژه های سنگینی را اجرا می کنیم و سرمایه گذاری خارجی که نمودی نداشت امروز به شدت در کشور و استان در حال انجام است که به بارورتر کردن اقتصاد کمک می کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: پیشرفت زنجیره های تولید و ایجاد شهرک های تخصصی برق و الکترونیک نیز از دیگر اقدامات حوزه صنعت است.
وی تصریح کرد: پیشرفت حوزه های انرژی، حمل و نقل، فرهنگ، گردشگری، آموزش عمومی، ارتقا سطح تحصیلات جامعه، آموزش های مهارتی، کارآفرینی، توسعه کیفی آموزشگاه ها، استقرار فناوری های نوین، برگزاری مسابقات ورزشی ملی و بین المللی، عمران و مسکن شهری و تاسیسات زیربنایی در شهرها و روستاها از دیگر جهت گیری ها در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و پیوند عمیق بین اقتصاد و معیشت بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان این که جمعیت، مبنای ارائه دستاوردها در شاخص های مختلف است، گفت: جمعیت استان زنجان از 584 هزار نفر طبق سرشماری سال 1395 به بالغ بر یک میلیون و 57 هزار نفر رسیده است.
وی با بیان این که نرخ باسوادی از 30 درصد در ابتدای انقلاب به 85 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: جمعیت دارای تحصیلات عالی استان از 1700 نفر به 162 هزار نفر افزایش یافته و همچنین تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها از 31 به 1119 نفر رسیده است.
طهماسبی با بیان این که تعداد کتابخانه های استان از 3 به 92 افزایش یافته است، افزود: خانه های بهداشت از 17 به 457 عدد رسیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تصریح کرد: نسبت پزشک به ازای هر 10 هزار نفر از یک در ابتدای انقلاب به 10 افزایش یافته و تعداد تخت های بیمارستانی به ازای هر 100 هزار نفر از 40 تخت به 160 تخت رسیده است.
وی با بیان این که سرانه ساخت اماکن ورزشی در ابتدای انقلاب، 6 صدم درصد بود، گفت: این میزان امروز به 74 صدم درصد افزایش یافته و سرانه فضای آموزشی نیز از 0.8 مترمربع به ازای هر دانش آموز به 1.9 مترمربع رسیده است.
طهماسبی خاطرنشان کرد: افزایش مراکز ثابت فنی و حرفه ای از یک به 13، افزتیش افراد تحت پوشش بیمه ها از 457 نفر به بیش از یک میلیون نفر، افزایش مشترکین برق از 35 هزار به 431 هزار مشترک نیز از دیگر دستاوردهای استان زنجان در 40 سالگی انقلاب است.
وی افزود: ارتباط تلفنی از یک روستا به 877 روستا، گازرسانی از 19 روستا به 490 روستا، راه روستایی از 360 کیلومتر به 4200 کیلومتر، تولید گندم از 42 هزار تن به 520 هزار تن، تولید حبوبات از 430 تن به 52 هزار و 300 تن و تولید شیر از 57.4 هزار تن به 177 هزار تن افزایش یافته که بخش دیگری از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در استان زنجان است.
طهماسبی ادامه داد: افزایش تولید گوشت قرمز استان از 9.7 هزار تن به 16 هزار تن، افزایش کارگاه های صنعتی بالای 100 نفر از 4 به 62 ، افزایش معادن از 26 به 124 و افزایش مساحت جنگل ها از 56 هزار هکتار به 73 هزار هکتار نیز از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی در استان زنجان است.
وی با بیان این که قبل از انقلاب سدی در استان وجود نداشت، تصریح کرد: حجم مخازن سدهای استان امروز به 338 میلیون مترمکعب می رسد و این آمارها نشان می دهد که از لحاظ کمّی هم رشد مطلوبی در استان شاهد هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به پیشرفت کشور در شاخص های بین المللی گفت: ایران در رشته های ورزشی ووشو، کشتی آزاد و وزنه برداری رتبه های اول دنیا را داشته و در المپیک 2016 به مقام 25 دست یافت.
وی به شاخص تولید محصولات، اشاره و خاطرنشان کرد: ایران در تولید پسته، زرشک، زعفران، خاویار و فرش دستبافت رتبه اول دنیا را در اختیار داشته و در تولید مرغ، میوه و سیمان دارای رتبه 8 بین المللی است.
طهماسبی با بیان این که ایران رتبه 3 دنیا در صادرات نفت خام را در اختیار دارد، اظهار داشت: امید به زندگی در ایران 76 سال بوده که از این حیث در رتبه 7 و از لحاظ کاهش مرگ و میز مادران و کودکان در رتبه 11 دنیا قرار داریم.
وی افزود: دسترسی به تلفن همراه، سلول های بنیادی، زیست فناوری، نانو، پرتاب ماهواره، غنی سازی اورانیوم و چرخه کامل سوخت هسته ای نیز از دیگر شاخص های بین المللی است که ایران در همه این زمینه ها فعالیت دارد.
طهماسبی تصریح کرد: تمام این پیشرفت ها با در شرایط جنگ، مبارزه، تحریم ها و محدودیت ها شکل گرفته است البته هنوز به توسعه یافتگی کامل نرسیده ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان این که مراکز معتبر بین المللی، 3 مرحله را برای سطح توسعه اقتصادی تبیین کرده اند، گفت: مرحله اول، مبتنی بر تولید، مرحله دوم، مبتنی بر کارآیی و مرحله سوم، مبتنی بر نوآوری است که ایران در حال گذر از مرحله اول به دوم است.
وی اظهار داشت: در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی باید رویکردها، ابزارها، محیط قانونی، اجتماعی و فرهنگی متفاوتی از گذشته آغاز کنیم تا بتوانیم به توسعه یافتگی کامل برسیم که رسیدن به این مرحله ارکان مختلفی داشته و نیازمند 2 برنامه 5 ساله توسعه است.
8068/9556
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.